Gå til innhold

Sølte cola i tastaturet

Bullit

Anbefalte innlegg

Som emnetittel beskriver, så greide jeg altså å søle litt cola ned i tastaturet på min FS Amilo pro V2000. Jeg tømte det så godt jeg kunne og støvsugde (ja, vet desperat forsøk) det jeg kunne.

I etterkant opplever jeg at noen av tastene er litt trege, ingen bombe der, men hvordan kan jeg få renset det? Er det noe vits å prøve å tømme en boks med elektrorens i det? Eller har dere noen andre forslag?

Prøvde å lirke ut tastaturet, men tørte ikke å bruke så mye makt på det, noen som vet åssen dette gjøres?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tastaturet sitter fast med skruer, IKKE prøv å brekk det ut.

Det som var med min amilo D8820 var at jeg vippet ut dekselet som på-knappen sitter på (mellom skjermen og tastaturet). Bakom der er det skruer som skrus ut, så er det bare til å vippe. Hvordan du renser så har jeg ikke peiling på, men lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Ser ut som tastaturet er klikket fast bare, prøvde å løsne den listen du snakket om, en virker som den sitter fast rett under Fujitsu siemens merket, tørte ikke ta i noe. Tror jeg tar den med på jobb og sprayer litt elektrorens i tastaturet og blåser med litt trykkluft. Virker som om tastene ikke er fullt så "klissne" nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du får åpnet dette.

Men om du får det til, går det fint å tørke med en fuktig klut rundt omkring.

Jeg renset et tastatur som hadde fått et glass rødvin over tastene, da åpnet jeg det og dyppet hele greia i vann og vasket det. Lot det tørke LENGE etterpå. Det gikk helt fint.

edit:

-bærbar ja... :blush:

Tenkte på vanlig tastatur jeg, hehe -neppe en god ide å dyppe hele greia i vann da nei :innocent:

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer det med løsning av plastdekselet.

Løsne skruene for plastdekslene bak på hengslene for skjermen om disse henger sammen med dekselet for knappene over tastaturet.

Det er små hakk i plastdekselet hvor du kan løsne på det, løft det ut og vær meget varsom med å løsne kabelen på hovedkortet, sørg for at du er godt jorda til PC'n.

Vask med teknisk sprit. Vær meget varsom! Nytt tastatur koster vel ca 400-500 for denne skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

På noen bærbare sitter tastaturet eller lista øverst oppe ved skjermen fast med skruer som er skrudd inn fra undersiden av PCen. Prøv deg frem, åpne alt du ser av luker og ting som kan taes ut så finner du nok ut hvordan du løsner tastaturet til slutt.

Når det er ute så skyller du det ganske enkelt under springen. Vann løser opp sukkeret som får tastaturet til å være klissete. Etter en real gjennomskylling så henger du det til tørk på en varm og luftig plass. La det tørke til det ikke er mulig å se eller merke noe vann på det lengre og la det tørke dobbelt så lenge som det. Da er du sikret at det er helt tørt når du skal montere det på plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...