travis_g Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Holder på med en side for Halden Røde Kors Organisasjonen ønsker å ha lik layout på alle sine sider. Lik siden til Norges Røde Kors Det dukker opp et lite problem med menyen, Som dere selv kan se i Opera og FF. I IE er det som det skal. HTML: <div id="hovedmeny"> <a class="meny1" href="index.php"><span>:: Engasjer Deg</span></a> <a class="meny2" href="index.php"><span>:: Vårt Arbeid</span></a> <a class="meny3" href="index.php"><span>:: Nyheter Og Presse</span></a> <a class="meny4" href="index.php"><span>:: Om Røde Kors</span></a> </div> CSS: a.meny1, a.meny2, a.meny3, a.meny4 { width: 110px; height: 30px; text-decoration:none; } a.meny1 { background:url('bildefiler/meny1.gif') top no-repeat; width: 100px; } a.meny2 { background:url('bildefiler/meny2.gif') top no-repeat; width: 91px; } a.meny3 { background:url('bildefiler/meny3.gif') top no-repeat; width: 125px; } a.meny4 { background:url('bildefiler/meny4.gif') top no-repeat; width: 99px; } #hovedmeny a:hover { background-position: bottom; text-decoration: none; } #hovedmeny span { margin: 0; visibility: hidden; } Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Er det ingen som kan hjeøpe meg med dette? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Forsøk med dette: a.meny1, a.meny2, a.meny3, a.meny4 { width: 110px; height: 30px; text-decoration:none; display: block; } Mener det bør fungere.... Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Nei, det fungerer ikke. Da kommer de bare under hverandre Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hmm du bær vel strengt tatt legge menyen din i "lister". Da kan du gjøre slik <ul id="meny"> <li>link1</li> <li>link2</li> <li>link3</li> <li>link4</li> <li>link5</li> </ul> For å definere en høyde og bredde må man display block hvis jeg ikke husker feil. da må du gjøre slik i CSS stilen din. #meny li { display: inline; display: block; } Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 kim: WTF? float: left er det du ser etter... Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hmm er jeg helt på jordet eller? Mener nå at en meny skal legges i lister? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 jada, men hva skjer med: display:inline; display: block; ? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ups... Sorry for den var kanskje litt rask der ser jeg.. "Display: block" fungerte ikke der nei. Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Det ble akkurat det samme resultatet. Det som er feil, er at opera ikke er villig til å bruke: a.meny1, a.meny2, a.meny3, a.meny4 { width: 110px; height: 30px; text-decoration:none; } visker som den ikke vil bruke den koden. Har gått gjennom kodene, men kan ikke finne noe små feil som kan gjøre det heller Jeg har brukt akkurat samme koden på en annen side jeg har laget, men da skulle knappene under hverandre, så da brukte jeg liste. Men vist jeg bruker lister nå, så får jeg ikke knappene etter hverandre vannrett. Woooho 200 innlegg. Endret 23. februar 2006 av travis_g Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det er jo her "display: inline;" kommer inn får å få dem vannrett etter hverandre... Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg vet, men det er ikke det som er problemet. Vist du følger linken jeg har lagrt ut, så vil du se hva problemet er . Jeg har også skrevet det : Men jeg kan godt skrive det igjen: Det som er feil, er at opera ikke er villig til å bruke: a.meny1, a.meny2, a.meny3, a.meny4 { width: 110px; height: 30px; text-decoration:none; } visker som den ikke vil bruke den koden. Har gått gjennom kodene, men kan ikke finne noe små feil som kan gjøre det heller Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hvorfor er ikke dette to bilder istedet for et? Er dette en teknikk som jeg ikke har vært borti før? Hvis det er det så lurer jeg på hvordan du bruker dem? Siden det bildet jeg viser bare er et bilde og ikke to bilder som jeg ville ha brukt. Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jepp det er en måte å gjøre det på. Det gjør at hele bildet blir lastet når siden lastet, slik at man ikke får forsinkelse når man holder pekeren over knappen. Lenke til kommentar
timitim Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Jepp det er en måte å gjøre det på. Det gjør at hele bildet blir lastet når siden lastet, slik at man ikke får forsinkelse når man holder pekeren over knappen. 5654215[/snapback] Du bør nok ha dei som hvar sin fil og bruke et JavaScript for mouse over effekten. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Nei, du trenger ikke javascript her.. Bare bruker det mørkeste bildet som background image på a:hover. Dvs med CSS kan du løse dette fint uten javascript. Endret 23. februar 2006 av kimthoma Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Nei, du trenger ikke javascript her.. Bare bruker det mørkeste bildet som background image på a:hover. Dvs med CSS kan du løse dette fint uten javascript. 5655937[/snapback] Spørsmålet i denne posten er ikke HVORDAN jeg skal gkøre det. Jeg skal bruke CSS. Ferdig med det. Jeg lurer på hvordan jeg kan få løst problemet som har oppstått. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Vet ikke hvorfor det ikke fungerer slik du vil ha det i Opera. Har din "a:hover" måte blitt brukt andre steder som har fungert i Opera? Mitt forslag er å dele det opp i to bilder og bruke det ene bildet på a:hover. Har ikke sett din metode blitt brukt før. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Denne type rollover effekt lar deg bruke en eller flere bilder på en og samme fil. I dette tilfelle: normal, hover og active. fast rollover without preload Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det må jeg si. Lærer noe nytt hver dag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå