henrik^ Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Heisann! Min mor har en laptop som har fungert i ca 2 år nå, men i det siste har den nektet å starte. Den ble da sendt inn til reperasjon, men en uke etter vi hadde fått den tilbake kom samme feil igjen. Vi sendte den derfor bare tilbake til reperasjon igjen. Vi fikk den tilbake og den fungerte fint et par uker, men nå har samme feil skjedd igjen. Jeg syns jeg har hørt at man har krav på ny pc hvis samme feil tre ganger, er dette riktig? Mvh Henrik Lenke til kommentar
sycho Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Er i hvertfall slik med mobiltelefoner. Har den vært på service 3 ganger, har du krav på ny. Endret 20. februar 2006 av sycho Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Okei, godt å høre. Men er det ikke sånn at man har krav på det tredje gangen den sendes inn, eller blir det den fjerde gangen? Lenke til kommentar
sycho Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 I mitt tilfelle, var det etter den har vært på service 3 ganger. Om jeg husker riktig da Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Okei, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) De har hatt sine to forsøk på å reparere den, krev heving av kjøpet! Er det samme feil for 3. gangen så kan du kreve heving av kjøpet eller omlevering(nytt produkt). I de fleste tilfellene er det heving av kjøpet som er mest hensiktsmessig! Hva du kan kreve:Hvis varen har en mangel har du en rekke krav du kan stille til selgeren. Det er derfor viktig at du klager direkte til selgeren eller leverandøren før du får varen reparert. Du kan for det første kreve å holde tilbake kjøpesummen dersom du ikke allerede har betalt. Du kan videre kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan imidlertid kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette betyr for eksempel at varer som er kostbare og som faller mye i verdi normalt ikke kan kreves omlevert. Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen. Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte. I en del tilfeller kan du, i tillegg til de andre kravene du har, også kreve erstatning for tap du lider som følge av mangelen, f.eks. at vaskemaskinen har ødelagt tøyet ditt. Det er hentet fra forbrukerportalen. Endret 20. februar 2006 av Medion Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 åj, takker! Da har jeg noe jeg kan referere til! Problemet er at de sier det ikke er samme feilen, men det har samme konsekvenser (altså, tre pip så skrur den seg av). Det er jo samme feil, ville jeg si. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 åj, takker! Da har jeg noe jeg kan referere til! Problemet er at de sier det ikke er samme feilen, men det har samme konsekvenser (altså, tre pip så skrur den seg av). Det er jo samme feil, ville jeg si. 5636344[/snapback] Jeg er ikke sikker på ordlyden i loven, men mener å ha hørt at det er tilstrekkelig om symptomene som kunden opplever er de samme. Men her er jeg på gyngende grunn... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Heisann! Min mor har en laptop som har fungert i ca 2 år nå, men i det siste har den nektet å starte. Den ble da sendt inn til reperasjon, men en uke etter vi hadde fått den tilbake kom samme feil igjen. Vi sendte den derfor bare tilbake til reperasjon igjen. Vi fikk den tilbake og den fungerte fint et par uker, men nå har samme feil skjedd igjen. Jeg syns jeg har hørt at man har krav på ny pc hvis samme feil tre ganger, er dette riktig? Mvh Henrik 5636148[/snapback] Selger har to avhjelpsforsøk for samme feil. Dersom samme feil oppstår for 3. gang har dere IKKE rett til ny pc (krever dere dette gjør dere selger en tjeneste), dere har rett på heving av kjøpet. Og det er måten du opplever feilen på, ikke hvilken del i maskinen som svikter som har noe å si for om det er samme feil eller ei. Så dra tilbake til butikken med et hevingskrav hvor dere viser til forbrukerkjøpslovens paragrafer nr 30, 31 og 32, butikken har så rett til å konstatere feil igjen så den må inn på verksted men det skal ikke ta lange tiden Litt mer om forbrukerkjøpsloven: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Her står det at selger kun har 2 avhjelpsforsøk ^^. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Her står det at dersom mangelen ikke rettes slik det står i paragraf 30, kan du kreve prisavslag ELLER heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Ved heving av kjøp skal du ha alle pengene igjen + renter fra den dagen du leverte inn pcen for 3. gang. Endret 20. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 I en annen tråd (finner ikke i farta) som omhandlet en CRT-skjerm ble det hevdet at selv om symptomene er like så er det selve feilen de ser på. Er ikke sikker på hva som er riktig... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det kommer selvfølgelig ann på, men jeg mener at når en pc går i stykker kun 1 uke etter den var reparert så bør det være samme feil, da dette tyder på dårlig verkstedarbeid. Om det går et halvt år for så å ryke igjen er det større sjanse for at forskjellige feil kan bli brukt som argument mot heving. Men ikke i denne saken da feilene er såpass tett oppmot hverandre. Lenke til kommentar
