Gå til innhold

Thank you Elkjøp

Anbefalte innlegg

Så det er trynefaktor som gjelder? Hærlig!!  :w00t:

5677616[/snapback]

Selvfølgelig gjelder trynefaktor til en viss grad. Men det går ikke ut over den sure kundens rettigheter. Men en blid og høflig kunde kan fort få mer enn det han eller hun har rett på i følge kjøpsloven... en sur og påståelig kunde som tror han/hun vet kjøpsloven mye bedre enn oss og er sur og tverr fra det øyeblikket de kommer inn døren, får det de har krav på... intet mer. Om den kunden velger å gå et annet sted neste gang, så er vi egentlig likeglad (en sur kunde er ikke et hyggelig innslag i hverdagen... heldigvis får vi ytterst sjelden slike). Og ja, jeg jobber i butikk. Men nei, jeg jobber ikke i El-kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei på deg, Alastor.

Jeg bare MÅTTE skrive et innlegg her, med mine 10 år+ som tidligere Elkjøp-ansatt, derav rundt halvparten som avdelingsleder - bl.a. for data.

I etterkant av hele engasjementet mitt med denne kjeden har jeg med stor interesse fulgt det jeg har kommet over av innlegg som omtaler Elkjøp og deres salgsteknikker som fra tid til annen dukker opp som en sak i media.

La oss være enige om én ting. Service - og oppfattelsen av denne - er en helt subjektiv bedømmelse, og oppleves helt individuelt fra butikk til butikk og fra kunde til kunde. Alle kan ha både gode og dårlige dager, både ansatte såvel som kunder, og her finnes det ikke noen fasit som er felles multiplum for samtlige i denne kjeden.

Hei!

Får prøve å svare så godt jeg kan :). Merk at dette er min oppfatning som privatperson og ansatt - og er ingen offisiell mening (disclaimer blablabla :p).

Service oppfattes selfølgelig subjektivt - det er ikke mulig å definere objektivt hva som er god eller dårlig service. Men man skal gjøre kunden fornøyd, innen rimelighetens grenser. Det er retningslinjene - men de er kun retningslinjer. Man er selv ansvarlig :).

La oss være enige om én ting. Service - og oppfattelsen av denne - er en helt subjektiv bedømmelse, og oppleves helt individuelt fra butikk til butikk og fra kunde til kunde. Alle kan ha både gode og dårlige dager, både ansatte såvel som kunder, og her finnes det ikke noen fasit som er felles multiplum for samtlige i denne kjeden.

Når det er sagt, er det morsomt at Elkjøpkjeden sentralt - og ingen av deres ansatte - noen sinne har villet innrømme at det eksisterer en overordnet strategiplan for hvordan et salg skal foregå. Selvfølgelig vil de ikke det.

Men faktum er at jeg i løpet av disse årene har vært på utallige "salgskurs" i regi av nettopp Elkjøp, hvor vi har blitt drillet opp og ned med hvordan det skal argumenteres med kunder for å styre samtalen - og salget - over på det produktet som ønskes solgt.

Som om ikke det er nok, har jeg også fint lite oversikt over hvor mye tid jeg har brukt i forbindelse med kommende kampanjer på å pugge lokke/støtte-modeller for den aktuelle begivenheten, herav også å drille de som arbeidet sammen med meg i avdelingene på hvilke argumenter vi hadde for og imot produktene.

Salgsteknikk som brukes av alle selgere, sier du?

Greit det. Men det forsvarer ikke den ekstremt spekulative måten dette gjøres på av denne kjeden.

Et salg har 2 mål - kunden skal få det produktet han er mest mulig fornøyd med, samtidig skal butikken tjene penger på kunden. Slik fungerer et marked - uansett hvor man er hen.

Å kurse selgerne i å drive god kundebehandling er da vel en god ting? Er det ikke viktig å kurse selgere i hvordan man best kan avdekke hva en kunde trenger enklest mulig, slik at den kunden føler at akkurat han får det produktet som passer glimrende? Og får så et produkt som han er godt fornøyd med?

Hva er galt med å drille på alternativer som selges i butikk i forhold til annonserte varer slik at man kan avdekke om de alternativene faktisk passer bedre for kunden? Noe som ofte skjer da ingen kunder er like? Er det dumt at den kunden da får et produkt som passer bedre - selv om det da er et annet produkt enn det kunden opprinnelig hadde sett på? Jeg hadde iallefall følt meg ivaretatt som kunde :).

Og ja, dette brukes jo overalt - uansett om du handler deg en jakke på carlings, en bil, ny sykkel eller elektronikk. Slik er et markedet. Jeg er uenig i din påstand om at det gjøres ekstremt spekulativt på elkjøp forøvrig, se nedenfor.

Som allerede nevnt, er det svært sjelden butikkene tar inn mange lokkeprodukter i en kampanje. I tillegg blir selgerne "straffet" i form av at salgsstatistikken deres lider av dårlig fortjeneste dersom de selger et lokkeprodukt, og de kan risikere å miste bonuser etc. For riktig å toppe det hele blir selgere med høy bruttofortjeneste belønnet med "månedens selger", "årets selger", skamrost på julebord etc etc.

Elkjøps annonsegaranti burde sørge for at butikkene tar inn nok, samt at kunder som kommer innom får tak i varen de har krav på. Den er nettopp der for å FORHINDRE det du påstår her, at man skal kun ta inn så få at man kjapt går tom. Det skal helst ikke skje, men om det skjer gjør man det man kan for å skaffe annonsert vare til en kunde. Og går det ikke så får kunden et alternativ, gjerne bedre. Det skal ikke være mulig å ta inn svært få av et produkt og "slippe unna med det". Og det gjøres ihvertfall ikke der jeg jobber.

Månedens selger o.l. har vi ikke der jeg jobber, vi har derimot priser som går til de som har utmerket seg som en god ansatt. Jeg mister ingen bonus som følge av at jeg selger mange annonsevarer, da den er basert på et hele som hele avdelingen min må jobbe mot. Jeg får ikke kjeft om jeg har solgt mange annonserte varer - det er fullt mulig det var slik der du jobbet før, men det er ikke slik det er nå i de butikkene jeg kjenner til. Ingen selgere får straff for det du kaller å være en "dårlig selger" - og ingen blir mobbet om de ligger lavt på en evt ranking.

Skamrosing av "gode selgere" osv og utmerkelser og hele greia er noe som ikke settes så utrolig fokus på som du skriver. Det er ikke slik rett og slett :).

Jeg har ikke tall på alle de salgene jeg selv har vært med på å gjennomføre - og ikke minst har vært vitne til - der kunder har blitt snakket "trill rundt" ene og alene med det formål å drive gjennom et fordelsmessig salg for Elkjøp. Det være seg gamlemor på 80 som trenger en 12" TV til hytta og forlater butikken med noe 10x dyrere, eller familieoverhoder (som såvidt er i stand til å skille en PC fra en vaskemaskin) på jakt etter sin første data som poden skal skrive norskstil på.

Jeg lurer ingen kunder trill rundt for at de skal kjøpe et produkt de egentlig ikke trenger. Det gjør meg bekjent ingen på butikken min heller, vi skal skaffe et produkt som dekker det kunden trenger, risikoen er for stor for at produktet kommer i retur enn at det er noe vits i å lure kunder - det lønner seg rett og slett ikke i lengden og gjøres ikke. Om du eller andre der du jobbet gjorde det selv får stå på din regning, jeg kan bare si slik jeg opplever situasjonen NÅ - du kan si den du opplevde før :).

Det jeg egentlig vil frem til er at hele dette profittjaget med salgsmetodikk i gråsonen og rovdrift på unge selgere genererer en rekke bieffekter både overfor kunder og ikke minst ansatte som er svært lite ønskelige.

Bare så synd at vi alle holder kjeft og lar oss lure gang på gang, og blir møtt med motargumenter som den (for øvrig svært informative) linken du la ved i et av dine tidligere innlegg.

My 2 cents.

