Gå til innhold

Thank you Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heter det ikke Spank you Elkjøp?   :p

 

for cirka et år siden kjøpte jeg nye pc-høytalere hos Komplett... den modellen jeg kjøpte var 500 kroner billigere hos komplett enn hos elkjøp...

5674400[/snapback]

Og hva har egentlig det med saken å gjøre? :).

5674470[/snapback]

 

 

som tidligere nevnt i tråden så lønner det seg å sjekke priser før en kjøper.. ikke bare kjøpe på det første og beste stedet...

Lenke til kommentar

Da jeg skulle ha ny vaskemaskin og oppvaskemaskin for ca et halvt år siden, bestilte jeg på nett fra Elkjøp. Etter en stund fikk jeg melding om at den jeg hadde bestilt alikevel ikke var på lager, og selgeren anbefalte et alternativ (kr 1000,- dyrere). Ok, greit det sa jeg. Så gikk det enda en stund, så ringte en annen fyr og sa at det alternativet hadde han på lager, men det var så dårlig at dersom noe gikk galt, nektet han å ta imot det til reparasjon. Han anbefalte et tredje alternativ (kr 1500,- dyrere), som jeg atter en gang aksepterte. En stund etter snakker jeg med samme fyren, som da forklarte at jeg måtte betale med cash når bilen med sakene kom på døren, selv om jeg på nettbestillingen hadde gitt beskjed at jeg ønsket å betale med kort. Nå var visst det plutselig ikke mulig, av en eller annen grunn. Til slutt, siste gang jeg snakket med fyren, sa han at de ikke kunne levere sakene på døren min, til tross for at jeg hadde blitt lovet det ved bestilling og hver gang siden. Da kansellerte jeg ordren og bestilte hos Expert/Bonus istedet. De leverte på døren til avtalt tid, uten så mye som å mukke.

 

Å være Elkjip-kunde er sin egen straff, etter min erfaring.

 

EDIT: Skirveleif.

EDIT2: La til prisstigningene.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at Alastor er ansatt i enten Elkjop eller en annen elvarekjede da han tar et standpunkt jeg kjenner meg godt igjen i som tidligere Elkjop ansatt. (Tidligere fordi jeg naa studerer i USA for aaret). Om han ikke er det applauderer jeg hvor objektiv og saklig han er i sine poster.

 

Saa til mine synspunkter:

 

Er vel ingen som kan nekte å at elkjøp har best pris på enkelte varer, men dessverre betyr ikke lav pris en god handleopplevelse alikevel. Husk at kundeservice ofter er verdt å betale litt ekstra for.

5675060[/snapback]

 

Fra mitt synspunkt er dette et utsagn som skjaerer alle Elkjop foretninger over en kam. Servicen man faar varierer fra butikk til butikk, og jeg vil ikke nekte for at enkelte butikker har forferdelig service med selgere som tenker kun profitt og gjerne vrir og vrenger paa kjopslov og servicelover. Jeg vil dog fremheve at andre butikker har utmerket service og vennlig betjening. (Husk at om man er hoffelig som kunde faar man gjerne bedre service enn om man er grinete).

 

Angaaende nettbutikken saa er den beskrevet godt av Alastor. Elkjop paa nett er en butikk for seg, og Elkjop forettninger er for seg. Naar det er sagt saa betyr ikke det nodvendigvis at betjeningen vil staa beinhardt paa butikkprisen sin om man tilnaermer seg riktig. La meg komme med et eksempel:

 

Om en person kommer inn, er i et grinete humor og slenger en utskrift av et produkt paa Elkjop.no og krever aa faa produktet til den prisen vil han/hun mest sannsynlig faa et klart nei. Om man derimot kommer inn, oppforer seg hyggelig og spor pent om det er mulig aa faa varen til en pris som er naermere webpris er det ikke umulig at selger vi gaa med paa et kompromiss som tidligere nevnt i traaden der kunden fikk printern til webpris+estimert frakt paa 100,-

 

Dette er i all fall min opplevelse som selger.

 

P.S. Dere faar unskylde min bruk av Engelsk tastatur ;)

Lenke til kommentar

Bare opplyser om at jeg er elkjøpansatt, så fjerner vi forvirringen rundt dette.

 

Ellers så kan jeg bare si meg klart enig med det Jon sier :). Ikke skjær alle over en kam - jeg kan iallefall skrive under på at god service er det viktigste der jeg jobber, og jeg vet at dette opplæres og innprintes i alle nye selgere - service er alt.

 

At turboselgere finnes nekter jeg ikke for - men de finnes overalt, uansett elkjøp eller ei. Elkjøp er størst med flest ansatte - dermed er det sannsynlig at det er flest turboselgere her og, men prosentandelen er lik :).

