LtdEdFred Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Jeg har bestilt en ny PC som jeg håper jeg skal få satt sammen. jeg har bestilt et Chieftec Dragon DX-01SL-D kabinett til å sette herligheten sammen i. 1.Nå lurer jeg på: Holder den vifta som følger med kabinettet eller burde jeg vurdere en ny en(har en Athlon XP 1700+ prossesor). Jeg har fått høre i et annet emne at jeg må ha "Thermal Grease" eller kjølepasta som det heter på norsk(tror jeg) til å smøre inn prossesoren. Hvilken kjølepasta burde jeg velge? 2.Er det så at jeg bare skal smøre på et tynt lag med pasta på undersiden(ved pinnene) av prossesoren? Det virker litt ekstremt spør du meg... Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 On 2001-12-05 14:08, Baltazar skrev: -- >1.Nå lurer jeg på: Holder den vifta som følger med >kabinettet eller burde jeg vurdere en ny en(har en >Athlon XP 1700+ prossesor). Jeg har fått høre i et >annet emne at jeg må ha "Thermal Grease" eller >kjølepasta som det heter på norsk(tror jeg) til å >smøre inn prossesoren. Hvilken kjølepasta burde jeg >velge? Tja, jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe en kjøleribbe til prossoren (for all del, -ikke- tro at kabinettviften er nok til å kjøle ned alt av hardware) ellers kommer nok XP1700+'en din til å lukte sterkt av smeltet plast etter noen sekunder. Som jeg vil påstå er et dårlig tegn. :smile: En god all-round kjøler er Taisol CGK 760, koster ca. 260 kr. på Microplex. Den klarer nok å holde CPU'en din nede under smeltepunktet ditt. >2.Er det så at jeg bare skal smøre på et tynt lag >med pasta på undersiden(ved pinnene) av >prossesoren? Det virker litt ekstremt spør du meg... Æh, kjølepasta er kun beregnet til å ha på selve prosessoren på toppen, der metallet presser mot kjøleribben. Og et -tynt- lag. Av kjølepastaer kan Artic Silver II og Nanotherm anbefales. Håper dette hjelper. :smile: Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 5. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2001 Har ikke fått sakene enda, men vil gjerne ha ting klart når jeg får det. Skal kjølepasten smøres(tynt lag jada) på den lille metallbiten som dekker ca 1/4 av øvresiden av prossesoren (den brune delen). Vanskelig forklart kanskje, men skal den på øvresiden(er det et norskt ord?? Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 æh... er du sikker på at du tør å sette igang med et prosjekt verdt såpass mye, når du vet såpass lite ?!? Det er den "brune" tingen som du kaller det så fint,(også kalt core) du skal smøre et TYNT lag med kjølepasta på ja... Kjøper du taisol kan du godt la være å ha kjølepasta på og bare bruke den orginale thermal padden som er på kjøleren. Lykke til... Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 amd cpuene genererer endel mer varme enn pentiumene og trenger ordentlig kjøling. Selv vurderer jeg å gå for amd når jeg skal ha meg ny pc, men jeg har aldri bygget en pc fra grunnen av fra før så jeg får komplett til å sette den sammen for meg i såfall. Jeg ville foreslå at du får en venn eller noe som har mer peil på pc bygging til å hjelpe deg/se til at alt blir gjort riktig, for det ville være småkjipt om du herpa cpuen eller smelta den og hovedkortet til en fin plastikk plate som blir liggende i bunnen av kabinettet:-) Ikke ta mine råd for alvorlige, hør heller på noen av de andre som har mer peil på dette emnet, men dette var ihvertfall mine råd. |-|-|-|-|-|-|-|-|-| Vær forsiktig og Lykke til! [ Denne Melding var redigert av: Den Polse på 2001-12-05 23:39 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Lett me gæss: Nettopp konfirmert og brukt alle pænga på data? :smile: Men uansett, det er KUN coren på prosessoren som skal ha kjølepasta. IKKE