Og det jeg vil frem til er at jeg føler det ikke er slik du synes det er :). Jeg er en ung selger - jeg føler ingen rovdrift på meg selv, jeg ser ingen ansatte på jobben som sliter fordi de blir mobbet pga de er såkalte "dårlige selgere" eller noe slikt. Jeg ser et godt arbeidsmiljø som er opptatt av god kundebehandling, å ha det hyggelig på jobb samt jobbe sammen for å skape en så god og trivelig butikk som mulig.

Skjønner ikke helt hva du mente med det siste avsnittet ditt forøvrig, kan du forklare litt bedre hva du mener her?

Forøvrig vil jeg bare si at jeg ikke vil diskutere interninformasjon eller lignende, om det skulle komme noe som er av den type :).

Så her har vi din mening og min mening - to helt forskjellige, og det er slik det er her i verden, ingen kan være enige med alle, og ingen har enerett på sannheten - dette er bare slik jeg føler det er i min butikk og de rundt meg.

Lenke til kommentar
Langt fra korrekt. En butikk skal finne det produktet som passer best for kunden - hvis ikke får butikken produktet igjen på 30 dagers returrett, og en sur kunde som ikke kommer tilbake for å handle mer hos elkjøp.

Enig. :)

Men - hehehe - 30 dagers returrett er litt av en gimmick å kunne slå i bordet med og bruke som "motargument" dersom kundens behov er (*kremt*) "avdekket", og selger har gjort jobben sin og fortalt kunden hva han egentlig har behov for?

Mener du virkelig at dersom kunden som ved ankomst butikken har behov for en Sony 29" kampanjetv til 4.795,- har fått dekket dette uten snikksnakk når vedkommende går ut av samme butikk med et annet produkt? Åja, og som forresten - undere over alle undere - viste seg å være bittelitt bedre enn det han egentlig hadde tenkt seg... :whistle:

Det finnes ingen "sure kunder" som kommer igjen og returnerer produktet ihht 30-dager'n. Kunden er glad og fornøyd han! Han fikk jo både kamfilter og 100 Hz bilde i stedet for den gammeldagse Sonyen han (tsk tsk) holdt på å kjøpe. :dribble:

Hva en kunde har behov for er nemlig fint lite en kundes oppgave å vite noe om. De har en formening om hva de er ute etter, og så er det selgers oppgave å tilpasse behovet etter hva som skal selges. Men som en liten digresjon, og bare så det er sagt, er selvfølgelig ikke dette noe nytt innen handelsnæringen.

Men jeg kan huske flere situasjoner som ble gresselig pinlige når butikken hadde en kampanje hvor vi gjorde vårt beste for å selge opp til støtteprodukter, og produktet som var lokkeannonsert ble brukt som støtte i neste kampanje...

DA var det moro å være Elkjøp-selger da, når enkelte kunder som ikke hadde bestemt seg forrige gang lurte på hvorfor i huleste den og den varen plutselig var så bra allikevel... :blush:

Og bare sånn helt til slutt for min del:

Jeg er ikke ute etter hverken å leke forumtroll eller å rakke ned på Elkjøpselgere generelt - det er en tidvis svært utakknemlig jobb vi tross alt snakker om, med lange arbeidsøkter og stooor fare for utbrenthet om man ikke er "rette" typen (les: "småkynisk"), samt det krevende aspektet med stadige omstillinger til alle mulige mennesketyper og humør. On the contrary - all ære til de av dere som makter å leve med budsjettmas, krevende sjefer, sure kunder og en voldsomt dynamisk bransje i stadig utvikling som så avgjort krever sitt av deg ifm markeds- og produktoppdatering.

Det er Elkjøps arrogante harselering med kunder og ansatte som prinsipp jeg er imot.

Høres jeg bitter ut? Jeg er ikke det. Tror jeg. ;)

Edit:

ingen har enerett på sannheten - dette er bare slik jeg føler det er i min butikk og de rundt meg.

Godt poeng. Og jeg har ingen intensjoner om å trekke argumentene mine lenger i denne tråden. :)

Forøvrig vil jeg bare si at jeg ikke vil diskutere interninformasjon eller lignende, om det skulle komme noe som er av den type .

