Gå til innhold

Spennende inngangsparti under jorden + xtra bilder


PMnormal

Anbefalte innlegg

Var på en liten fotosafari i går, og vil dele resultatene med dere. Det er litt flere bilder enn man er vant med fra meg, men velger likevel å ta sjansen på overdose, siden jeg ikke klarte å velge bort flere bilder. De er jo ganske like uansett. Det finnes flere bilder i serien, hvis noen er interessert.

Bildene er av inngangspartiet til musèet Nordvegen Historiesenter på Avaldsnes, like ved der Harald Hårfagre hadde sin kongsgård. Jeg tar ikke med EXIF på disse bildene, fordi det er for mange av dem.

Det har vært lite manipulering i disse bildene, men litt justering er gjort i rawkonverteringen. Et kosteskaft forsvant riktignok fra et av bildene i PS.

 

Synes selv dette inngangspartiet har spennende former, og innholdet i bildene er ikke så interessant til slutt. Hva synes dere om resultatene?

 

Edit:Flere bilder lenger nede i tråden

post-76334-1140436219_thumb.jpg

post-76334-1140436247_thumb.jpg

post-76334-1140436272_thumb.jpg

post-76334-1140436293_thumb.jpg

post-76334-1140436325_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, plassen har definitivt et stort potensiale, men ikke i fullt så flatt lys. Disse bildene gjorde ikke mer for meg enn å vise at med rett/bedre lys så kan det bli spenstige bilder fra plassen. Kanskje stedet egner seg bra som ”backdrop” for bilder av noe pent (portretter) å se på.

 

Eg må dra meg bort å luska i buskane ve kjerkå på Avaldsnes og studere fotografene som tråler området.. Du ”bor” jo tilsynelatande der borte om dagane.

Lenke til kommentar

Kjedelig, med stor K!

 

Veldig kjedelig lys som allerede er nevnt. Stedet har potensiale, men kansje som et portrettsted. Som en spot til portrettfotografering?

 

Evt. kan du mekke dem hart i Photoshop eller noe, som i å totalt ødelegge dem, men allikevell få frem noe?

 

+

På bildet av veggen burde det vært større utsnitt. Hvis du har burde du brukt den største vidvinkelen du har tror jeg.

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Synes det er strukturen i steinen som er det fine med bildene, og siden jeg liker store, tomme flater så la jeg dem ut. Mulig jeg kunne mekke mer i RS Premium, justere litt kurver etc for å få frem mer dramatikk. Legger ved et bilde lenger ovenfra, slik at dere får mer inntrykk av location. Legger også ved et bilde av selve døren inn til musèet. Legg merke til at ingenting er symetrisk. Det bare ser slik ut ved første øyekast. Forresten enig i at trappen er et artig arkitekturbilde, og det er arkitektur som er temaet her. Meget mulig jeg kommer til å bruke location til noe annet også. Legger også ved et bilde med mer kontrast, og som er croppet kraftig.

 

Ps: man skal luske lenge før man treffer meg. Karmøy er ikke bare norges tettest befolkede øy, men også rimelig lang. Jeg har aldri sovet på Avaldsnes, i hvertfall ikke i edru tilstand ;)

post-76334-1140451678_thumb.jpg

post-76334-1140451723_thumb.jpg

post-76334-1140452684_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det siste der likte jeg! liker den fine blå-tonen i bildet. Et lite synsbedrag på slutten av buen der? Ser ut som om den går inn i veggen på andre siden.

Hadde kankskje vært tøft uten det grønne i åpningene, men et eller annet som får det til å se ut som om det er "evig" på utsida hvis du skjønner hva jeg mener;) Noe alla THX 1138 hvis du har sett den filmen..

Lenke til kommentar

Har ikke sett den filmen, men forstår hvor du vil hen. Skal gjøre noe med det, fordi jeg hadde samme tanke selv. Den croppen gjorde jeg på sparket, siden jeg skulle legge ut de andre to bildene i tillegg. Enig med alle i at de fortjener en ekstra omgang i Rawshooter Premium 2006 (ikke Photoshop), før de kan kalles vellykket. Dogme-metoden min har sine negativer sider, og det er etterbehandling. Det er derfor jeg legger ut bilder her, for å få tips til den, blant annet. Og skryt, når jeg fortjener det :dribble:

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er rar, men jeg liker bilde nr 4 best, det er rene flater, en fin bue, en fin himmel og strukturen i steinene. Men alle bildene kunne trenge litt mer "boost" av kontrast. At bildene skal være så kjedelig som enkelte skal ha det til, er jeg på ingen måte enig i. Det er mulig disse ikke liker arkitektur i det hele tatt? At denne location også må være ypperlig til portretter, det tviler jeg ikke på!

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette actionbilder, det skjer praktisk talt ingenting der, men jeg syns ikke de er kjedelige. Arkitektur har lite til felles med action (vanligvis), og disse syns jeg fungerer godt. Det "kjedelige" lyset passer til stemningen. Får følelsen av å være på et øde sted, og at alle har forsvunnet, nesten som om tiden står stille.

Kanskje litt økte kontraster vil gjøre seg her?

Lenke til kommentar

Jeg likte de fleste av dem veldig godt. Flotte arkitekturbilder med schwung. Som beskrivelse av arkitekturen hadde nok en kraftigere vidvinkel vært nyttig, men disse bildene er jo ikke ment som det. I motsetning til andre synes jeg lyset er helt flott. Fine og rene komposisjoner.

De kunne nok blitt bedre med litt Levellering.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at bilde #5 var finest. Fikk noe å feste blikket på der, i de andre ble jeg bare sittende og lete.

5638808[/snapback]

Røykesyk? (Det er et askebeger)

Takk for respons, alle sammen. Dette har vært konstruktivt, og det er altid artig når folk her forskjellig syn på bruk av arkitektur i fotografi.

Lenke til kommentar
Røykesyk? (Det er et askebeger)

5640283[/snapback]

 

Heheh, nei, men der hadde du et "motiv" i forhold til de andre som bare er bilder av store flater.

 

En ting jeg hadde prøvd på var å kanskje legge kameraet oppå denne buen kombinert med lav dybdeskarphet så kunne du kanskje få et fancy bilde? Ikke vet jeg, jeg driver ikke så mye med foto da jeg bare har et IXUS IIs... Best til feriebilder det. :wee:

 

Ellers er det nok et velegnet sted til portretter ja.

Lenke til kommentar
En ting jeg hadde prøvd på var å kanskje legge kameraet oppå denne buen kombinert med lav dybdeskarphet så kunne du kanskje få et fancy bilde?

5640308[/snapback]

De er ikke ment å være mer fancy dokumentasjon av arkitektur i utgangspunktet, men mente du noe slik?

50mm f/2,8

post-76334-1140519078_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...