jorgis Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 at værste prisen for WinXP Professional nå er på 3500kr, kan vi vel regne med over 4000kr for en Vista Ultimate 2k6 1337-ed1ti0n? 5630793[/snapback] Om Windows plutselig ikke kommer preinstallert lenger, og det koster 2500kr elns (uten mulighet for piratversjon), 5630793[/snapback] Nå må du huske at 99% av solgte versjoner av XP er enten OEM sammen med 'løs' hardware eller preinstallert i ferdigmaskiner da. Og da er prisen en tredjedel av det du sier det koster... Skjønner ikke at folk synes litt over en tusenlapp er en upris for et operativsystem man har i flere år når maskinen alene ofte koster 10x mer og man faktisk må betale over en tusenlapp for noe så grunnleggende som 3 måneders passe tregt bredbånd... 5632315[/snapback] Tja. Personlig synes jeg det er mye med 1500kr for en OEM-versjon når alternativene er gratis. Og at det er preinstallert i ferdigmaskiner er ingen unnskyldning for prisen, for den blir bare pakket inn i prisen på selve PCen, du betaler for det uansett. Dessuten synes jeg det er forkastelig at MS skal kreve penger for en oppgradering, koster jo 2300kr for å oppgradere maskinen fra 2000 til XP Prof. Og da er kravet at du allerede har betalt dyrt for Win2000. Oppgraderinger burde være gratis, iom. at du kjøper en lisens på OSet og ikke bare OSet. Nei, holder meg til linux jeg, begynner å bli bra med eyecandy der og etterhvert, uten noen fordumming som hindrer min produktivitet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 men kommer vista til å bli veldig ustabilt? jeg tenker da på spesielt på ultimate edition 5631655[/snapback] Det er no sagt at Vista er det mest stabilie Windows til no. Ut frå det eg har lest, er inntrykket mitt at Vista er veldig stabilt (i alle fall med tanke på at det er alpha/beta versjoner som er testa). Det endelige svaret får vi ikkje før Vista er ute, men så langt ser ting bra ut. 5631750[/snapback] Godt mulig at det blir mer stabilt, men er det stabilt nok? Og en annen ting som irriterte meg veldig sist jeg prøvde Vista: MS tror brukerne er dumme. De gjemmer alt av "lavnivå"-ting så godt de kan, f.eks. var det utrolig upraktisk å gå til en bane på disken ved å taste inn banen. Man måtte trykke et par ganger der, et par ganger her, gå inn i instilingene og tweake før man kunne gjøre det. Slik jeg ser det, er Vista en fordummet utgave av XP med ekstra eyecandy. Forhåpentligvis er det dette som skal til for at folk får øynene opp for akkurat hvor dårlig windows er. 5631778[/snapback] Synes forsåvidt XP er "stabilt" i den forstand at det sjelden henger seg, men det er endel ting jeg gjerne skulle sett fungerte litt bedre i XP. Hva mener du med at det ikek gikk ann å skrive banen på en disk? AtW 5631916[/snapback] Filutforskeren i Vista var lagt opp slik at du browset gjennom smart folders og tagger fremfor mapper og partisjoner. For å få frem visning av mappestrukturen i adresselinjen måtte jeg inn i instillinger og skru på en en eller annen option, og så måtte jeg dobbeltklikke to ganger på adresselinjen for at smart tags skulle endres til vanlig mappestruktur som jeg kunne skrive inn. Typisk Min datamaskin-visning var ikke default, default var en slags my documents-mappe med diverse smartfolders i. Denslags vil jeg kalle fordumming, for det blir alt for enkelt og dermed også alt for ueffektivt for min bruk. Kanskje en ny bruker vil like å klikke på "Filmer" for å se filmer, men jeg vil gjerne selv bestemme hvor mine filmer skal være, m.m. 5632287[/snapback] Og med litt tweaking så er jeg 99,9% sikker på at du kan sette slike ting til default. Som med alle ting kreves det litt kunnskap. Hvis folk hadde visst alle mulighetene for tweaking man har med winXP bare, så tror jeg at mange hadde blitt overrasket. