Gå til innhold

Kan jeg kreve ny pc? Sendt inn for samme feil

Anbefalte innlegg

Men er telefonen over 2 år nå da?

Er 2 års reklamasjon på mobil.

5643134[/snapback]

må bare si en ting; inntil en dom sier noe annet så er gjeldende praksis 2 år på de som er forventet for dette og 5 år for de som forventes bedre av. (MERK! har ikke nevnt domspraksis, så spar dere for flisespikkeri)

Det datating skriver her er bransjens oppfatning, og en side av saken som enda ikke er gjeldende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samcki: Ja, men da kan kunde kreve rente fra den dagen hun kjøpte varen. Dvs at det blir et rimelig vanskelig regnestykke å regne ut, og de færreste selgere orker å drive med all utregningen og gjør det enkelt istedet.

5642007[/snapback]

Kjenner ikke til bedrifter med denne retningslinjen, de fleste tar seg tiden å sette alt i et excel ark.

Når det er snakk om et 2år gammel PC kan man regne med å få trukket i fra en god del 1000kr avhening av prisen du betalte for PC`en.

At vi som brukere selv kan kreve renter på dette er veldig marginalt (10% pr år.)

Har hatt en lignende sak selv.

Jeg satt igjen med ca 50% av det jeg betalte for en del år siden.

5643111[/snapback]

Bruksfradrag beregnes på antall år varen tar før den er verdt null, for en pc kan vi feks si at dette er på 6 år. Da kan man dele summen betalt for pc på antall år, og trekke fra den summen vært år, om jeg ikke er helt på tur. Om man så skal legge til 10% rente pr år, så ender amn ikke opp langt i fra der man startet :).

5643165[/snapback]

Er ikke 100% sikker selv, men tror du er delvis på riktig spor.

I allefall så kan du regne med å få tilbake 50% av det du betalte 2 år siden, butikken kan jo ikke sitte med et gigantisk tap på varen heller.

Selfølgelig kommer dette ann på hvor gammel varen er.

Lenke til kommentar

Vel. normen for å regne bruksfradrag er fastsatt i rettsprakis av Høyesterett i A- møbler dommen:

Pris delt på bbjektiv forventet levetid på gjenstanden, gang dette med antall år i eie og man har bruksfradraget. Men man må huske forsinkelsesrente fra kjøpstidspunktet på det opprinnelige beløpet.

Lenke til kommentar

Samcki: Du glemmer det at selger har gode avtaler med produsentene som sikrer at de får enten en ny vare å selge, eller penger fra produsenten dersom kunde får godkjent heving. Dermed taper butikken NULL. Uansett bruksfradrag eller ei.

Om din butikk ikke hadde det slik bør de skaffe seg bedre avtaler :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...