ostenxx Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hei. Jeg har etter 1 1/2 år på biologistudiet i tr.heim begynt å sett meg etter en annen mulig vei å gå med tanke på utdanning. Det som er problemet er at jeg ennå ikke har funnet noe som interesserer meg spesielt mye. Jeg har vurdert alt fra sykepleie til data, mye på grunn av at begge disse studiene omhandler mye av det jeg finner interessant. Men faktum er at jeg er svært interessert i data. Da tenker jeg først og fremst på bygging av maskiner, samt oppsett og drift av nettverk o.l. Det jeg har mindre interesse for er programmering (dette har jeg ennå ikke prøvd ut i stor grad). På mange måter kan jeg si at jeg har svært sprikende interesser, og dette gjør at jeg ennå ikke har funnet en utdanning jeg føler er den "rette". Grunnen til at jeg startet på biologi bachelor var i bunn og grunn at jeg ikke hadde peil. på hva annet konstruktivt jeg skulle studere. Derfor lurer jeg på om IT er totalt idioti å studere for tiden (mtp. hardt pressa arbeidsmarked), og hva som ev. kunne være aktuelt. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hvis det er studier du er på utkikk etter, så er det vel størst sjanse for at du kan finne deg noe innen nettverk. Det er vel ikke akkurat vanlig å studere "PC-bygging" på høyere studier. Hvilken type jobb er det du ønsker? En godt betalt en? En givende en? Kan du se deg selv jobbe med IT resten av livet, eller kan det være at IT-interessen vil komme til å dabbe av etter hvert? Jeg skjønner godt hvordan du har det, det er ikke alltid like lett å vite hva man vil. Jeg har vært i samme situasjon selv. Personlig jobber jeg med IT, men det er ikke akkurat flust med jobber, særlig ikke innenfor f.eks nettverk. For å få slike jobber bør man ha ganske mye å rutte med av kompetanse (og da må interessen for å lære være veldig stor). Lenke til kommentar
magicus Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du kan jo gamble paa en IT utdanning, men det er langt fra en sikker utdanning. Er jo litt kjipt aa studere i 5 aar og jobbe hardt og saa ikke faa jobb etterpaa.. Motiverer ikke akkurat.. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Takk for svar. Dere har rett i at jeg føler jeg er i en ganske håpløs situasjon. I følge min onkel har jeg derimot et luksusproblem, i og med at jeg ikke har noen spesielle forpliktelser og heller ikke noe stort studielån. Men jeg må rett og slett vurdere andre alternativer enn IT, i og med at det er såpass hardt arbeidsmarked innen dette fagfeltet. Jeg ser ikke noen grunn til å studere i 5 år og deretter ha problemer med å få jobb. Dette er noe av grunnen til at jeg er såpass skeptisk til biologi som det jeg er. Det mest logiske jeg kan komme på å gjøre er å søke på studie jeg gjerne kunne tenkt meg å ta, og ta stilling til om jeg skal begynne med dette når jeg får svar el. ev. fortsette videre på bachelorgraden i biologi (har igjen 1 og 1/2 år). Når det gjelder krav til jobben jeg ser for meg er ikke lønn det viktigste, men har en viss betydning. Kan vel si at 300000 bør være et minimum. Jeg har almennfag med biologi (2 og 3 BI), matematikk (2 og 3 MX) og fysikk (2 FY) fra før. Jeg er ikke noen reser i realfag (unntak er biologi), men har ikke store problemer med det. Saken er den at jeg nylig er fylt 22 og synes snart jeg bør finne noe fornuftig å gjøre. Uansett, er det noen som har erfaringer med 3- årig bachelorgrad i logistikk? Mvh. Øystein Lenke til kommentar
alskfjas Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du bør kanskje vurdere ingeniørstudier av noe slag, eller er det det du holder på med? Det ser ut til å bli kraftig etterspørsel etter ingeniører i fremtiden, ettersom folk rømmer fra realfagene om dagen. http://www.tu.no/nyheter/arbeidsliv/article46564.ece Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du kan jo gamble paa en IT utdanning, men det er langt fra en sikker utdanning. Er jo litt kjipt aa studere i 5 aar og jobbe hardt og saa ikke faa jobb etterpaa.. Motiverer ikke akkurat.. Finnes det en "sikker" høyere utdanning? Alt går i bølgedaler, ingen vet hva det vil være overflod av om 5 år. Det er nok heller det at alt for mange husker dotcom boblen for noen år tilbake så det er ferskt i minnet. Ser ingen som klager over at tømrer er et usikkert yrke nå om dagen selv om de sleit mye for en god del år tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå