Gå til innhold

HDMI kabel, hva og når?

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The High-Definition Multi-media Interface (HDMI) is an industry-supported, uncompressed, all-digital audio/video interface. HDMI provides an interface between any compatible digital audio/video source, such as a set-top box, DVD player, and A/V receiver and a compatible digital audio and/or video monitor, such as a digital television (DTV).

Lenke til kommentar

HDMi-kabelen regnes som den digitale scart.

Den overfører lyd og bilde i samme kabel.

Likevel vil nok det fleste inntil videre foretrekke den optiske lyden rett i en forsterker.

HDMi har et litt bedre bilde enn komponent og vga, men det er snakk om så små nyanser at man knapt nok merker det i de aller fleste tilfeller.

HDMi-signalet er digitalt helt fram til skjerm/projektor, mens vga og komponent blir gjort om til analogt signal.

I hjemmekinosammenheng finnes det jo en del debatter HDMi vs komponent, hvor noen foretrekker det ene, og noen det andre.

Flest foretrekker vel HDMi, men det finnes også eksempler på skjermer/projektorer som gir et "bedre" bilde med komponent.

Altså, HDMi-kabelen er muligens en kjekk kabel når den en gang kommer, men ikke forvent noe hakeslepp-forskjell i bilde.

Vil knapt nok være forskjell på det bildet vi kan få med dagens kabler.

Lenke til kommentar
HDMi-kabelen regnes som den digitale scart.

Den overfører lyd og bilde i samme kabel.

Likevel vil nok det fleste inntil videre foretrekke den optiske lyden rett i en forsterker.

HDMi har et litt bedre bilde enn komponent og vga, men det er snakk om så små nyanser at man knapt nok merker det i de aller fleste tilfeller.

HDMi-signalet er digitalt helt fram til skjerm/projektor, mens vga og komponent blir gjort om til analogt signal.

I hjemmekinosammenheng finnes det jo en del debatter HDMi vs komponent, hvor noen foretrekker det ene, og noen det andre.

Flest foretrekker vel HDMi, men det finnes også eksempler på skjermer/projektorer som gir et "bedre" bilde med komponent.

Altså, HDMi-kabelen er muligens en kjekk kabel når den en gang kommer, men ikke forvent noe hakeslepp-forskjell i bilde.

Vil knapt nok være forskjell på det bildet vi kan få med dagens kabler.

5630589[/snapback]

Aaah... endelig en deilig avbalansert mening om HDMI og xbox360! Er en del som ropte veldig høyt da det ble kjent at den ble lansert uten HDMI. Men det var liksom ikke så mange som tok inn den info'n som ligger ute blant hjemmekino folket - nemlig at en god del ganger er forskjellene minimale og en del ganger er bildet fra komponent faktisk å foretrekke. Pluss- man må tenke på hva slags skjerm/tv/projektor man har også. Ting blir ikke bedre enn hva det svakeste leddet greier å oppvise uansett.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Hmm.. er ikke det analog?

Har det ikke kommet noen digital kabel enda da el?

vil vga med overgang være like bra som komponent?

Har en kamerat som har kjøpt seg HD tv, og tror ikke han har komponent på den..( hvertfall ikke annet enn den gule pluggen)

Hva bør han gjøre for å få det beste bildet da?

Lenke til kommentar

VGA video er også analog video. Xbox 360 produserer et VGA signal som ikke er holdbart i forhold til det den presterer ut på en komponentkabel.

Den "gule pluggen" (Kompositt video) er ikke brukbar til noe som helst, så kompisen din bør bruke VGA. Merkelig om han ikke har komponent inngang på en HDTV, hvilken TV er det ?

Lenke til kommentar

det er en phillips 32" tv til 20.000 på euronics igår. Med ambilight og shit. Valgte hvertfall den fordi den hadde best bilde.

De eneste inngangene jeg så på den var hvertfall kompositt, s video og dvi..

Så da vil han altså ikke få det beste HD bildet da?

KOmmer det en dvi kabel etterhvert?

Lenke til kommentar
det er en phillips 32" tv til 20.000 på euronics igår. Med ambilight og shit. Valgte hvertfall den fordi den hadde best bilde.

De eneste inngangene jeg så på den var hvertfall kompositt, s video og dvi..

Så da vil han altså ikke få det beste HD bildet da?

KOmmer det en dvi kabel etterhvert?

5632897[/snapback]

Hahaha..joa, den tven ser freesh ut men du betaler mye for den motoriserte foten (og poenget med motorisert fot når TVen evnt. skal henges?)