Lenke til kommentar
Da jeg skulle ha ny vaskemaskin og oppvaskemaskin for ca et halvt år siden, bestilte jeg på nett fra Elkjøp. Etter en stund fikk jeg melding om at den jeg hadde bestilt alikevel ikke var på lager, og selgeren anbefalte et alternativ (kr 1000,- dyrere). Ok, greit det sa jeg. Så gikk det enda en stund, så ringte en annen fyr og sa at det alternativet hadde han på lager, men det var så dårlig at dersom noe gikk galt, nektet han å ta imot det til reparasjon. Han anbefalte et tredje alternativ (kr 1500,- dyrere), som jeg atter en gang aksepterte. En stund etter snakker jeg med samme fyren, som da forklarte at jeg måtte betale med cash når bilen med sakene kom på døren, selv om jeg på nettbestillingen hadde gitt beskjed at jeg ønsket å betale med kort. Nå var visst det plutselig ikke mulig, av en eller annen grunn. Til slutt, siste gang jeg snakket med fyren, sa han at de ikke kunne levere sakene på døren min, til tross for at jeg hadde blitt lovet det ved bestilling og hver gang siden. Da kansellerte jeg ordren og bestilte hos Expert/Bonus istedet. De leverte på døren til avtalt tid, uten så mye som å mukke.

 

Å være Elkjip-kunde er sin egen straff, etter min erfaring.

 

EDIT: Skirveleif.

EDIT2: La til prisstigningene.

5674997[/snapback]

 

Hehe, den har jeg ikke hørt før! :D En selger på Elkjøp kan da ikke mene noe om hvilke produkter serviceverkstedet vil ta imot eller ikke :) Forbrukerkjøpsloven gir en 5 års reklamasjonsrett på hvitevarer uansett. Greit nok at han informerer om høyere feilprosent i butikken, men kan ikke ringe opp på den måten...2 ganger! :!:

 

Om en person kommer inn, er i et grinete humor og slenger en utskrift av et produkt paa Elkjop.no og krever aa faa produktet til den prisen vil han/hun mest sannsynlig faa et klart nei. Om man derimot kommer inn, oppforer seg hyggelig og spor pent om det er mulig aa faa varen til en pris som er naermere webpris er det ikke umulig at selger vi gaa med paa et kompromiss som tidligere nevnt i traaden der kunden fikk printern til webpris+estimert frakt paa 100,-

 

Så det er trynefaktor som gjelder? Hærlig!! :w00t:

Lenke til kommentar
Fra mitt synspunkt er dette et utsagn som skjaerer alle Elkjop foretninger over en kam. Servicen man faar varierer fra butikk til butikk, og jeg vil ikke nekte for at enkelte butikker har forferdelig service med selgere som tenker kun profitt og gjerne vrir og vrenger paa kjopslov og servicelover. Jeg vil dog fremheve at andre butikker har utmerket service og vennlig betjening. (Husk at om man er hoffelig som kunde faar man gjerne bedre service enn om man er grinete).

Har faktisk kjøpt endel på Elkjøp giganten på Forus og synes servicen generelt sett er veldig god og betjeningen er generelt sett hyggelig, dvs enkelte av selgerne kunne nok trengt litt mer kursing(f.eks i data avdelingen). Mht pris, så sjekker jeg ALLTID det på flere steder, hvertfall dersom jeg kjøper noe som er av det litt kostbare slaget.

 

Ellers har det også sine fordeler å kjøpe ting i butikk fremfor på internett, så i utgangspunktet foretrekker jeg å kjøpe i butikk, men dersom prisnivået er veldig forskjellig, så vurderer jeg det ikke. Dvs det betyr somregel at internettprisen må være minst 100.- lavere for å dekke inn frakt og ulempen ved å vente(og eventuelt komplisert klagebehandling vha post). F.eks bestilte jeg nylig en WD 400GB disk fra Netshop, den var DOA, servicen fra Netshop var så bra den kunne være, men fra jeg bestilte disken til jeg fikk en som funker tok det 1,5 uker, pga jeg måtte sende disken tilbake, noe som faktisk også er litt merarbeid. Så i dette tilfellet angret jeg faktisk på at jeg ikke hadde betalt 2-300 mer for den i en lokal butikk.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Så det er trynefaktor som gjelder? Hærlig!!  :w00t:

 

Jeg er ingen fotomodell, men kanskje et ærlig ansikt gir et godt inntrykk :hmm:

5678172[/snapback]

Å oppføre seg høflig mot betjeningen kan ikke betraktes som "trynefaktor". Trynefaktor(satt på spissen) er dersom ei blond snelle kommer inn og får 50% avslag etter å ha flørtet litt med selgeren :) Dette funker sef bare på menn ene eller andre veien, er det ei blond snelle som er selgeren er vi på tynn is og ender sannsynligvis opp med mer og dyrere varer :)