voüshvaggi fyrsten Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 LOVDATA Sjekk ut Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Heisann! Min mor har en laptop som har fungert i ca 2 år nå, men i det siste har den nektet å starte. Den ble da sendt inn til reperasjon, men en uke etter vi hadde fått den tilbake kom samme feil igjen. Vi sendte den derfor bare tilbake til reperasjon igjen. Vi fikk den tilbake og den fungerte fint et par uker, men nå har samme feil skjedd igjen. Jeg syns jeg har hørt at man har krav på ny pc hvis samme feil tre ganger, er dette riktig? Mvh Henrik 5636148[/snapback] Selger har to avhjelpsforsøk for samme feil. Dersom samme feil oppstår for 3. gang har dere IKKE rett til ny pc (krever dere dette gjør dere selger en tjeneste), dere har rett på heving av kjøpet. Og det er måten du opplever feilen på, ikke hvilken del i maskinen som svikter som har noe å si for om det er samme feil eller ei. Så dra tilbake til butikken med et hevingskrav hvor dere viser til forbrukerkjøpslovens paragrafer nr 30, 31 og 32, butikken har så rett til å konstatere feil igjen så den må inn på verksted men det skal ikke ta lange tiden Litt mer om forbrukerkjøpsloven: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Her står det at selger kun har 2 avhjelpsforsøk ^^. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Her står det at dersom mangelen ikke rettes slik det står i paragraf 30, kan du kreve prisavslag ELLER heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Ved heving av kjøp skal du ha alle pengene igjen + renter fra den dagen du leverte inn pcen for 3. gang. 5636855[/snapback] Husk at selger kan trekke fra vederlag for bruk av varen. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 En annen ting jeg stusset noe på... 3pip. Høres ut som om batteriet er gåent. Testet med nytt batteri? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Samcki: Ja, men da kan kunde kreve rente fra den dagen hun kjøpte varen. Dvs at det blir et rimelig vanskelig regnestykke å regne ut, og de færreste selgere orker å drive med all utregningen og gjør det enkelt istedet. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det er slik feilen oppfattes fra forbruker som skal være basis for de to reparasjonsforsøkene. Dersom det er sort bilde på en TV tre ganger på rad, så holder det, selv om det er forskjellige komponenter i TVen som er istykker. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Alle saker har flere sider Ko_dez, og det er ingen avgjørelser i FTU som støtter noen av våres synspunkter, så det blir tolkninger. Jeg vil si det at det er forskjell på om strømforsyningen ryker på en tv, eller at bilderøret er ødelagt, eller at antennemotakeren ikke fungerer, og at dette er forskjellige feil. Men dersom apparatet blir levert inn på reparasjon, for så å feile igjen rett etterpå hvorpå verkstedet bytter en annen del, da vil jeg si det er slepphent av verkstedet, og regne med at det var samme feil begge ganger. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Samcki: Ja, men da kan kunde kreve rente fra den dagen hun kjøpte varen. Dvs at det blir et rimelig vanskelig regnestykke å regne ut, og de færreste selgere orker å drive med all utregningen og gjør det enkelt istedet. 5642007[/snapback] Kjenner ikke til bedrifter med denne retningslinjen, de fleste tar seg tiden å sette alt i et excel ark. Når det er snakk om et 2år gammel PC kan man regne med å få trukket i fra en god del 1000kr avhening av prisen du betalte for PC`en. At vi som brukere selv kan kreve renter på dette er veldig marginalt (10% pr år.) Har hatt en lignende sak selv. Jeg satt igjen med ca 50% av det jeg betalte for en del år siden. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) * helt på villspor jeg * Endret 21. februar 2006 av datating Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Samcki: Ja, men da kan kunde kreve rente fra den dagen hun kjøpte varen. Dvs at det blir et rimelig vanskelig regnestykke å regne ut, og de færreste selgere orker å drive med all utregningen og gjør det enkelt istedet. 5642007[/snapback] Kjenner ikke til bedrifter med denne retningslinjen, de fleste tar seg tiden å sette alt i et excel ark. Når det er snakk om et 2år gammel PC kan man regne med å få trukket i fra en god del 1000kr avhening av prisen du betalte for PC`en. At vi som brukere selv kan kreve renter på dette er veldig marginalt (10% pr år.) Har hatt en lignende sak selv. Jeg satt igjen med ca 50% av det jeg betalte for en del år siden. 5643111[/snapback] Bruksfradrag beregnes på antall år varen tar før den er verdt null, for en pc kan vi feks si at dette er på 6 år. Da kan man dele summen betalt for pc på antall år, og trekke fra den summen vært år, om jeg ikke er helt på tur. Om man så skal legge til 10% rente pr år, så ender amn ikke opp langt i fra der man startet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå