Jtand Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Hvor tykk strømkabel bør jeg til min Dynabel BG2502? dynaBel Power kabel 50mm2 Rød, 79 kr pr meter - Er det noe å satse på? Endret 20. februar 2006 av Jtand Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 nå eg ikke jeg inne på den spesifikke forsterkeren, men til en enkelt forsterker skal 10mm2 holde men jeg har i min bil 25mm2 kabel og da har jeg hatt 2 stk forsterkere på og det var ikke akkurat småtteri til forsterkere heller. men kjøper du en 20-25 mm2 holder det sikker i massevis. kan tipse deg om at du finner mange færdige kabel pakker på f.eks. www.mobilsentrum.no www.ljudia.no og på qxl om du er heldig Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 50mm2 er bra. Du får aldri for tykk strømkabel. Husk bare på sikring i motorrommet. Jordingen bør også være av bra tykkelse. Kanskje ikke 50mm2 men 20-25mm2 bør være greit. Har du lagt en 50mm2 kabel trenger du ikke å bekymre deg om du senere skal sette inn flere forsterkere. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Ja, synes også du skal legge 50 mm kabel bakover. Men du bør også bruke 50mm kabel som jording. Hvis jordinga e på 25mm så nåtte det vel ikke at strømkabelen e 50mm. Mene å huske det e nåkka fysikk inne i bilde her. Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 klikk her for riktig størrelse på strømkabler.... (ekstern link - bilradiospes.no) Trainman: det er vel ikke noe vits at strømkabelen er 50mm2, dersom jordinga er 25mm2? Da er det den tynneste som "gjelder" - slik husker jeg det i alle fall fra naturfagen på skolen Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jording og strømm kabel må være like tykke! Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 en liten tommelfingerregel er at du kan regne 5 Ampere pr. kvadratmillimeter (mm2). så hvis du vet effekt osv. er det bare å regne seg frem (ohms lov) Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 klikk her for riktig størrelse på strømkabler.... (ekstern link - bilradiospes.no) Trainman: det er vel ikke noe vits at strømkabelen er 50mm2, dersom jordinga er 25mm2? Da er det den tynneste som "gjelder" - slik husker jeg det i alle fall fra naturfagen på skolen 5639601[/snapback] jeg vet det det ikke har noe for seg med 50mm2 plusskabel når jordinga bare er på 25mm2. Formulerte meg litt dårlig. Har du en 50mm2 kabel fra batteriet og bakover, inn i en fordelingsblokk el.lign, har du tykk nok kabel selv om du senere skulle finne på å kjøpe flere forst. Fra fordelingsblokka kan du bruke 25mmm2 kabel. Poenget er at 25mm2 er grovt nok for de aller fleste forsterkere da det sjelden er snakk om mange meter med kabel i bagasjerommet. En 25mm2 kabel er dessuten mye enklere å terminere. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 sånn det er gjort i min bil, en 50mm kabel til en blokk, og 50mm jording til en blokk. I fra blokkene tar jeg to 22mm kabel til forsterkerne, funker ganske bra. og 22mm e en god del bedre å få inn på diverse terminaler. Men burde tenke på å gjøre di 22mm kablene så kort som mulig Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Trainman: Da var vi enige alikevel sånn det er gjort i min bil, en 50mm kabel til en blokk, og 50mm jording til en blokk. I fra blokkene tar jeg to 22mm kabel til forsterkerne, funker ganske bra. og 22mm e en god del bedre å få inn på diverse terminaler. Men burde tenke på å gjøre di 22mm kablene så kort som mulig 5646509[/snapback] Vil det si at "summen" av høyttaler kablene bør være like tykke som strømkablen? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) eh, nei høyttaler ledningan mine e kommer ikke i nærheten av 22mm en gang Husker ikke kor stor dem e, men for øyeblikket e det bare et sammensorium av ledninge som går til høyleran mine. Men strøm kablene fra blokka til forsterkerne bør vel være på 22mm eller nåkka sånt. De fleste forsterkere har ikke nåkka problem på å ta i mot en 22mm strømkabel. Høytalere ane eg ikke kor stor ledning bør ha egentlig. Nån som har lyst å anbefale? Endret 22. februar 2006 av Defus Lenke til kommentar
Morel Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det råder total forvirring på dette området med "hvor tykk skal en kabel være"! Det som teller på en strømkabel/høyttalerkabel er antallet med ledere (kordeller) i kabelen. Flere tynne ledere leder mer strøm enn en en kabel med få tykke ledere. Dette er fordi at strømmen (Ampere) går i yttersjiktet på lederen. Når en skal legge strømkabel i bilen så legg den tykkeste (den med flest ledere) du har råd til. Det er en fordel at kabelen har tinnede ledere. Dette forhindrer at kabelen korroderer (blir sort og stiv), korrosjon leder til økt motstand i kabelen og dette fører igjen til varmgang. Sluttresultatet kan bli at isolasjonen på kabelen smelter pga. varmen og da er kortsluttning en mulighet. Kortsluttning kan igjen føre til brann! Til jording så bruker du den samme kabelen. Høyttalerkabler bør også være tinnede med så mange ledere som mulig. Personlig er sølvbelagte kabler eller rene sølvkabler å foretrekke men da er en oppe i en meterpris på 250,-/meter til 1000,-/meter. Smaken og kravene er forskjellige så her er det sunn fornuft og penger som setter grensen for hva som er behovet. Mvh Pål Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hehe, tviler på dette er tiltalende for den vanlige råneren med en ok-bil med et ok-anlegg Har et spørsmål: Det beste er vel å legge opp en jording fra batteriet-->bak til bagasjerommet og koble alle jordingene til den kontra å koble de til chassis sant? Eller er det akkurat det samme hvilken måte du gjøre det på? Jordingen bør vel ha samme dimensjon? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 lure på at eg har lest en eller anna plass at jordinga bør være så kort som mulig. Å om du file fram litt bart metal der du jorde blir det like bra. Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 lure på at eg har lest en eller anna plass at jordinga bør være så kort som mulig. Å om du file fram litt bart metal der du jorde blir det like bra. 5661710[/snapback] Stemmer det. Den bør ikke vær for lang og det skal være bart metall for å få best mulig kontakkt Lenke til kommentar
icer Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Ok, så om jeg filer vekk litt metall monterer og drar en kabel derfra til en jordingsskinne så er det det beste? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 jupp, file bort litt maling så burde det bli bra Lenke til kommentar
Morel Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Hehe, tviler på dette er tiltalende for den vanlige råneren med en ok-bil med et ok-anlegg Har et spørsmål: Det beste er vel å legge opp en jording fra batteriet-->bak til bagasjerommet og koble alle jordingene til den kontra å koble de til chassis sant? Eller er det akkurat det samme hvilken måte du gjøre det på? Jordingen bør vel ha samme dimensjon? 5661604[/snapback] En skal ALDRI jorde direkte på batteriet! Noen tips: Bruk så tykke kabler som mulig! Bruk så korte kabler som mulig! Puss FULLSTENDIG rent for lakk der du jorder! Bruk tinnede kabler for å unngå oksidering! Mvh Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå