Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stabilt (!) aksesspunkt ønskes.

Anbefalte innlegg

Trenger et trådløst aksesspunkt. Det aller, aller viktigste er at det kan tilby en stabil forbindelse (mot en Acer 3222 med Intel 2915 mini-pci-kort..). Er ikke interessert i perioder med mistet forbindelse. Om hastigheten ikke ligger på 54mbit hele tiden er ikke så nøye, det som teller er at forbindelsen er der hele tiden. Noen tips? Kan forsåvidt være en router istedet for aksesspunkt hvis det finnes bedre utvalg der, så lenge det går an å bruke den som et aksesspunkt.. Og det holder ikke med synsing her, jeg må ha en eller annen dokumentasjon på at produktet faktisk er 100% pålitelig og stabilt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger et trådløst aksesspunkt. Det aller, aller viktigste er at det kan tilby en stabil forbindelse (mot en Acer 3222 med Intel 2915 mini-pci-kort..). Er ikke interessert i perioder med mistet forbindelse. Om hastigheten ikke ligger på 54mbit hele tiden er ikke så nøye, det som teller er at forbindelsen er der hele tiden. Noen tips? Kan forsåvidt være en router istedet for aksesspunkt hvis det finnes bedre utvalg der, så lenge det går an å bruke den som et aksesspunkt.. Og det holder ikke med synsing her, jeg må ha en eller annen dokumentasjon på at produktet faktisk er 100% pålitelig og stabilt.  :)

5634833[/snapback]

Bruker linksys WRT54GS og er fornøyd, har intel minipci kort i min bærbare.

Lenke til kommentar
jeg har en sånn linksys-sak med tre antenner på som ser ut som en edderkopp, den har vært oppe siden jeg satte den opp, uten et eneste avbrudd, og det er noen måneder siden nå, så den vil jeg anbefale ;)

5634967[/snapback]

Denne?

(WAP54GX)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314079

Verdt å betale nesten dobbelt så mye i forhold til denne..?

(WAP54G)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306150

Hva gir GX'en som ikke G'en gir? 108mbit er ikke noe jeg legger vekt på.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
WAP54GX er et såkalt MIMO-aksesspunkt, det skal gi bedre rekkevidde på grunn av at det bruker mange kanaler samtidig. Om det er verdt prisforskjellen kan vel diskuteres.

5637260[/snapback]

Ok. Er rekkevidde eneste relevante forskjell? Har ikke behov for mer enn max 10-15 meter. Men siden PC'en ikke støtter mimo, har det noen effekt i praksis? Om det ikke hjelper på stabiliteten vet jeg ikke om jeg gidder å betale ekstra for det.

Lenke til kommentar

Kan dere samtidig poste info om hva dere bruker routeren til?

Jeg har hatt flere routere som IKKE er stabile (uansett hvordan de settes opp), men så kjører jeg jevnt ned 4Mb/s... Litt VPN-trafikk, litt bittorrent, litt dc++ etc... Etter å ha hatt noen tusen connections åpne går muligens NAT-tabellen full og routeren mister linken...

UPnP gjør i hvertfall alle routere jeg har prøvd særdeles ustabil (bootes hver dag)...

Wintel

Lenke til kommentar
WAP54GX er et såkalt MIMO-aksesspunkt, det skal gi bedre rekkevidde på grunn av at det bruker mange kanaler samtidig. Om det er verdt prisforskjellen kan vel diskuteres.

5637260[/snapback]

Ok. Er rekkevidde eneste relevante forskjell? Har ikke behov for mer enn max 10-15 meter. Men siden PC'en ikke støtter mimo, har det noen effekt i praksis? Om det ikke hjelper på stabiliteten vet jeg ikke om jeg gidder å betale ekstra for det.

5637588[/snapback]

Kan ikke svare på om det hjelper hvis du ikke har en MIMO-enhet i andre enden, har ikke prøvd denne routeren selv. Jeg trodde HW.no hadde testet denne, men jeg finner ikke den testen. Har sikkert drømt det :sleep:

Lenke til kommentar
jeg har en sånn linksys-sak med tre antenner på som ser ut som en edderkopp, den har vært oppe siden jeg satte den opp, uten et eneste avbrudd, og det er noen måneder siden nå, så den vil jeg anbefale ;)

5634967[/snapback]

Denne?

(WAP54GX)

(WAP54G)

5636496[/snapback]

har ikke masse peiling på det, men har prøvd av begge typer. den med edderkoppantenne har ikke vært nede en eneste gang, mens de andre jeg har som er av den andre typen linksys må restartes av og til da de detter ut. kan være tilfeldig og for alt jeg veit.., bortsett fra det fungerer dem bra. men jeg ville gått for den dyreste hvis det var kjempekjempeviktig med stabilitet.

Lenke til kommentar

Jeg vil som andre her anbefale "edderkopp"-aksesspunktet! Min far har en sånn en, og den fungerer problemfritt, og den dekker et rimelig stort hus uten problemer.

EDIT: Glemte helt at jeg har et "vanlig" linksys aksesspunkt, og det har fungert problemfritt i over et år nå.

Endret av henrik^
Lenke til kommentar
Kan dere samtidig poste info om hva dere bruker routeren til?

Jeg har hatt flere routere som IKKE er stabile (uansett hvordan de settes opp), men så kjører jeg jevnt ned 4Mb/s... Litt VPN-trafikk, litt bittorrent, litt dc++ etc... Etter å ha hatt noen tusen connections åpne går muligens NAT-tabellen full og routeren mister linken...

UPnP gjør i hvertfall alle routere jeg har prøvd særdeles ustabil (bootes hver dag)...

Wintel

5637678[/snapback]

Hei, Jeg har en WRT54GS på denne er det tilkoblet 2 stk bærbare en hp og en dell maskin, i tillegg har jeg også en stasjonær som også er koblet til via trådløs.

har også telio ip telefoni som kjører på denne samtidig . opplever ingen form for ustabilitet på denne, dessuten så har jeg lagt inn DD-wrt v. 23 også.

Har en leillighet på 120 kvm og har utmerket dekning overalt. dette anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

5634967[/snapback]

Denne?

(WAP54GX)

(WAP54G)

5636496[/snapback]

har ikke masse peiling på det, men har prøvd av begge typer. den med edderkoppantenne har ikke vært nede en eneste gang, mens de andre jeg har som er av den andre typen linksys må restartes av og til da de detter ut. kan være tilfeldig og for alt jeg veit.., bortsett fra det fungerer dem bra. men jeg ville gått for den dyreste hvis det var kjempekjempeviktig med stabilitet.

5640911[/snapback]

en liten kommentar, at man kjøper det dyreste betyr ikke at man for et topp produkt.

Lenke til kommentar
en liten kommentar, at man kjøper det dyreste betyr ikke at man for et topp produkt.

5641564[/snapback]

Helt riktig, derfor er det desto viktigere å undersøke f.eks. her før man kjøper noe. :) . Har lest litt rundt om kring, og det virker som om det er litt blandete erfaringer med begge de nevnte Linksys'ene. Mest positive erfaringer, men noen negative også. Tipper jeg lander på GX'en, hvis jeg ikke finner et enda bedre alternativ da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...