Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stramme/fikse håndbrekk Chrysler Neon 1gen


Heineoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Synes selv jeg har veldig slapt håndbrekk på min bil..

Og noen ganger tar ikke begge hjula tak når jeg brekker rundt på vinteren..

Tok kontakt med Chrysler å de sier det ikke finnes noen form for stramme skrue på disse bilene.

Eneste måten jeg selv vet om er å legge på bremsebånda enda strammere. :dremel:

Men dette anbefaltes ikke av noen jeg kjener som testa dem og sa at hvis de lå mer på kom bremsene til å være på litt konstant..

 

Finnes det noen andre måter jeg ikke hvet om?

Bytte vaier eller lignende?

 

takk! :thumbup:

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse

Denne har vel bremsetromler bak, ikke sant? I så fall kan du prøve ut om selvjusterings mekanismen fungerer. Sett bilen i revers og rygg i moderat fart (10-15 km/t) noen meter og brems normalt hardt til bilen stopper. Dette må du nok gjenta noen ganger, siden hver justering er liten.

 

Hvis ikke dette fungerer, så kan kanskje bremsevaier være strekt litt. Såvidt jeg vet, så får du ikke bytta bare vaier alene, så det kan vel fort bli dyrt.

Lenke til kommentar

Chrysler og håndbrems er et kapittel for seg selv. De fleste chrysler er typegodkjent i norge med en håndbrems som ikke går igjennom eu kontrollen. Samme med lys hvor du f.eks ikke kan ha på bare parklys.

 

Som regel får du forskjell på brekket fordi den ene brekkvaieren er 20cm lang og den andre er 2m lang. Du kan bytte vaiere, bånd og forskjellen er fortsatt over 50%.

 

Jeg har også justert brekket jevlig på enkelt chrysler og det holder ikke lenge før det er like ræva igjen. Den selvjusteringen bak der tror jeg er ekstremt dårlig + den enorme forskjellen på vaier lengden.

 

Du kommer til justering via en gummipropp på baksiden av bremseskjoldet. Du må under bilen og det kan være litt klønete. Hvis du vet at alt inni der er i orden trenger du ikke ta av hjulet engang for og etterstramme. Legg etter så det subber godt og kjør en mil. Da blir det bra en liten stund.

 

Er det lenge siden du har hatt kontroll på ting baki der anbefaler jeg det så klart. Mulig det er på tide at noe byttes.

 

Spesielt på chrysler voyager har jeg lagd løsning(mcgyver) hvor jeg shimser opp den lengste vaieren så du får likt trekk baki tromlene. Dette er situasjoner hvor alt er nytt fra spaken og ned og man må lage jalla løsning for og få bilen godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...