de andre duppedittene rundt den firkanta kjernen... Artic silver har nemlig mye sølv i seg, og kan lede strøm... ikke greit å kortslutte en så najs prosessor... De har forresten tilbud på Microplex på en Trig T407 kjøleribbe med vifte, denne er meget bra... 140 kr koster den. Ellers kan jeg og anbefale å handle et par kabinettvifter, f.eks ha 2 bak i kabinettet som suger luften ut (bare snu dem) og en foran som suger inn... Men du bør KANSKJE få hjelp til å smøre kjølepasta og sette sammen PC-en og sånt, av en som har gjort det før... Ugreit å ødelegge noe... PS: Mener ikke å være nedlatende, hvis det virker sånn... :smile: Lenke til kommentar
Frontier_Psychiatrist Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Quote: Jarle84 skrev (2001-12-06 09:05):De har forresten tilbud på Microplex på en Trig T407 kjøleribbe med vifte, denne er meget bra... 140 kr koster den. Bare så vi har det klart, TrigT40-7 er ikke ei bra vifte på noen måte. Bråker som om det var verdens ende på gang, og kjøler ikke nok til å gjøre opp for alt bråket. For all del unngå den kjøleren. Taisol eller NC Silverado er mye bedre saker :wink: Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hvis du er villig til å spytte i litt ekstra penger kan du alltids investere i en 60*60*25mm Papst vifte (Microplex: ca. 180,-) til Taisol 760 samt kjølepasta, siden viften som følger med kjøleribben ikke er så lydsvak som den burde være. Den 'hviner' når den kommer opp i høyt turtall. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2001 Jeg kjøpte meg en GlobalWin WBK68. Den ble anbefalt av en kar på Databutikken. Kjøpte også Arctic Silver. Etter alt dere har sagt nå tror jeg nesten jeg skal spørre en kar om hjelp jeg. Ble litt usikker nå :wink: Men en ting til. Arctic Silver stuffet skal kun smøres på PLASTIKKEN på prossesoren? riktig? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Se på http://www.overklokking.no/guides/goopguid...ide/index2.html Selv om bildet er en Intel er det nesten helt likt for AMD. I senter av CPUen er det en liten metallfirkant på ca 1x1cm som det står AMD Athlon/Duron på samt noen kryptiske koder(som forteller hvor og når CPUen er produsert). Det er bare denne lille firkanten i midten av CPUen som skal ha pasta/goop Bruk en skarp gjenstand til å påføre pastaen. En god saks holder, men f.eks baberblad er populære. Lenke til kommentar
zup Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Bruk IKKE skarpe tinger å smør utover kjølepasta'n med, bruk heller et eller annet plastikk kort ( VISA gold card? ). På noen kjøle ribber ligger det en Thermal pad som skal erstatte kjølepasta'n. Det er en liten kvadratisk hvit "lapp" som er ment å presse mot CPU core (1x1 firkanten i midten av CPU'n). Den lappen skraper du også bort med ett eller annet plastikk (se i kjøkkens koffen til mor/kjæreste), For du vil ha bedre nytte av et veldig tynt lag med Artic Silver II, som du smører på CPU core. Om du er litt i tvil om hva som skal gjøres, så gå inn på http://www.overklokking.no Der vil du finne guider om alt fra kjøle pasta, vifter, CPU, koblinger og alt annet rart... Å bygge PC selv er ikke så vanskelig om man tilegner seg den nødvendige informasjonen på forhånd. MEN DET BØR DU! Min anbefaling er Taisol kopper vifte, og kjøp en silent vifte til å bytte ut med den i døre på Chieftec kabinettet. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Til å fjerne 'pasta' kan du også bruke stålull, som jeg fikk tips om for en uke eller to siden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 STÅLULL?? Er du klar over hvilken ØDELEGGELSE det vil gjøre mot prosessor kjernen? Kjernen er av en aluminium/kobber legering, om jeg ikke tar helt feil, og det riper lett!! Så IKKE bruk stålull eller NOE som har ujevnt skarpe kanter. Det er MORD på prosessoren... Riper i kjernen vil føre til luftrom der varmen samler seg, og sakte men sikkert suger livskraften ut av kjernen... :wink: Men alvorlig talt, hallo, slå den kameraten som anbefalte det! Lenke til kommentar