Lenke til kommentar
Så det er trynefaktor som gjelder? Hærlig!!  :w00t:

 

Jeg er ingen fotomodell, men kanskje et ærlig ansikt gir et godt inntrykk :hmm:

5678172[/snapback]

Å oppføre seg høflig mot betjeningen kan ikke betraktes som "trynefaktor". Trynefaktor(satt på spissen) er dersom ei blond snelle kommer inn og får 50% avslag etter å ha flørtet litt med selgeren :) Dette funker sef bare på menn ene eller andre veien, er det ei blond snelle som er selgeren er vi på tynn is og ender sannsynligvis opp med mer og dyrere varer :)

5678455[/snapback]

 

Poenget er at serviceprosedyrene med tanke på internettpriser vs butikkpriser er slik at...ja, det er ingen prosedyrer på det. Så om noen med en litt sur mine kommer, blir han retunert ut av butikken, enda surere, i stedet for å gi ham internettpris og dermed en fornøyd kunde. Kommer man med blidt ansikt, er man altså sikret internettpris.

 

Lurer på om det står skrevet slik i Elkjøps personalhåndbok? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne at jeg sa til Marius at jeg har hørt at man får love til å kjøpe varer i butikk til internettpris når sentrallageret er tomt. Han spurte hvem som sa det og da svarte jeg at det hadde jeg lest på nettet.

 

Etter å ha klikket noen sekunder sa han det var greit.

Hele tiden var jeg normalt høflig og blid og det hele var over på 2 min.

Lenke til kommentar
Poenget er at serviceprosedyrene med tanke på internettpriser vs butikkpriser er slik at...ja, det er ingen prosedyrer på det. Så om noen med en litt sur mine kommer, blir han retunert ut av butikken, enda surere, i stedet for å gi ham internettpris og dermed en fornøyd kunde. Kommer man med blidt ansikt, er man altså sikret internettpris.

 

Lurer på om det står skrevet slik i Elkjøps personalhåndbok?  :hmm:

5678598[/snapback]

 

På nettbutikken står det klart å tydelig at pris på internett og butikk kan variere. Det står også oppført "internettpris" på alle priser dersom man velger å sjekke om varen er tilgjengelig i butikk.

 

Praksisen er helt klar - det er forskjellig pris mellom nett og butikk. Og om du velger å kalle det trynefaktor så er det greit, men om man er hyggelig og grei og høflig, så KAN det faktisk hende at oss selgere velger å gi priser utover det kunden egentlig har krav på :). Vi er jo mennesker vi og :).

Lenke til kommentar
Tipper han her reklamerer for Elkjøp via forumet. En idé å rapportere?

5678814[/snapback]

Hvorfor skulle han bedrive skjult reklame? Hadde brukeren gjort dette med et av sine første innlegg så kanskje, men det er ikke tilfellet og dermed har du ikke noe grunnlag for en slik anklage :).

 

Videre diskusjon rundt dette kan tas til meg eller en annen moderator på pm - IKKE i denne tråden.

Lenke til kommentar
Bare opplyser om at jeg er elkjøpansatt, så fjerner vi forvirringen rundt dette.

 

Hei på deg, Alastor.

 

Jeg bare MÅTTE skrive et innlegg her, med mine 10 år+ som tidligere Elkjøp-ansatt, derav rundt halvparten som avdelingsleder - bl.a. for data.

 

I etterkant av hele engasjementet mitt med denne kjeden har jeg med stor interesse fulgt det jeg har kommet over av innlegg som omtaler Elkjøp og deres salgsteknikker som fra tid til annen dukker opp som en sak i media.

 

La oss være enige om én ting. Service - og oppfattelsen av denne - er en helt subjektiv bedømmelse, og oppleves helt individuelt fra butikk til butikk og fra kunde til kunde. Alle kan ha både gode og dårlige dager, både ansatte såvel som kunder, og her finnes det ikke noen fasit som er felles multiplum for samtlige i denne kjeden.

 

Når det er sagt, er det morsomt at Elkjøpkjeden sentralt - og ingen av deres ansatte - noen sinne har villet innrømme at det eksisterer en overordnet strategiplan for hvordan et salg skal foregå. Selvfølgelig vil de ikke det.

 

Men faktum er at jeg i løpet av disse årene har vært på utallige "salgskurs" i regi av nettopp Elkjøp, hvor vi har blitt drillet opp og ned med hvordan det skal argumenteres med kunder for å styre samtalen - og salget - over på det produktet som ønskes solgt.

 

Som om ikke det er nok, har jeg også fint lite oversikt over hvor mye tid jeg har brukt i forbindelse med kommende kampanjer på å pugge lokke/støtte-modeller for den aktuelle begivenheten, herav også å drille de som arbeidet sammen med meg i avdelingene på hvilke argumenter vi hadde for og imot produktene.