Hadde heller valgt Samsung 40" for den samme prisen, evnt. Samsung 32" M61-serien for 14000,-

Altså, du har ikke kjøpt deg en dårlig tv, tvert imot..pixelplus og greier..men du har fått lite TV for penga og når TVen mangler tom. HDMI!?

Lenke til kommentar

hmm.. den han kjøpte hadde ikke motorisert fot.. Av de i den prisklassen som han valgte seg så var det hvertfall helt sikkert at den hadde klart best bilde.. Skal prøve å finne ut betegnelsen på den i morgen.

Hmm har alltid trodd at Nye tver generelt(hvertfall HD) hadde det som gikk an av tilkoblinger.. Tenkte jo egentlig å satse på samme tvn selv når jeg hadde råd.

Men samsumgen hadde jo (hvertfall i butikken) mye dårligere bilde...

Lenke til kommentar
hmm.. den han kjøpte hadde ikke motorisert fot.. Av de i den prisklassen som han valgte seg så var det hvertfall helt sikkert at den hadde klart best bilde.. Skal prøve å finne ut betegnelsen på den i morgen.

Hmm har alltid trodd at Nye tver generelt(hvertfall HD) hadde det som gikk an av tilkoblinger.. Tenkte jo egentlig å satse på samme tvn selv når jeg hadde råd.

Men samsumgen hadde jo (hvertfall i butikken) mye dårligere bilde...

5633314[/snapback]

Som oftest bruker butikker TV signaler som blir delt ut til X antall TVer, gjerne via tvilsomme skjøyter og splittere på veien, så du bør ikke ta alt du ser på alvor...

Selv tok jeg med meg en prøvebilde generator, med den fikk jeg testa samtlige TVer (samt betjeningens tolmodighet). Valget mitt falt på en Thomson plasma TV, da den hadde klart best fargegjengivelse og kontrast. Dette hadde jeg ikke klart å se ut fra de "halvdaue" TV signalene som ble brukt som demonstrasjon.

Lenke til kommentar

Det finnes overgang mellom DVI - HDMI. Begge signalene er digitale og en overgang er en simpel sak.

Det finnes også overganger for Component - VGA - også dette en simpel liten sak. Begge signalene er analoge. I teorien skulle VGA være et svært lite hakk bedre enn component siden sync-signalet har egen leder, men etter min erfaring er dette ikke merkbart.

Siden den ene typen signaler er digitale og den andre analog, finnes det så vidt jeg vet ikke overganger. Det finnes bokser (dyre videoprosessorer) som kan omforme signalene, men ikke rene overganger.

Det som derimot merkes er forskjellen på kabelkvalitet. Jeg har svært dårlig erfaring med Joytec, mens MS sine originale kabler er gode. Jeg kjører en MS component kabel til VGA overgang på mitt HD TV og det blir bra.

Jeg tror at ut-signalet fra 360 er analogt. Derfor er det neppe noen kurrant sak å få digital ut fra xbox uten en boks som omgjør signalet. Mitt tips er at vi nok må vente lenge før noen HDMI/DVI kabel som passer i de første 360ene, kommer.

EDIT: Jeg tittet på den aktuelle Tven på Euronics, og det står at det følger med en DVI til VGA adapter. Da burde valget bli MS sin VGA kabel til 360. Forresten merkelig med en slik adapter. Virker nesten som om TVen har mulighet for VGA in over DVI-kontakten.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
EDIT: Jeg tittet på den aktuelle Tven på Euronics, og det står at det følger med en DVI til VGA adapter. Da burde valget bli MS sin VGA kabel til 360. Forresten merkelig med en slik adapter. Virker nesten som om TVen har mulighet for VGA in over DVI-kontakten.

5634861[/snapback]

DVI kontakten har faktisk satt til side pinner for analogt signal. Denne TV'en har da en såkalt DVI-I (Integrated) kontakt. Det finnes 3 DVI avarter:

DVI-D - Digitalt bilde

DVI-A - Analogt bilde (signalmessig som VGA)

DVI-I - Digitalt og Analogt.

dvi-jack-configuration.jpg

Se mer info her:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4...ns-11-2004.html

http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

EDIT:

Såvidt jeg har sett rundt omkring så er videoutgangen på 360 i dag kun analog. Dvs at det er ingen mulighet for 360 å sende ut bildet digitalt over DVI/HDMI. Det finnes litt info om 360 Hardwaren og videogrensesnittet her:

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2611&p=2

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2610

Endret av Spectre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...