Gå til innhold

Kamera med harddisc

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et videokamera med harddisc. Kameraet må ha AV ingang, være lite og ha god kvalitet. Er det noe forskjell på videokamera med minitape og harddisc?

Har sett litt på et JVC kamera med 30GB disc. Tar gjerne i mot forslag og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kamera som til nå har kommet med harddisk, har og fått lunkne kritikker. Virker som harddisk til nå har vært et halvveis prøveprosjekt, og at de derfor har puttet det inn sammen med utstyr som vanligvis finnes på de billigste mini-DV kameraene.

Ellers som incanus sier, mini-DV er et bedre valg med tanke på redigering, men også med tanke på bildekvalitet, soliditet og i lagringsøyemed.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar :)

Hvorfor er det lettere å redigere i fra tape??

Har sett litt på JVC Everio GZ-MG50 , men ser dette er uten AV inngang som jeg er avhengig av for å kunne bruke hjelmkamera. Er det et problem at nye kamera ikke har AV inn?

Endret av Bertram
Lenke til kommentar
Er det noe forskjell på videokamera med minitape og harddisc?

5632454[/snapback]

Riktig som de andre sier at skal du redigere, og har krav til god kvalitet, er ikke Harddisc kamera noe å satse på, foreløpig ihvertfall.

Grunnen er at når man har en begrenset mengde lagringsplass, vil filmen bli komprimert for å få plass til mest mulig. Dette gjelder forsåvidt også dvd-baserte kameraer. Dagens komprimeringsteknologi begynner å bli bra, men ikke på et kamera hvor de resterende delene som elektronikk, mikrofon og objektiv er middelmåldig (ref tidligere svar i tråden). Filmen fra DVD og HD kamera er greit OK på vanlig billedrør tv, men ser du filmen på flatskjerm blir du garantert skuffet.

Kjøp heller et minidv kamera nå, vær glad og fornøyd, og når det er på tide å skifte det ut, om la oss si 3 år, så er kvaliteten på HD-kamera sannsynligvis vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Er det noe forskjell på videokamera med minitape og harddisc?

5632454[/snapback]

Riktig som de andre sier at skal du redigere, og har krav til god kvalitet, er ikke Harddisc kamera noe å satse på, foreløpig ihvertfall.

Grunnen er at når man har en begrenset mengde lagringsplass, vil filmen bli komprimert for å få plass til mest mulig. Dette gjelder forsåvidt også dvd-baserte kameraer. Dagens komprimeringsteknologi begynner å bli bra, men ikke på et kamera hvor de resterende delene som elektronikk, mikrofon og objektiv er middelmåldig (ref tidligere svar i tråden). Filmen fra DVD og HD kamera er greit OK på vanlig billedrør tv, men ser du filmen på flatskjerm blir du garantert skuffet.

Kjøp heller et minidv kamera nå, vær glad og fornøyd, og når det er på tide å skifte det ut, om la oss si 3 år, så er kvaliteten på HD-kamera sannsynligvis vesentlig bedre.

5632631[/snapback]

OK, er det noe kamera du vil anbefale som har AV in, erlite og lett, har bra kvalitet, osv?

Endret av Bertram
Lenke til kommentar
Hvorfor er det lettere å redigere i fra tape??

Komprimeringsmetoden som vert brukt på harddiskkamera gjer at få redigeringsprogram, kanskje ikkje andre enn det som følgjer med kameraet, er i stand til å redigere filene kamera lager. DV-formatet derimot, er støtta av alle redigeringsprogram på marknaden.

Lenke til kommentar

Ah, da forstår jeg, og redigering er jo en viktig del av jobben. Ser da ut som om jeg kan se bort i fra kamera med HD :(

Men som jeg skrev er jeg ute etter et kamera som har lav vekt, lite i str, har inngang for AV og har bra kvalitet. Noen forslag til hva jeg bør se nærmere på til en pris opp til kr. 7000,- ?

Har tidligere hatt JVC og er godt fornøyd med dette, men er langt i fra merkeavhengig.

Har sett på linkene dere sendte meg, men det har kanskje kommet noe nytt siden disse ble skrevet om i forumet?

Endret av Bertram
Lenke til kommentar

Dine kriterier "lite og lett" og "bra kvalitet" er ikke helt kompatible. Du må nok bestemme deg for om størrelse eller kvalitet er viktigst.

Akkurat nå kommer jeg faktisk ikke på noen veldig små kamera med AV inngang i denne prisklassen. Men det kommer jo an på hvor små du skal ha de. Små i følge dagens standard, eller i følge "gamle dager"?

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg et i lommeformat, men det er kanskje ikke mulig å få.

Kan jo fortelle litt om bruksområdet. Jeg driver og tar opp en del video fra sykkel og skiturer. Bruker en del hjelmkamera og er derfor avhengig av at kameraet har AV inngang. Kameraet kan til tider være montert på selve sykkelen eller at det oppbevares i ryggsekk eller en rompetaske når jeg har koblet opp hjelmkamera.

Har tidligere brukt et JVC GR-200E, men har solgt dette da det satt i et undervannshus og ble brukt til video under vann. Str. på dette er vel grei nok, men mindre jo bedre bare kvaliteten opprettholdes.

Lenke til kommentar

OK, er det noe kamera du vil anbefale som har AV in, erlite og lett, har bra kvalitet, osv?

Har ikke brukt videokamera på en stund, men har alltid hatt stor sans for Sony. De kameraene jeg har vært fornøyd med er HC42, HC90 og PC1000. Avhengig av hvor mye du ønsker å legge i det. Alle 3 har et godt kompromiss mellom størrelse og kvalitet. Om alle disse selges ennå vet jeg ikke, men kan jo ringe feks Sony Center i Oslo eller Bergen å høre..

Om de har AV inngang husker jeg ikke, men vet positivt at mange fallskjermhoppere bruker PC1000 (pga fysisk utforming og hvor inngang for fjernstyring sitter..) Men de har da kameraet plassert på hjelmen, ikke bare en liten linse..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg er på utkikk etter et videokamera med harddisc. Kameraet må ha AV ingang, være lite og ha god kvalitet. Er det noe forskjell på videokamera med minitape og harddisc?

Har sett litt på et JVC kamera med 30GB  disc. Tar gjerne i mot forslag og tips.

5632454[/snapback]

Lenge siden du har skrevet denne, men jeg legger likevel inn et forslag:

DCR-SR100E er harddiskbasert, 30GB, og virker som et kamera med god kvalitet og god batterikapasitet

I tillegg har Sony kommet med HDV-kameraer med High Definition Video. De kameraeene har også fått gode kritikker.

-B-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...