SES Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg har nylig installert gigabyte via kt333 motherboard. Jeg har i mitt kabinett (chiftech dragon) installert en 80 mm vifte som går på omkring 1500 rpm. i løpet av dagen har maskinen reboted 3 ganger, melding jeg får / årsak, systemvifte virker ikke. Viften går den, ingen problem der. systemet består så lang av: Gigabyte 7VRXP KT333 512 mb DDR ram hercules radeon 8500 le win2000 viften som systemet sier stopper er Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) på gigabytes hardvare health untilty visis viften som ok med X over , betyr vel at den ikke virker , men turtallet 1500 +/- vises, og den går. Noen ideer hva som kan være feil ?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 En mulig årsak kan være at kortet / BIOS har problemer med å detektere en så lav hastighet. Vanligvis går systemvifta med adskillig høyere hastighet, 3-4000 rpm. Du kan jo forsøke å disable denne overvåkningsfunksjonen i BIOS, så vil du antageligvis være kvitt problemet. Alternativt kan du forsøke å bruke en annen viftekontakt på hovedkortet, som ikke har turtallsovervåkning. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Nei skrue, Ikke kabinett/psu vifter normalt for dem er 1000-1500 rpm. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Du har bare byttet hovedkort, Alt det andre er ikke byttet ut. Om du ikke har byttet ut resten og du har det gammle oppsett fra det andre hovedkortet, Bør du installere alt på nytt. Lenke til kommentar
SES Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Vell, alt bortsett fra HD er nytt (venter på barracudaIV), formaterterte HD før jeg installerte win2000. Der måtte jeg faktisk på et problem, begge mine orginale full versjon win2000, nekta å installere(blå skjerm), måtte bruke triel versjonen. Maskinen har nå stådd på hele natta , downloader earth and beyond, fil over 1 gb. grr oppnår ikke mer enn 180 kbps på nedlasting. De gangene den har rebota har jeg vært inne på IE, kanskje det kan være en konflikt en plass. Men her er meldinga som kom de gangene maskinen reboota The system Fan1, that is used to cool ur system , has stop function. Ellers ligger tempraturen på cpu (xp2000) 50 - 51 c og system 35-36 grader. i henhold til system health. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Prøv å laste ned de nyeste viftedriverne ... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Grunnen er sikkert at viften går for sakte. Biosen på hovedkortet er mye mulig satt slik at den skal skru av maskinen dersom viften får for sakte. Dette gjelder spesielt dersom du har montert viften på den den kontakten som er beregnet for prosessorviften? Hvorfor ikke sette viften på en annen kontakt slik som skrue foreslår, eller rett og slett koble den til strømforsyningen? Da er du jo kvitt problemet. Lenke til kommentar
SES Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 ja hadde jeg no bare funne flere viftekontakter, viften er koblet til sys fan connector, og så vidt jeg kan se er det ikke flere vifte kontakter på hovedkortet , utneom cpu viftekontakten Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Er du sikker på at det er kabinettviften som forårsaker problemet? Prøv å kjøre systemet uten denne tilkoblet bare for å være sikker. Dersom det er denne som er problemet, så kan det være at det er kommet en oppdatert biosversjon som fikser dette problemet. Hvis ikke en biosoppdatering hjelper, er det ikke annen utvei enn å koble viften til strømforsyningen (Fulgte det ikke med en adapter?). Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: Dan Hansen skrev (2002-09-19 07:46):Prøv å laste ned de nyeste viftedriverne ... Jaha du for gi han en link til dem da Dan. Lenke til kommentar
SES Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Det var ikke vifta som forårsaker rebootinga, hrmff, sikkert ett eller anna i det programme sadisten bill gates har ansvaret for, hrmf. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: SES skrev (2002-09-19 20:43):Det var ikke vifta som forårsaker rebootinga, hrmff, sikkert ett eller anna i det programme sadisten bill gates har ansvaret for, hrmf. Hva har billiboy nå gjort, Tror heller det er programet som styrer viftene som er problemet. Lenke til kommentar
SES Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 nei vifta er det ikke , kobla rett til strømforsyniga. Sadisten, tja jeg finner det vel ut før eller senere, men jeg venter til jeg får barracudaen. Vel egentlig er det ikke bill gates feil at vi plages med windows, men folkene bak amiga og mac som på død å liv ikke wille lisensiere bort teknologien før det var for sent. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Quote: Den 2002-09-19 07:46, skrev Dan Hansen:Prøv å laste ned de nyeste viftedriverne ... WHAT THE F***!?!?! Viss jeg laster ned nye vifte drivere, får jeg den mer stillegående og at den kjøler bedre da?? LOL, dummeste jeg har hørt, unnskyld altså, men om du finner det så send meg linken. _________________ MSI KT3 Ultra-C 266MHz FBS AMD Athlon XP2000+ 266MHz FBS Asus V8440 GeForce 4Ti 4400 128 DDR-Ram 2x 512 DDR-Ram PC2100 CL.2 IBM 120GB HDD Sound Blaster Live Player 5.1 Logitech iTouch cordless optical desktop (eller.no i den dur <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Eurofighter på 2002-09-20 08:44 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Eurofighter på 2002-09-20 08:45 ]</font> <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Eurofighter på 2002-09-20 08:45 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Eurofighter på 2002-09-20 08:46 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå