Troxx Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Starteren har problemer med å flytte det lille tannhjulet som skal drive motoren rundt. Startmotoren står derfor bare og spinner. (om jeg er heldig slår den så langt inn en gang i løpet av 3 minutter at jeg får startet). Har åpnet "innslaget" på starteren og brukt stålull og et svært tynt lag låsolje... det virket som om innslaget gled bedre enn før jeg pusset. Jeg hverken pusset eller smørte det lille tannhjulet, glidebanen som lillehjulet glir på eller noe annet. Satte starteren inn igjen og hadde samme problemet som før. Skal jeg sprøyte på noe 5-56 eller tyntflytende olje på "stanga" som bærer "det som blir slått inn"..... Umulig å skrive bra, når man ikke har navn på det det dreier seg om. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg ville nok satset på mer tyktflytende olje her, for eksempel motorolje. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg ville nok satset på mer tyktflytende olje her, for eksempel motorolje. 5634476[/snapback] Jeg skrudde ut starter og dynket bevegelige deler godt i noe 5-56 (rustløser) liknende greier ... Starteren fungerer nå utmerket.. :-) men hvor lenge varer det? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Ikke lenge tror jeg.. 5-56 er noe som fordamper, spritbasert.. (prøv å smør dørene om de knirker, å se hvor lenge de ikke knirker ) Kan godt hende at det hjalp å få det i aktivitet etter at du hadde smørt det opp og derfor ikke går tilbake til "ikke_virke_modus" Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Sarteren gikk over til Ikke_Virke_Modus etter en uke. Starteren er nå smørt med motorolje 10W. Det virker stabilt, men dårlig, dvs den starter dersom temperaturen (utendørs) stiger over 5 grader celsius. Motoroljen er nok litt tyktflytende. Til forskjell fra sist, så åpnet jeg starteren helt.... og renset den for støv og skit. Smørte den deretter godt i motorolje. Starteren ble jo veldig fin inni, men den virker ikke fullt så fint. Hva og hvor er det riktig å smøre med _hvilket_ smøremiddel? Endret 12. mars 2006 av Troxx Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg har fiksa dette problemet ved å dyppe tannhjulet i whitespirit en halvtimes tid. Det du da oppnår er at kilemekanismen inni drevet løsner og tar tak når akslingen på starteren går rundt. Årsaken til at starteren ikke tar er at kilemekanismen inni tannhjulet sitter fast i tykt fett og smuss. Fjærnes fettet og skitten blir det bra. Ved å smøre med fett så oppnår man bare midlertidig bedring fordi fettet vil ta til seg smuss og bli tykt igjen. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg har dyppet og vasket starteren (store deler av den) i whitespirit, smurte innslagssylinderen i våpenolje (skal klare -50, og er etter det jeg forstår... ikke spritbasert). Nå starter bilen greit ned til -5, men det er fortsatt noen ganger slik at starteren ikke griper tak. Noen må vel kjenne til riktig måte å smøre starteren på? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Smurte du også opp drevet? Da jeg drev og plagdes med dette så smurte jeg ikke med noe men lot det hele være tørt. Kan være at fettet i våpenoljen trekker til seg smuss og jernspon og blir treg når det er kaldt. Lenke til kommentar
paradude Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Sarteren gikk over til Ikke_Virke_Modus etter en uke. Starteren er nå smørt med motorolje 10W. Det virker stabilt, men dårlig, dvs den starter dersom temperaturen (utendørs) stiger over 5 grader celsius. Motoroljen er nok litt tyktflytende. Til forskjell fra sist, så åpnet jeg starteren helt.... og renset den for støv og skit. Smørte den deretter godt i motorolje. Starteren ble jo veldig fin inni, men den virker ikke fullt så fint. Hva og hvor er det riktig å smøre med _hvilket_ smøremiddel? 5741966[/snapback] kjempe enkelt: vask bort all dritt og gammel smurning. smør med 5w-50 motorolje, og vær moderat. gear skal ikke ha mye olje, ikke innslaget heller. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Alle bevegelige deler er smurt, bortsett fra elekromagnetdelene. Alle tannhjul er vasket grundig i whitespirit, og smurt rikelig med våpenolje. I innslaget var jeg svært forsiktig med doseringen. Er det mulig at innslaget skal være helt tørt og rent... ingen smøring eller olje? Motorolje fungerte svært dårlig, det fungerer kanskje om sommeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå