Zostrodon Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Hei. Nå er jeg så vanvittig lei av at opptakene mine blir fulle av støy og rett og slett grøtete ved middels/dårlig belysning. Er alle kamera sånn? Jeg har hatt 3x kameraer opp gjennom tiden: Sony IP55E (MicroMV format.. dritt) JVC DV3000E (toppmodell i 2001, men drittdårlig autofokus og masssse støy) Sony PC1000E (dårlig / ekstremt urolig autofokus, alt for mye støy). Det kameraet jeg har nå (PC1000E) har 3XCMOS sensorer. Trodde dette skulle være bra, men det virker som 3XCMOS er dårligere enn 1XCCD når det gjelder lav belysning. Finnes det overhodet noe kamera der ute som takler dårlig belysning uten å forandre opptakene mine til Commodore 64 grafikk? Forventer meg mer av et kamera til 10.000-20.000 i 2006!! Hjelp? PS: Opptakene er like kornete og dårlig både på TV og PC-skjerm, så jeg blir ikke lurt av den høye oppløsningen på pc-skjermen eller noe i den duren. MVH Thomas Endret 19. februar 2006 av Zostrodon Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er vel egentlig ikke så merkelig at et kamera med liten brikke og høy oppløsning har støy. Du må enten skaffe deg et kamera i en helt annen klasse, eller sette mer lys på opptakene. Lenke til kommentar
Zostrodon Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Det er vel egentlig ikke så merkelig at et kamera med liten brikke og høy oppløsning har støy.Du må enten skaffe deg et kamera i en helt annen klasse, eller sette mer lys på opptakene. 5630706[/snapback] Takk for et kjapt svar. Det er godt mulig at det ikke er rart, men kan noen anbefale et kamera som kan levere det jeg ønsker meg? Kan jeg f. eks. kjøpe et hvilket som helst 3CCD kamera så er jeg "frelst"? Hva med det nye fra Panasonic? (NV-GS500E-S). Det har 3CCD blant annet. Ikke koster det så alt for mye heller. Hvor mye (ca.) må jeg betale for å få et kamera jeg bare kan slå på og ta opp med på stua selv om det er dårlig belysning og likevel få et godt opptak med lite (!) støy? På forhånd takk. MVH Thomas Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Poenget til skarsk er vel at du IKKE skal kjøpe 3CCD, 3CCD har du 3 små brikker istedenfor en stor, derfor fungerer den dårligere ved dårlig belysning. Med god belysning derimot gir dette veldig godt bilde. Lenke til kommentar
Zostrodon Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Uff, det er trasig å ikke ha nok peiling til å finne ut hva man selv bør kjøpe Men har noen et konkret eksempel på noe som kan fungerer til mitt bruk? Trenger et all-round kamera som skal brukes til "alt" (familie, idrettshaller etc.) Hva med det nye HDV kameraet fra Sony som er beregnet på amatører som meg? (Sony HDR-HC1E). Dette kameraet har visst en stor brikke på 3Megapixler i stedet for 3 små? Er det veien å gå? Eller vil jeg oppleve akkurat det samme som nå. Også: Dette kameraet har en CMOS brikke, ikke en CCD. Vil det få innvirkning på støy ved dårlig belysning? Hjeeelp.. jeg er så sinnssykt amatør på dette. Jeg vil bare kjøpe et kamera og slippe støy fra helv... MVH Thomas Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Panasonic sine 3CCD kamera takler så vidt jeg kan se dårlig belysning bedre enn konkurrentene sine tilsvarende 1CCD kamera. At 3CCD gir dårligere lys har vært et faktum, men er i ferd med å bli mer og mer en myte. La meg forklare. Før så var det ikke så normalt med mulighet for stillbilder med 3-4 megapixler. Da ville én stor CCD brikke med 0,8 megapixel yte mer lysmessig enn 3 mindre CCD brikker med like mange pixler ettersom hver pixel av den grunn må bli mindre og mindre lysfølsom for å få plass på den mindre brikken. Nå er det derimot et krav fra forbrukerne på at kamera skal ha stillbildemulighet til 3-4 megapixler (for meg uforståelig, fordi det bare fører med seg dårligere videokvalitet). På 1CCD kameraene blir det dyttet inn opp til 4 megapixler på en relativt stor brikke, mens det på 3CCD kameraene kan fordeles på 3 noe mindre brikker. I mange tilfeller vil altså hver pixel bli større på et 3CCD kamera tross mindre brikker, ettersom hver brikke ikke behøver å inneholde like mange pixler. På Panasonic GS-300 har hver brikke 800.000 pixler. På et 1CCD kamera med 4 megapixler, har brikken 4 millioner pixler. Ettersom brikken ikke er over 4 ganger større enn én brikke i et 3CCD kamera, vil det si at hver pixel blir mindre og derfor mindre lysfølsom. Dermed må bildet lyses opp elektronisk i en større grad, og det fører med seg mer støy/korn. Så sånn sett så vil det være dumt å kjøpe Sony HC1E fordi brikken har 3 megapixler. Lysfølsomheten vil nettopp av den grunn lide. Endret 19. februar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Zostrodon Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Å nei!! Dette er så bad. Akkurat når jeg hadde bestemt meg for HC1 så blir jeg i tvil igjen Men tusen takk for et godt svar! Har lest flere steder at HC1 ikke nødvendigvis har så mye bedre ytelse under dårlige lysforhold enn PC1000 som jeg har nå. Men jeg tror heller ikke Panasonic GS500 har så mye bedre ytelse der? Min teori er derfor: Om jeg kjøper HDV kameraet så får jeg en god del høyere oppløsning på opptakene. Når filmene er ferdig redigert kan jeg kjøre ut filmen for PAL (mye lavere oppløsning), noe som bør gi et skarpt og fint bilde og samtidig eliminere en del støy. Dette er jo samme prinsipp som med et stillbilde og burde fungere fint. Noen som har tanker rundt dette? -Thomas Endret 20. februar 2006 av Zostrodon Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du tenker nok litt feil der, Thomas. Du får ikke mindre støy ved å sette ned oppløsningen, verken med video eller stillbilde. Problemet er ikke mange pixler, det er at det skal puttes så mange pixler inn på et lite område. De blir rett og slett for små. Pixlene i seg selv blir ikke større ved at man setter ned oppløsningen, man benytter seg bare ikke av alle sammen. Bildet må derfor uansett lyses opp elektronisk like mye som om man brukte alle pixlene. På et Panasonic GS-500 er pixlene fysisk større, og man skal derfor kunne oppnå bedre bilder i dårlig belysning enn Sony kameraet (ikke skyt meg om jeg tar feil, da jeg ikke har mulighet til noen head-to-head test med disse to). Lenke til kommentar
DavidA99 Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...rder-Review.htm http://www.disneyfunsite.com/hc90_clips.htm Lenke til kommentar
MeNth0s Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...rder-Review.htm http://www.disneyfunsite.com/hc90_clips.htm 5753858[/snapback] de sidene skulle nok hjelpe en del ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå