Akelbee Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Så langt jeg kan se ligger prisen omtrent likt på en streamer-tape og en harddiske med samme kapasitet. Fremfor å kjøpe en tape-stasjon for backup til noen tusen, er det ikke da både raskere og billigere å sette inn en ekstra harddisk-plass for utskiftbare harrdisker, som du får for noen hundre-lapper på Clas Ohlson, og så swappe harddisker på denne stasjonen? Da er det jo raskt å kopiere hele innholdet av en disk over til back-up-disken. (Tenker å foreta slike back-ups bare mot data-disker, slik at man unngår problemer med flere bootpare partisjoner) Noen som har erfaringer med eller synspunkter på en slik fremgangsmåte? [ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-09-19 10:02 ] Lenke til kommentar
sof Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 jeg synes det er et godt alternativ, såfremt du får tak i disker som er til å stole på... min personlige mening :smile: Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Det er en helt grei alternativ til streamer backup. Bakdelen er at man må skru av PCen for å sette i disken og skru den av når du skal ta den ut igjen. En NAS enhet er vel en bedre løsning da. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Bakdelen er at man må skru av PCen for å sette i disken og skru den av når du skal ta den ut igjen. Feil...Det finnes 3.-parts programvare som gjør at du kan "hotswappe" IDE-enheter... :smile: Edit: Se her [ endret av ZoRaC den 2002-09-19 12:09 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Det går fint det, Kjøp en billig harddisk på en viss antall GB. Har selv en 46.1GB liggende som eg bruker til backup. Men du kan og bruke usb, Men tror at det er dyrere en en vanlig hd, Men det er enklere med usb. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 hvis du skal ta backup av flere pc'r kan du jo kjøpe et usb2 kabinett, dessuten, genialt til å kopiere store mengder data mellom pc'r... cd-r plater er jo så jævelig små :smile: Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 .... en låsbar hd ramme gjør susen den óg, da kan du ta disken lett ut og inn... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Høres bra ut! Til backup spiller vel ikke ytelsen så stor rolle. Pris og størrelse er vel viktigere. Jeg har alltid en lett tilgjengelig IDE-kabel (og Molex-kontakt) stikkende ut av kassa slik at det blir lett å koble til en harddisk. Da kan jeg enkelt og raskt ta med data mellom hjemme, jobb og venner. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 PIIIPower, det er slike jeg i utgangspunktet tenker på, men som MistaPi korrekt peker på i utgangspunktet krever at maskinen slås av. ZoRaC, jeg prøvde linken url=http://www.softhelp.cc/Homex.html for å lese om hot swap muligheten men fikk ikke åpnet denne siden, Har du en korrigert link du kan legge inn? Ja, USB-alternativet er funksjonelt sett interessant, men disse USB kabinettene koster jo noe. Kan noen fortelle meg hva som omtrent er forskjellen i overføringshastighet til en intern IDE og en ekstern USB? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Kjøp hovedkort med Raid og kjør RAID1.. :razz: Eller en USB disk.. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: ZoRaC, jeg prøvde linkenurl=http://www.softhelp.cc/Homex.htmlfor å lese om hot swap muligheten men fikk ikke åpnet denne siden, Har du en korrigert link du kan legge inn? hmm.. den virker da den? Her er direkte link til Swap Manager: http://www.softhelp.cc/Swapx.html :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 12:47, skrev Akelbee:ZoRaC, jeg prøvde linkenurl=http://www.softhelp.cc/Homex.htmlfor å lese om hot swap muligheten men fikk ikke åpnet denne siden, Har du en korrigert link du kan legge inn?Ja, USB-alternativet er funksjonelt sett interessant, men disse USB kabinettene koster jo noe. Kan noen fortelle meg hva som omtrent er forskjellen i overføringshastighet til en intern IDE og en ekstern USB? IDE er faktisk hot-swapable i utgangspunktet, men det kan dukke opp problemer pga windows eller bios. Du må bare sjekke om programaren din takler det. (Hardwaren gjør i hvertfall det) Jeg tror du finner en USB 2.0 test hos barbara.no . Der ser du ytelsen på eksterne harddisk-kabinetter. Det er en god del lavere enn for IDE-tilkobling, men så lenge det bare er til backup av mindre mengder av gangen (noen GB) så tror jeg ikke ytelsen blir noen plage. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 12:53, skrev Cappo:Kjøp hovedkort med Raid og kjør RAID1.. :razz:Eller en USB disk.. Ja, vi kjører RAID 1, men det hjelper ikke hvis maskinen f.eks. blir ødelagt av brann :smile: Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Har du tenkt å fyre på stedet? Ok.. Da er nok HD-skuffer et godt alternativ ja. Lenke til kommentar
Erra Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Swap Manager virker jo genialt da,takk for tipset :smile: Ikke var det dyrt heller, 8,95$ Trial versjonen kunne lastes her: http://www.softhelp.cc/download/swapmanager3000.exe Lenke til kommentar
tmx Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 for å hot-swappe harddisker må vel harddisk-kontrolleren ha hotswap-støtte? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 HD skuffer kan jo være minst like egnet for backup. Bare husk at det er en ide å oppbevare backup på en fysisk lokasjon som er separat i fra orginalen. (brann, vannskade, tyveri, etc) Er mange bedrifter som har brent seg på slikt. Har vanntett sikkerhet på nettverket, mens backuptapes ligger og slenger slik at hvem som helst kan spasere inn og ta med seg en. Lenke til kommentar
samen Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 En ting som er dumt med harddisker er at de tåler ikke så veldig bra å bli mistet i gulvet, så hvis du plutselig mister harddisken i gulvet, så er backup-en tapt. En tape bruker derimot å tåle litt mer. Tror også at det er lettere å få rekonstuert deler av materialet på en tape enn på en harddisk, da det er sannsynlig at mindre del av tapen blur ødelagt f.eks ved vannskade eller lignende. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Backup til HD er genialt! jeg har hatt tapestreamer, men det var bortkasta penger. Det tar flere foldige timer og ta backup av hele systemet (ca 30 gig) til tape. nå bruker jeg ca 17 minutt til HD :wink: Bruker norton Ghost som backupprogram + en 30gig hd i hd-skuff. ps! husk å ta ut disken etter bruk, slik at du ikke blir rammet av hd-trasher virus :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå