Gå til innhold

Hvilken RAM trenger jeg? Skal kjøpe ny...

Shoo

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd å se på RAM-brikken min som er i maskinen... Står bare at det er en 512MB TwinMOS brikke... Hvordan får jeg vite om det er en DDR-RAM ellerno? Grunnen at jeg har sjekket er fordi at jeg skal skaffe meg ny RAM-brikke, og basert ut ifra FAQ'en, så lønnes det å ha RAM-brikke fra samme firma, hvilket betyr at jeg bør skaffe meg en ny TwinMOS brikke. Da tenkte jeg på enten en ny 512MB _eller_ en 1024MB brikke, men problemet blir vel 1: Jeg vet ikke hva slags TwinMOS-brikke jeg skal velge. 2: Jeg vet ikke om jeg har en DDR ellerno brikke. 3: Jeg vet ikke om jeg kan sette sammen en DDR-brikke med en annen type eller om det blir kluss i systemet da. 4: Jeg vet ikke hvilken type hovedkort jeg har heller, så jeg vet om den greier å håndtere RAM-brikken som jeg skal kjøpe... Eneste jeg vet er at det står MSI AGP 8x og KT4V på hovedkortet uten at det sa meg så mye mer, desverre.

Noen som kan hjelpe meg her? Hadde satt bra pris på det jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vis du laster ned everest... og sjekker der, etter hvilket hk du har.. og sier fra til oss her.. så skal det ikke være noe problem :)

Everest finner du på google, skriv inn Everest på google.. så dukker det opp helt først...

Gjorde det ihvertfall for meg tidligere i dag

5632663[/snapback]

Ah. Takker for tipset. Den der ga meg en liten oversikt over hva jeg har i maskinen, ja.

Her er hva som står på 'Hovedkort':

http://www.elgen.net/hk.gif

Og her er hva som står under 'Minne':

http://www.elgen.net/ram.gif

Håper det gjør ting enklere for dere...

Lenke til kommentar
Du har støtte for DRR ram, 400mhz...

Jeg vil anbefale deg å selge den Twinmos brikken, fordi disse er dårlige brikker..

Så vil jeg atpå anbefale deg DISSE brikkene, de koster ikke så mye.. og fungerer helt greit :)

5634236[/snapback]

Det står på FAQ'en at det er best å ha en 1024mb brikke istedenfor 2x 512mb brikker... Stemmer ikke det, kanskje? Den du anbefaler er jo 2x 512mb... Hva med disse modellene da:

- Apacer DDR400 1024mb

- Crucial PC3200 1024MB CL3

- Kingston ValueRAM DDR400 1024 MB

Eller mener du bestemt at den du linket til er hva jeg bør skaffe meg..? Så hovedkortet mitt kan ikke håndtere DDR 2 brikker, hmm?

Lenke til kommentar
ja :)

Behold gjerne brikken du allerede har også.. om du har 4ram slots..

vil ikke anbefale å ha 3 ram brikker om du bare har 3 ram slots.. blir for lite luft mellomrom

5637029[/snapback]

Ok. Ja, jeg har kun 3 slots. Da får jeg vel kvitte meg med den 512MB brikken jeg har nå, også skaffe meg den brikken du anbefalte... Er det noe billigere/dyrere samt bedre brikker du har å anbefale? Så jeg har flere å velge mellom, altså... Og hva er forskjellen mellom de brikkene du anbefaler isåfall?

Takker svært meget for hjelpen din, Patrick.M!

Lenke til kommentar

Tjah... Et sted mellom 500~1000kr. Den brikken du anbefalte tidligere, passer bra i prisgrensen min, for å si det slik. Forstår jo at brikk(er) fra 700 og ned til 500 ikke er noe å satse på, men er hva jeg har til rådighet siden jeg også skal ha en harddisk. Har du noen andre anbefalinger enn den brikken du har nevnt?

Lenke til kommentar
Vel.. de brikkene jeg jeg nevnte.. er perfekte, de er billige.. det er kvalitet(vanligvis på disse brikkene), og timingsa er 3-2-2-6(som er ganske bra egentlig :) )

5637813[/snapback]

Ja. Det ser ut som om de er bra brikker (sett litt rundt på andre nettsider for tester osv.) Takker svært meget for forslaget jeg! Hjelper meg enormt det her.

Men hva betyr det at timinga er 3-2-2-6 da? Hva vil de tallene si?

Lenke til kommentar

De tallene har noe å si for hvor fort minnebrikkene leser/skriver.(ytelse)

3 tallet, betyr "CAS", CAS er delay tid, alså, hvor lang tid det tar før infoen kan leses(hvor mange sykluser det tar før det kan leses)

Tallet 3, er den tregeste CASen på DRR minne brikker(litt usikker,men tror det var sånn)

Uansett vil du ikke merke noe særlig forskjell, untatt vis du overklokker.

HER Står forklaringene på resten av tallene.

Les gjerne hele guiden HER så skal du se at du blir smartere :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er en stund siden jeg skrev forrige innlegg, men har enda ikke blitt å bestille Corsair RAM-brikkene som er nevnt ovenfor...

Jeg lurer på en ting...

Vil VeritechVM 512mb DDR400 passe til min PC? Er det noen som vet noe om disse brikkene, kanskje? Er disse brikkene noe gode i forhold til Corsair sine brikker? Beskrivelse av hovedkortet + diverse er nevnt i post #3 i denne tråden.

Lenke til kommentar

Så lenge de ikke er SO- Dimm (bærbar minne. Dyrere, og ser annerledes ut, fordi de ikke har lik tilkobling) passer de nok fint.

Men en link til selve brikkene hadde vært fint...

Det spørs nok om de er like gode som corsair, men det spørs vel om du trenger så gode brikker. Jeg er nok ikke helt enig i at det vil være lønnsomt å kjøpe slikt minne med mindre du skal overklokke, eller har et skikkelig socket 939 system.

Lenke til kommentar

Har nok ingen planer om å overklokke minnebrikken, ney...

Har desverre ingen link til RAM'en, men er den 512MB brikken som man finner på HW's prisguide...

Sitter fremdeles å lurer på om jeg skal gå for den Veritech'en eller Corsair'ene... Veritech'en får jeg for 200kr og Corsair får jeg for 1000,-...

Vet ikke helt hva jeg skal velge i og med at jeg ikke spiller noe særlig heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...