Gå til innhold

Sony HC1 eller Panasonic GS500? :/ hjelpe meg...

Anbefalte innlegg

Må skifte ut det kameraet jeg har og lurer på om noen kan hjelpe meg med dette dilemmaet?

Hvilke av disse kameraene gir meg mest for pengene?

Sony HDR-HC1E (1x 3Mpixel CMOS) HDV

eller

Panasonic NV-GS500E-S (3CCD)

Det store spørsmålet er jo om jeg kan forsvare å bruke 4 lapper mer på sony kameraet bare fordi det er HDV (ikke ekte HD kvalitet engang, siden videoen komprimeres på en vanlig DV-kassett. Sikkert med MPEG-2 regner jeg med). Blir det mye bedre kvalitet enn med Panasonic kameraet?

Jeg vil ikke gå i samme felle igjen som jeg gjorde tidligere. Jeg kjøpte nemlig et MicroMV kamera en gang i tiden da teknologien var ny. Der var filmen komprimert i MPEG-2 og kunne bare redigeres med Sonys "Movieshaker" programvare, noe som var latterlig. Først et år etterpå fikk Pinnacle (av alle ting) støtte for formatet.

Er det slik med HD "light" fra Sony denne gangen også? Eller kan jeg fyre opp siste versjon av Premiere eller Avid og redigere i vei?

Skjønner at det krever mer av maskinen å redigere HDV i forhold til vanlig DV da det må dekomprimeres/komprimeres, men det "skiter" jeg i. Det som betyr noe er kvaliteten jeg sitter igjen med til slutt når bildene har være gjennom optikk, bildebrikker, bånd, firewire, post-produksjon og ut på DVD.

Noen tips?

Endret av Zostrodon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk demonstrert HDV video for en stund siden da jeg var rundt for å se på TV'er. På en HD ready TV med mulighet for å vise den økte oppløsningen, kunne jeg ikke se noen stor forbedring når det var stillbilder. I bevegelser syntes komprimeringen MEGET godt, og bildet ble faktisk veldig dårlig. Om teknologien har blitt utbedret det siste året, vet jeg ikke, men ut fra det jeg så, ville jeg valgt et kamera med vanlig TV-oppløsning, eller ventet til ekte HD blir tilgjengelig for vanlige mennesker.

Men det kan være lurt å be om en demonstrasjon av begge i en butikk før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Eg legger berre til at Premier 1.5 og oppover støtter HD-delen av dette kameraet. Komprimeringen veit eg ingenting om. Kjenner ein som har kjøpt kameraet. Han er nøgd, men han hadde nok større forventning til bl.a. fargegjengivelse enn kva kameraet innfridde. Han velger stort sett å redigere det i vanleg format fordi HDTV er jo svært lite utbredt så langt...

Mvh.

Green

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...