alfern Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Jeg kan på det varmeste (eller blir det kjøligste :smile: ) anbefale CNPS 5005CU fra Zalman. Den kjøler meget bra og er så stille at du irriterer deg over viften i strømforsyningen. Viften kan kjøres i 3 forskjellige hastigheter. På min PC (AMD 1100) er den laveste hastigheten bra nok. I motsetning til andre vifter skrues denne fast i hovedkortet (Kan bare brukes på nyere hovedkort med fire hull ved siden av cpu-socketen) Dette reduserer sjansen for å kleme i stykker kantene på core'en ved montering, samt at du får meget god kontakt mellom kjøleribba og core'en. Kan kjøpes hos microplex for 392 kroner. Lenke til kommentar
Frontier_Psychiatrist Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Quote: Jarle84 skrev (2001-12-06 13:12):STÅLULL?? Er du klar over hvilken ØDELEGGELSE det vil gjøre mot prosessor kjernen? Kjernen er av en aluminium/kobber legering, om jeg ikke tar helt feil, og det riper lett!! Så IKKE bruk stålull eller NOE som har ujevnt skarpe kanter. Det er MORD på prosessoren... Riper i kjernen vil føre til luftrom der varmen samler seg, og sakte men sikkert suger livskraften ut av kjernen... :wink: Men alvorlig talt, hallo, slå den kameraten som anbefalte det! Tror han mente å fjerne den fra kjøleribbea som kom med det på (Taisol osv), ikke fra prosessoren :wink: Håper i allefall at det var det han mente Lenke til kommentar
dopus Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 taisol vifra som ble nevnt har jeg selv..og er veldig god,....sett i forhold til støynivået.. Globalwin viftene har en tendens til til å bråke som et helvete og...jeg har et syltynt lag med kjølepasta på kjøleribbebunnen også(etter å ha skrapt vekk det rosa gørret som var der fra før) brukte neglene jeg...funka fint...dette var på en athlonXP1600 og den ligger stødig på ca 40 grader...når du har et tynt lag på cpu og et enda tynnere lag på kjølerribbe bunnen bør du huske p presse ribba mot prosessoren og vri litt på ribba før du setter på det siste klipset...slik at kjølepastaen får fordelt seg Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Joda, det var på kjøleribbens kobberflate. Ville -aldri- tenkt på å brukt stålull på følsom mikroelektronikk. Det er jo direkte usunt! :smile: Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Og; hvis man må fjerne pasta-tyggis fra prosessoren kan man til nød bruke den type midler som man renser elektro-kontakter med og Q-tips. Litt lett skrubbing, og etter noen minutter er det ikke mer seig gugge igjen. Beklager at min tidligere post tydeligvis kunne misforstås. :smile: Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Du sa du kjøpte deg wbk68? Huff. Dårlig valg synes jeg. Kjøleribba er sikkert ok, men den lille vifta er foferdelig!! del leverer 39m^3 per time og det til et støynivå på 36 Dba!!! Huff. huff. Thermal pad tar du bort ved å skrape først det overflødige med plast, og så tar du en "ikke-røytende" klut med alkohol og pusser bort resten. Jammen huff da, hva betalte du for wbk'en? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Kom nettopp på noe. På den WBKen din kan du faktisk pakke ei 80mm-vifte uten å bruker adapter. De stålklippsene som sitter på fopene og wbkene er nemlig veldi bøyelige. Kjøp deg nå ei bra papst/enermax vifte med regulerbar motstand fra microplex gutt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå