cmi Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hallo!! Bestilt macro linse nå. 105mm sigma. Hvordan skal jeg få tatt sinnsyke nærbilder av snøkrystaller som er 1-2mm brede, eller mer, sett flere bilder på størreslse 10x10 hvor krystallen dekker bidet! Hvordan?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du trenger kanskje mellomringer eller belg i tillegg. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Les her: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=180832 og lykke til! Lenke til kommentar
kak Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Må si jeg ble heftig imponert over snøkrystallbildene det ble linket til! Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Må si jeg ble heftig imponert over snøkrystallbildene det ble linket til! 5635347[/snapback] De var vel tatt med mikroskop og da... Men for noen utrolige detaljer! Tips til trådstarter: Rent praktisk så er det sikkert lurt å rigge opp kamera/blitz ute så du ikke risikerer at snøkrystallene smelter. Sikkert lurt å 'fange' dem på samme bakgrunn som du skal ta bildet på også - f.eks. en svart papp-plate eller aller helst noe gjennomsiktig a la glassplate som kan belyses delvis undenfra. Tar du en 105mm macro og reverserer en 50mm-linse på den så burde du få betydelig økning i forstørrelsesgraden selv om du selvfølgelig ikke kommer kloss innpå. Endret 20. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
canone Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Et pleksiglass som ligger i fryseren hele vinteren. Når det er frost ute tar du aperatet med vanlig ekstern blits og makroobjektiv med alle mellomringer du for tak i samt et stødig stativ. La litt snø dale på den iskalde pleksiglassplaten og still kameret rett og pass på at du har blitsen på rett side av snøkrystallen. Jeg har ikke prøvd dette så jeg håper jeg får høre hva resultatet ble. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå