Gå til innhold

Sette opp Microsoft Exchange Server?

stclem

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å sette opp en Microsoft Exchange Server, men lurer litt på hvor vanskelig dette egentlig er, og hva jeg trenger.

Har en server som kjører win xp, med ftp, torrent og webserver.

Hvilke programmer trenger jeg for å få opp en Microsoft Exchange Server, og er dette vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) om du vurderer å gå til ansakffelse av Exchange uten å vite så veldig mye rundte det høres det ut som du satser på en veldig stor "rabatt." Kremt.

b) Exchange krever et server OS som f.eks. Windows 2000 Server og Windows 2003 Server

c) Ikke vanskelig å få opp det mest essensielle, men du bør ikke tro at det er som å installere Office eller å legge inn Windows XP.

d) Du må ha Active Directory installert på Windows Serveren

Lenke til kommentar

a) Vet ikke hva det koster, men ser at det er en 120 dagers prøveversion.

b) Når du sier at man trenger et Server OS, så lurer ejg på om man kan kjøre en av disse på Win XP?

c) Har en del erfaring med å sette opp maskiner, ftp server, phpsider, og noe mer, men ikke med dette. Er det for avansert til at jeg kan "prøve meg frem"?

d) Hva er Active Directory?

Lenke til kommentar

svaret ditt paa D sier egentlig det du trenger aa vite.

Om du vil ha en enkel epost loesning, start med noe slikt som Argosoft Mailserver (www.argosoft.com). Den fungerer paa XP og trenger ikke domenekontroller eller Active Directory for aa fungere.

A) Ja, det finnes 120 dager proeve versjoner, men husk at du ogsaa maa ha Windows 2000/2003 server ogsaa.

B) XP er ikke et server OS og kan ikke kjoere Exchange, du maa ha Windows 2000 eller 2003 server

C) Du kan laere utrolig mye paa proeving og feiling saa om du har ei maskin til overs eller bruker en Virtuell maskin v.h.a. VirtualPC eller VMWare saa er det jo forsaavidt bare aa proeve.

D) Active Directory (AD) er en katalog tjeneste som brukes til aa holde informasjon om brukere, maskiner, policies osv. Exchange 2000/2003 krever at du har et domene (AD) for aa fungere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

Lenke til kommentar
b) Når du sier at man trenger et Server OS, så lurer ejg på om man kan kjøre en av disse på Win XP?

c) Har en del erfaring med å sette opp maskiner, ftp server, phpsider, og noe mer, men ikke med dette. Er det for avansert til at jeg kan "prøve meg frem"?

d) Hva er Active Directory?

b: Nei

c: Nei

d: AD er katalog/domene systemet til Microsoft. - Det du trenger er Windows Server 2003 standard eller bedre .. mulig denne finnes i prøveversjon også ...

Etter spørsmålene dine å dømme vil jeg anbefale deg å sette deg litt inn i AD før du prøver, mye som kan gå galt der som vil medføre at Exchange ikke fungerer skikkelig .... - Exchange i seg selv er ikke så vanskelig å sette opp.

Lenke til kommentar

Tror jeg forstår det slik at jeg trenger følgende for å kunne få det til.

Windows 2003 server

Active Directory

Microsoft Exchange Server

Så tar jeg bare min server og bytter ut XP med win 2003 server, og deretter installerer Active Directory og til slutt Microsoft Exchange Server.

Stemmer dette?

PS: Skal bruke dette til sync fra pda til pc + fra pc til pc, så det alternativet som ble foreslått over hjelper ikke.

Lenke til kommentar

I USA og England kan man kjoepe en Action Pack om man klarer aa rote deg inn som firma/microsoft partner. $299 aarlig og inneholder XP, MediaCenter, SBS, 2003, 2003 web server, Office og mye mer.

Lisens betingelsene er vel ganske stramme paa dem, men om jeg kunne ha kjoept denne som privatperson og vaert "lovlig" dekka av lisensene skulle jeg jaggu ha gjort det.

https://partner.microsoft.com/40009735

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
I USA og England kan man kjoepe en Action Pack om man klarer aa rote deg inn som firma/microsoft partner. $299 aarlig og inneholder XP, MediaCenter, SBS, 2003, 2003 web server, Office og mye mer.

Det kan du i Norge også, Du må være Microsoft partner, og lisensene kan kun brukes til Demo og Internt bruk ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...