Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva bråker i min pc ?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått meg ny pc, og jeg har lagt merke til at den bråker som bare det.

Derfor lurer jeg på hva det kan være. Jeg har 2 ider: Cpu- viften, eller Chipset.

specs:

LANPARTY UT nF4 SLI-D

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort - 18db

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Thermaltake Tsunami Alu. Sort m/vindu - 2 vifter à 20db

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

XFX GeForce 7800GT eXtreme

Zalman VF700-CU VGA Kjøler - 30db( denne viften har jeg stilt ned til 70%)

Skulle egentlig ha thermaltake big typhoon, men den ble ikke instalert.

Vis det er Chipset viften som lager støy, kan jeg skaffe meg en sann "Zalman Northbridge Kjøler" ? Er det nok?

Her er hvor fort viftene går:

Cpu: rundt 800

System: 1387

chipset: 2799

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om zalman passiv kjøler kan brukes på det HK, pga avstand til skjermkort, kan være det går å "modifisere" zalman kjøleren med kapping av pinner om den ikke passer som original..

Andre syndere som kan være er vifte til skjermkort (heller garantert om den er original), Boxed kjøleren (også ganske sikkert), harddisk om den ikke har dempet oppheng, og vifter i kabinett (ikke stol blindt på tall fra produsent).

Lenke til kommentar

Jeg har tilnermet samme system som deg, og hos meg var det viften på skjermkortet (7800gt) som var den største støykilden.

Forutenom det, hadde jeg også en forferdelig støyende 80mm i kabinettet, som jeg nappet ut og kastet, til fordel for en som var mye mindre hissig.

Lenke til kommentar
Jeg er 100% sikker på at det er chipset vifta.

Når jeg skrur av pc'en, og ser på viftene, ser jeg at alt bråket slutter når chipset vifta stopper.

Det er en skarp, utrolig irriterende lyd.

5643274[/snapback]

Prøvd å redusere hastigheten på viften mens maskinen er på?

Da merker du jo fort om det er den eller ei. :)

Lenke til kommentar

Den går, og det rare er at det hjelper å starte opp maskina en gang, så restarte. Da bråker den ikke og går helt normalt.

Hvis jeg logger på første gangen jeg starter opp, forstetter den å nærmest "skurre".

Den går også ujvent. Ser nesten ut som den får noen slags anfall.

Lenke til kommentar
Den går, og det rare er at det hjelper å starte opp maskina en gang, så restarte. Da bråker den ikke og går helt normalt.

Hvis jeg logger på første gangen jeg starter opp, forstetter den å nærmest "skurre".

Den går også ujvent. Ser nesten ut som den får noen slags anfall.

5643359[/snapback]

Lignende problem har jeg også, hos meg har jeg sjekket skikkelig opp i det og det er viften på 7800GT.

Virker som den går raskt om maskinen er for kald på samme måte som den går raskt når skjermkortet er varmt (under f.eks krevende spill).

Lenke til kommentar

Nei tviler på at det er chipset fordi på mitt fatal1ty aa8xe så gikk min boxed kjøler på full peising å lyden på den vifta er utrolig høy:S er enda plaget med å stille den ned, noen sier at det går ann å stille ned vifta i bios men det har ikke hjulpet for min del, forsåvidt ikke noe program heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...