Skjønner deg. :D

Skal vi se....(*rote litt i skuffen*)... Nææh seee! En internblekke med avsender fra sentralkontoret ifm en kommende Elkjøp-kampanje fra tiden jeg jobbet der! Og med ordene "Støtteprodukter" i fete typer med samtlige modeller ramset opp! Oops. :whistle:

Oh well.

Lykke til videre uansett, Alastor. :thumbup:

---- End of dagens ytringer for min del ----

Endret av Onslow
Lenke til kommentar
Så det er trynefaktor som gjelder? Hærlig!!  :w00t:

5677616[/snapback]

Selvfølgelig gjelder trynefaktor til en viss grad. Men det går ikke ut over den sure kundens rettigheter. Men en blid og høflig kunde kan fort få mer enn det han eller hun har rett på i følge kjøpsloven... en sur og påståelig kunde som tror han/hun vet kjøpsloven mye bedre enn oss og er sur og tverr fra det øyeblikket de kommer inn døren, får det de har krav på... intet mer. Om den kunden velger å gå et annet sted neste gang, så er vi egentlig likeglad (en sur kunde er ikke et hyggelig innslag i hverdagen... heldigvis får vi ytterst sjelden slike). Og ja, jeg jobber i butikk. Men nei, jeg jobber ikke i El-kjøp.

5681286[/snapback]

Om du refererer til kjøpsloven, vil jeg nok være enig i at kundene er bedre informerte enn deg. Det er vel strengt tatt forbrukerkjøpsloven som gjelder her... Poenget er uansett at på en slik alvorlig sak som forskjellige priser, bør det ligge en håndfast prosedyre til grunn. Ellers burde vel Elkjøp gjort som Expert, og kalle nettbutikken noe annet. Greit at det står på nettsiden at prisene kan variere, men dette er ikke noe den vanlige kunden bryr seg så altfor mye med.

Ellers vil jeg være smått enig med Alastor her i at det ikke er direkte spekulativt å ha lokke-, oppsalgs,- og støtteprodukter. Det har absolutt alle kjeder/butikker. Og ofte, nei, VELDIG ofte, har faktisk kunden behov for et bedre/dyrere produkt. Ja, en barnefamilie kan sikkert greie seg med vaskemaskinen på tilbud til 4990,- i de 6 årene den lever, men tror nok mor etter 13 år er mer fornøyd med den til 6990,-.

Endret av NoviKaNa
Lenke til kommentar

Jeg har også positive opplevelser av Elkjøp (og noen negative...). Fant en god pris på ett Philips 42" Plasma skjerm rett før nyttår. På nettet var Tv'et priset til ca 13.700, men i butikken 16.600.

Spurte derfor selgeren på en høfflig måte om hvilken pris han kunne gi meg på samme TV. Hadde printet ut siden med prisen fra internett.

Han sjekket på elkjop.no, og ga meg så samme pris som på internett. Så jeg sparte i tillegg frakt, som fort var noen kroner på ett TV på rundt 40 KG.

Da jeg fikk problemer med kanalskifte etter ca 20 dager, dro jeg opp og lurte på hva vi kunne gjøre. Selgeren og jeg ble enige om at det beste ville være å heve kjøpet, levere Tv'et tilbake og få ett nytt. Så slapp jeg å være uten TV i noen uker....og tror dere ikke at jeg fikk ett mye bedre TV til samme pris....ett Tv som fortsatt pr 02.mars koster 17.200 på internett med frakt.... i tillegg kom de både hjem og hentet det gamle og leverte det nye uten noen kostnad....

Så Elkjøp er langt fra så vanskelig alle skal ha det til. Er man høfflig mot de ansatte er det mye lettere å få god service også der. Men har man en negativ innstilling fra første stund, blir kanskje service nivået en god del lavere.

Må si at jeg har hatt noen negative hendelser for en god stund tilbake, men slik er det vel i de fleste butikker. Alltids noen selgere / support folk som har en dårlig dag (eller ti)

Har uansett ingen problemer med å handle på Elkjøp hvis de har noen gode tilbud. :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...