Gå til innhold

hvorfor så mange Mpixel?

Anbefalte innlegg

hvorfor går de forskellige firma'er/producenter så meget op i at lave et kompakt kamera med så mange megaPixel's - os normale mennesker som jo kun nøjes med et kompakt kamera har jo slet ikk brug for den høje opløsning.

hvorfor bruger det ikk MEGET mere energi på en godt kamera som kan stille skarpt HVER gang, så billeder er skarpe og gode - og om de så er taget med et 5 el 8 megaPixel er vel lige meget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Megapikselkrigen er ganske tåpelig ja. Spesielt siden små kompaktkameraer uansett ikke klarer å utnytte den høye oppløsningen p.g.a. mye støy og dårlig optikk.

Men det har blitt litt større fokus på andre ting i den senere tid. Ting som optisk zoom og størrelse på skjermen blir også lagt vekt på i markedsføringen av kameraer.

Lenke til kommentar

Synd at det er blitt sånn, om du kjøper eit nytt kamera er det første venner og kjente spør om "Mange megapixel er den på da?" Du svarer 7, og som den kamerakjennar din venn er svarer vedkommande "Oj, det er jo dritmasse".

Ein regel laga av reklamebransjen ved å trykke inn i oss at jo fleire megapixel jo betre.

:shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har vel også nevnt et par ganger at den normale brukeren fint hadde klart seg med 4 MP hvis utskriftskvalteten er hovedargumentet. Det er vel hovedsaklig 10 x 15 det går på hos de fleste, og av og til en forstørrelse. Det er vel også bltt relativt normalt med en god fotoblekkskriver i heimen, og da velger jo mange å skrive ut selv. Men hvor mange av disse pleier å skrive ut større enn A4? Ikke ofte, ville jeg tippe. Og selv om det skulle bli aktuelt, sier jeg de bedrevitende midt i mot, og hevder fortsatt at et godt bilde tatt med et 4 MP-kamera utmerket godt kan skrives ut både i A4 og enda større. For å kjede dere med gjentagelser henger fortsatt en del A4-fotoutskrifter på mitt kontor, tatt med hhv. 1.3, 2 og 4 MP-kamera, skrevet ut i beste kvalitet på fotoark, og ennå har ingen klart å plukke dem ut. Altså fra 1.3 til 4.0! Så jeg er enig med flere her, det burde heller fokuseres på støy og andre egenskaper fremfor megapiksler.

På den annen side har vi med høy oppløsning større muligheter for å gjøre utsnitt uten altfor mye tap. Men det er jo strengt tatt luksusproblemer.

Og de som virkelig er opptatt av høy oppløsning med tanke på digre utskrifter, kjøper vel allikevel heller et større speilrefleks.

Så selv om jeg koser meg med mitt nye FZ30 med 8 MP, beholder jeg fortsatt mitt gamle gode Olympus med 4 MP, selv om det ikke har så mye tekniske egenskaper som det nye. Bildekvaliteten på det er fortsatt meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...