Gå til innhold

Prosjekt "varm mus"

Anbefalte innlegg

Jeg fryser noe jævli på høyre hånden når jeg har sittet å spillt en stund. Og når hånden er kald går allt mye tregere!

Det jeg tenkte er å legge inn "varmekabler" på innsiden av musen. Og det jeg lurer på er hva slags ledninger skal jeg bruke? Hadde også tenkt å bruke spenningen som musen får fra musen, hvor stor er denne spenningen? Og hvilke stoff kan bli varmet opp på denne spenningen?

Vet dette er Far Fetch, men det jeg tror ikke det er blitt gjort før. Så dette er jo et interessant prosjekt vi kan lage!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med heller å sikre deg at hånden din ikke dovner slik at du ikke får en kald arm. Eller benytte en ullarm på den hånden, eventuelt fingervanter. Sikkert mye bedre og enklere enn varmekabler. Skal du gjøre det så har du jo problemet med plast, som mus lages av, og varme. Det hender at plast smelter i varmen.

Lenke til kommentar

Clas Ohlson selger element-tråd som du kan bruke, men du må nok sette deg godt inn i Ohms-lov før du prøver (for å kunne dimensjonere riktig. En vanlig PS/2 kontakt kan ikke levere mye strøm, og langtfra nok til at det blir noen merkbar varme. En USB kontakt kan belastes opp til 2.5 W som er betraktelig mer, men likevel for lite - så du må nok legge opp en ekstra ledning fra PSU'en.

Plast leder heller ikke varme særlig godt, så det hadde nok vært en fordel med en mus av metall...

Lenke til kommentar

For å bedre ledeevnen, kan du skru av plasten på toppen, ta et avtrykk av denne, for så å prøve å støpe en kopi i metall. :smile: Dette leder varme, men det er vel vanskelig å få varmet metallet så mye opp.

Du kan også lage et nytt, for hånd, med et tynt ark av metal, som du kan prøve å forme ved å varme opp med en blåselampe.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problemet. Sitter og fryser på fingrene selv. Tror nok det beste forslaget var en varmevifte som sto på bordet. Uansett om varmen kommer innenfra musa, vil du kunne føle at du fryser på oversiden av hånda. Hvorfor ikke bare mekke deg din egen lille bordvarmer? Da får du det akkurat som du vil! Tror jeg skal gjøre det nå til vinteren.

Ellers kan det kanskje ha noe å si hvordan du sitter. Blodsirkulasjon osv.

Lenke til kommentar

Herregud for et emne... oppsøk lege! Friske mennesker skal ikke ha problemer med dette, med mindre dere sitter i et kaldt rom ? Min idealtemperatur er 23 grader, liker å ha det varmt, prøvd sette opp temp. på rommet litt ? mulig skrivebordet ditt er for høyt, da heves underarmen og du kan få klem på blodårene.

Anyway, den tekniske biten: Du kan prøve bruke en motstandstråd som du får kjøpt på clas ohlson og legge inni, akkurat som en varmekabel. En annen mulighet er å bruke en eller flere motstander, prøv deg litt fram. 2-3 stk på 5 eller 10 watt skulle bli et bra utgangspunkt, så sant du har plass til dette inni musen. Her må du bare prøve deg fram på størrelse og wattstyrke. Bruk av peltier element er en dyr løsning. Det aller billigeste er vel å bruke en lyspære og legge inni.. men må ikke bli så varmt at plast smelter seff.

En løsning for god varmefordeling er bruk av en mini vifte. En vifte blåser over en varm motstand og fordeler varm luft inni musen. Luft går ut via et "blowhole"...hehe :)

Lenke til kommentar

Du har dårlig blodsirkulasjon, det finnes medesin mot det.....men prøv føsrt naturlige urter som du for tak i hos helsekost butikker. Jeg har samme problem med føttene, enten er de glo varme eller fryser de.

Quote:

Den 2002-09-19 10:23, skrev Killer_DT:

Jeg fryser noe jævli på høyre hånden når jeg har sittet å spillt en stund. Og når hånden er kald går allt mye tregere!

Det jeg tenkte er å legge inn "varmekabler" på innsiden av musen. Og det jeg lurer på er hva slags ledninger skal jeg bruke? Hadde også tenkt å bruke spenningen som musen får fra musen, hvor stor er denne spenningen? Og hvilke stoff kan bli varmet opp på denne spenningen?

Vet dette er Far Fetch, men det jeg tror ikke det er blitt gjort før. Så dette er jo et interessant prosjekt vi kan lage!

Lenke til kommentar

Dette var jo interessant.

Forbruket er jo et lite problem, men om du komponerer, eventuelt legger til to extra ledere ved musekabelen din, så får du ført frem ekstra 12v. Om du bruker lyspære forslaget nevnt tidligere, så går det jo veldig greit å trekke ut for eksempel 10W på et 0,6m2 kabelpar. Deretter kan du drille et mønster i oversiden på den solide delen av musa. 3mm bor i heftig mønster, og du har en effekt i tillegg :smile: . Effkekten på lyspæra kan du jo forske deg frem på, men pass deg for nedsmelting. Et skjold mot nedre del er kanskje en fordel?

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket, var det +5V på PS2 utgangene...det du kan gjøre da, om du liker å modde, er å lodde av det beinet som leverer +5V fra HK til PS2, og lodde på en ledning som går fra +12V på PSU til riktig bein på PS2 utgangen, for å så legge inn en regulator i musen som tar den ned til +5V igjen. På denne måten kan du trekke både +12V og +5V i musen...dvs +12V til varmeelementer og kratige lys, og +5V til resten av musen. Og det uten å måtte legge opp en ekstra ledning på utsiden av mus-kabelen.

Noen som er uenige/enige i denne framgangsmåten?

EDIT: denne metoden kan vel også brukes til å modde tastaturet.

Hello, I'm a signature virus. Copy me

to your signature and help me spread.

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-09-19 23:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...