 

Salgsteknikk som brukes av alle selgere, sier du?

 

Greit det. Men det forsvarer ikke den ekstremt spekulative måten dette gjøres på av denne kjeden.

 

Som allerede nevnt, er det svært sjelden butikkene tar inn mange lokkeprodukter i en kampanje. I tillegg blir selgerne "straffet" i form av at salgsstatistikken deres lider av dårlig fortjeneste dersom de selger et lokkeprodukt, og de kan risikere å miste bonuser etc. For riktig å toppe det hele blir selgere med høy bruttofortjeneste belønnet med "månedens selger", "årets selger", skamrost på julebord etc etc. Jeg har ikke tall på alle de salgene jeg selv har vært med på å gjennomføre - og ikke minst har vært vitne til - der kunder har blitt snakket "trill rundt" ene og alene med det formål å drive gjennom et fordelsmessig salg for Elkjøp. Det være seg gamlemor på 80 som trenger en 12" TV til hytta og forlater butikken med noe 10x dyrere, eller familieoverhoder (som såvidt er i stand til å skille en PC fra en vaskemaskin) på jakt etter sin første data som poden skal skrive norskstil på.

 

Det jeg egentlig vil frem til er at hele dette profittjaget med salgsmetodikk i gråsonen og rovdrift på unge selgere genererer en rekke bieffekter både overfor kunder og ikke minst ansatte som er svært lite ønskelige.

 

Bare så synd at vi alle holder kjeft og lar oss lure gang på gang, og blir møtt med motargumenter som den (for øvrig svært informative) linken du la ved i et av dine tidligere innlegg.

 

My 2 cents.

Endret av Onslow
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innleggene, men ser det er stor misnøye med elkjøp.

 

Jeg kjøpte for vel et år siden et skjermkort, leadtek 6600gt agp, til 795,-.

At prisen var så lav, skyldtes en feilprising på internet. Men etter en rask telefon til kundesenteret fikk jeg opplyst at om jeg kjøpte det ville jeg uansett få det for oppgitt pris, altså 795,-. Fikk kortet i hende og var godt fornøyd.

 

Problemene startet en gang på høsten. Skjermkortet sluttet ganske enkelt å vise blåfarge eller noe sånt (som når man kjører ski eller snowboard med gule glass). Skiftet skjerm til ingen nytte. Merket at kortet var uvanlig varmt ved strøminntaket. Til slutt virka det ikke i det hele tatt.

 

Tenkte som så at der ikke var noe vits i å kontakte elkjøp etter å ha lest flere tråder om dem her på forumet. Men etter noen måneder jeg kontakt via telefon. Fikk opplyst at det bare var å ta med kortet til nærmeste butikk å få de til å se på det, alt jeg trengte var kvitteringen. Den hadde jeg ikke, men fikk den tilsendt i posten, ikke noe problem.

 

Brevet kom etter 2 dager. Så jeg tok av vannkjølinga :whistle: og satte på original vifte (ble festet med fjærer fra penner, da de originale var blitt borte :roll: ). Kjørte bort til butikken og stilte meg i køa. Kom en fyr, rimelig stressa og grinete. Forklarte problemet og han begynte å skrive det inn på datan. I mens spurte jeg hvor lang tid det ville ta å få sett på det. Han svarte: "Nei, vi sjekker ikke opp kortet, du får bare en tilgodelapp, og bare gå i salgsavdelinga så finner du et nytt." :dribble::dribble:

 

Ikke noe problem i prisforskjell da det var kjøpt til feilpris på internet. Måtte bestille et nytt, det kom 2-3 dager etter. Og da jeg hadde nytt skjermkort solgte jeg dette kortet til 1100- på bruktmarkedet :) . Så jeg tjente 305,- på dette kortet, -Storfornøyd!

 

Så mine erfaringer er :thumbup::thumbup: !!

Lenke til kommentar
Bra skrevet det der, altså :thumbup:

Det selgerne vil er å selge et dyrest mulig produkt som både selger og butikk tjener grovt på, istedet for å hjelpe kunden til faktisk å få det han hadde tenkt seg.

5679318[/snapback]

Langt fra korrekt. En butikk skal finne det produktet som passer best for kunden - hvis ikke får butikken produktet igjen på 30 dagers returrett, og en sur kunde som ikke kommer tilbake for å handle mer hos elkjøp.

 

Man skal finne en balansegang - det skal være det produktet kunden blir mest fornøyd med i forhold til hans og hennes behov, samtidig som at butikken skal tjene penger for å få hjulene til å rundt der og :).

 

Kundens behov er det første vi skal avdekke når vi snakker med en kunde - det er god kundebehandling å snakke med han og høre, og ikke bare selge :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...