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Tja. Personlig synes jeg det er mye med 1500kr for en OEM-versjon når alternativene er gratis. 5632394[/snapback] Det største spørsmålet er jo selvfølgelig hvorfor du da gidder å poste masse fjas i en tråd om et operativsystem som du ikke har noen som helst interesse av eller kunnskap om. Fritidsproblemer? Endret 19. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Tja. Personlig synes jeg det er mye med 1500kr for en OEM-versjon når alternativene er gratis. 5632394[/snapback] Det største spørsmålet er jo selvfølgelig hvorfor du da gidder å poste masse fjas i en tråd om et operativsystem som du ikke har noen som helst interesse av eller kunnskap om. Fritidsproblemer? 5632422[/snapback] Et operativsystem jeg ikke har noen kunnskap om? Tja, brukte en liten uke på å teste Vista (før det kræsjet totalt), og har vel kjørt Windows XP fra lanseringen i 2001 til fjor høst (altså over fire år sammenhengende). Før der har jeg brukt Windows kontinuerlig fra jeg var rundt fem-seks år, og Windows 3.1 var det nyeste nye. Vil si jeg har mer kunnskap enn gjennomsnittet når det gjelder windows. At jeg har liten interesse av det stemmer, da jeg ikke lenger bruker det, men det betyr ikke at jeg ikke får lov til å lufte mine meninger, og fortelle at det faktisk finnes alternativer. Dessuten vil lanseringen av Vista har innvirkning på andre OS, da suksessen til Vista vil avgjøre hvorvidt folk ser seg om etter alternativer eller ikke. Jeg har prøvd Vista, og lufter mine meninger om det, og at jeg synes det er dyrt med 1500Kr for et OS. Hvorvidt jeg bruker Windows til vanlig eller ikke er da knekkende likegyldig. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Et operativsystem jeg ikke har noen kunnskap om? Tja, brukte en liten uke på å teste Vista (før det kræsjet totalt), og har vel kjørt Windows XP fra lanseringen i 2001 til fjor høst (altså over fire år sammenhengende). Før der har jeg brukt Windows kontinuerlig fra jeg var rundt fem-seks år, og Windows 3.1 var det nyeste nye. Vil si jeg har mer kunnskap enn gjennomsnittet når det gjelder windows. 5632668[/snapback] Og alikevel hevder du at folk flest betaler 4.500,- for Windows... Er bare litt lei av at hver eneste slik tråd ender opp med en pissekonkurranse der folk backer 'sitt' valg og gjerne rakker mest mulig ned på det andre gjerne ved å gjøre seg mest mulig dum istedet for å snakke om det tråden faktisk handler om (for all del; dette gjelder går begge veier når det gjelder OS-diskusjoner ) Når det gjelder pris så er det for meg (og de fleste andre private og firmaer) knekkende likegyldig om et OS koster en tusenlapp (OEM), en håndfull hundrelapper (som del av en ferdig-PC-pakke) eller er gratis. Andre ting enn prisen teller mye mye mer. I den store sammenhengen kan jeg jo kjøpe 100 Win XP lisenser i året for bare det jeg har i bokostnader, så for meg og de fleste andre som i full jobb er en tusenlapp hvert fjerde år en dråpe i havet og definitivt ikke noe som har avgjørende betydning for hvilket OS man velger å kjøre. Det samme gjelder firmaer; det er dyrt å ha ansatte, og en tusenlapp eller to fra eller til i året for programvare pr. hode forsvinner i den store sammenhengen - tilhengere av alternative (gratis) OS hadde tjent mye på å droppe pris-argumentet da det for de aller databrukere er lite relevant. Endret 19. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Et operativsystem jeg ikke har noen kunnskap om? Tja, brukte en liten uke på å teste Vista (før det kræsjet totalt), og har vel kjørt Windows XP fra lanseringen i 2001 til fjor høst (altså over fire år sammenhengende). Før der har jeg brukt Windows kontinuerlig fra jeg var rundt fem-seks år, og Windows 3.1 var det nyeste nye. Vil si jeg har mer kunnskap enn gjennomsnittet når det gjelder windows. 5632668[/snapback] Og alikevel hevder du at folk flest betaler 4.500,- for Windows... Er bare litt lei av at hver eneste slik tråd ender opp med en pissekonkurranse der folk backer 'sitt' valg og gjerne rakker mest mulig ned på det andre gjerne ved å gjøre seg mest mulig dum istedet for å snakke om det tråden faktisk handler om (for all del; dette gjelder går begge veier når det gjelder OS-diskusjoner ) Når det gjelder pris så er det for meg (og de fleste andre private og firmaer) knekkende likegyldig om et OS koster en tusenlapp (OEM), en håndfull hundrelapper (som del av en ferdig-PC-pakke) eller er gratis. Andre ting enn prisen teller mye mye mer. I den store sammenhengen kan jeg jo kjøpe 100 Win XP lisenser i året for bare det jeg har i bokostnader, så for meg og de fleste andre som i full jobb er en tusenlapp hvert fjerde år en dråpe i havet og definitivt ikke noe som har avgjørende betydning for hvilket OS man velger å kjøre. Det samme gjelder firmaer; det er dyrt å ha ansatte, og en tusenlapp eller to fra eller til i året for programvare pr. hode forsvinner i den store sammenhengen - tilhengere av alternative (gratis) OS hadde tjent mye på å droppe pris-argumentet da det for de aller databrukere er lite relevant. 5633154[/snapback] Hvor har jeg sagt at folk flest betaler 4.500,- for Windows? Har sagt at jeg vil tro at Ultimate-edition av Vista kan koste i overkant av 4000,-, samt at versting-prisen på WinXP prof. nå er på ca. 3500kr. Men folk betaler faktisk ofte laangt mer enn 4500,- for Windows. Bare se prisene for Win2k3 Server, du. $4000 er ganske mye for å være begrenset til 25 brukere. Og for min del er det ikke knekkende likegyldig hvor mye et OS koster. La oss si jeg har 10 000 kr til å kjøpe PC for, og får valget mellom en PC med Windows preinstallert eller kan velge dobbelt så mye minne og heller få Ubuntu eller en annen linux-distribusjon preinstallert, vil jeg (og forhåpentligvis flere enn bare meg) velge den med linux. Eller om du skal bygge PCen selv, med samme budsjett: Vil du da velge å kjøpe med WinXP OEM, eller bruke de 1500 på et mye råere skjermkort/cpu/hk? Det er heller ikke sant at programvare er en mindre viktig del av budsjettet til firmaer, slik du hevder. Bare se hvor mye fylkene nå må ut med årlig for Windows-lisensene sine. Når man snakker om millioner av kroner er det faktisk en del penger vi snakker om. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Når jeg sammenligner med den gamle artikkelen så ser jeg at de er Professional-utgaven de kutter bort. Det er kanskje like greit siden behovet sikkert dekkes av de andre utgavene. Spillere velger heller Ultimate-versjonen mens bedrifter velger heller Small buissiness-versjonen eller Enterprise-versjonen. Også tillater jeg meg å sitere meg selv fra tråden etter forrige artikkel: Det står ikke noe om hvilke av de 7 versjonene som kommer i 32bit utgave og hvilke som kommer i 64bit utgave. Er det noen som vet dette?5051743[/snapback] Edit: Jeg fant ut av det selv: The company is also positioning Vista as a transitionary product for the x64 platform: Almost all Vista editions will be offered in both x86 (32-bit) and x64 (64-bit) versions. Post-Vista, Microsoft expects to transition almost completely to x64 versions. Endret 20. februar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Synes selv ikke at det er dyrt og betale mellom 1000-2000 kr for et program/os du bruker døgnet rundt i flere år. la oss si at du har brukt win xp fra januar 2002 til januar 2006 så er det 4 år, 48 mnd det vil si litt over 40 kroner i måneden vis du rekner med at systemet kostet 2000 kr. Selv så bruker jeg Mac OS X Tiger Synes at programmer som en bruker ofte og liker kan en betale litt for, pris avhenger av kvalitet. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Synes det er trist at Windows XP ikke kan få leve parallellt og lenge sammen med Vista. Slik det er nå så kommer jo Windows XP til å gå ut på dato om noen få år!! Stikkord: sikkerhetsoppdateringer! De fleste ser vel på totalprisen når de kjøper seg PC i butikken. Tror det er andre årsaker enn bare mangel på "eyecandy" som gjør at Linux ikke har tatt helt av, og altså bli levert ferdiginstallert på PC'en som en kjøper i butikkene. Linux utviklerne har tydeligvis et godt stykke igjen på brukervennligheten etter min mening. Men den som lever lenge får se! Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Nå har jeg ikke prøvd Vista enda, men normalt skal jo også Vista være ganske stabilt. Spørs alt etter hvordan det brukes og sånne ting. Jeg har seff veldig ofte at Windows XP Pro versjonen som jeg har henger seg ofte. Eneste Windowsen som er grei hos meg akkurat nå er Windows 2000 Pro Eng. Dere må huske på at det du kan få ustabilt OS bare ved å installere feil driver. Har selv hatt det problemet. En ting jeg lurer litt på: Når de sier 6 versjon, har de da tatt med 64 bits versjoner også, eller kommer 64 bits versjonene i tillegg til de 6 som er ramsa opp i artiklen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg håper de fikser et par ting som irriterer meg, spesielt sikkerhet, men det ser det ut som de fokuserer på. Ellers synes jeg fildeling er for tregt i windows (SML). Det virker som det lanserers forsinkelse som ikek kommer av nettverket. En følging av SI-standarden hade heller ikke vært å forakte. Og kanskje tilogmed en slags opsjon der man kan få stavekontroll i det aktive vinduet. AtW Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Nå har jeg ikke prøvd Vista enda, men normalt skal jo også Vista være ganske stabilt. Spørs alt etter hvordan det brukes og sånne ting.Jeg har seff veldig ofte at Windows XP Pro versjonen som jeg har henger seg ofte. Eneste Windowsen som er grei hos meg akkurat nå er Windows 2000 Pro Eng. Dere må huske på at det du kan få ustabilt OS bare ved å installere feil driver. Har selv hatt det problemet. En ting jeg lurer litt på: Når de sier 6 versjon, har de da tatt med 64 bits versjoner også, eller kommer 64 bits versjonene i tillegg til de 6 som er ramsa opp i artiklen? 5643034[/snapback] Det er 6 versjoner + 2 M-versjoner (uten media player), altså 8 versjoner, som alle skal finnes i både 32 og 64-bit versjon. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Synes det er vilt mange versjoner som skal komme for Vista. Gjør Microsoft seg selv en bjørnetjeneste!? Det skal jo oppdateres og videreutvikles. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg tror ikke de gjør seg selv noen bjørnetjeneste. Det er nok egentlig ganske enkelt å kompilere forskjellige utgaver. Kildekoden er nok ganske oversiktlig og modulbasert så det er bare å fjerne de delene man ikke vil ha med og kompilere i vei. Med tanke på saken med EU om windows mediaplayer, I.E. og andre deler så vil M$ helst at det skal virke svært vanskelig å skille modulene fra hverandre slik at det ser ut som en stor byrde for dem. Egentlig tror jeg det er svært enkelt men at M$ spiller for galleriet. (Tenk deg å programmere noe så stort som windows uten å ha sinnsykt god oversikt over moduler..) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg tror ikke de gjør seg selv noen bjørnetjeneste. Det er nok egentlig ganske enkelt å kompilere forskjellige utgaver. Kildekoden er nok ganske oversiktlig og modulbasert så det er bare å fjerne de delene man ikke vil ha med og kompilere i vei. Med tanke på saken med EU om windows mediaplayer, I.E. og andre deler så vil M$ helst at det skal virke svært vanskelig å skille modulene fra hverandre slik at det ser ut som en stor byrde for dem. Egentlig tror jeg det er svært enkelt men at M$ spiller for galleriet. (Tenk deg å programmere noe så stort som windows uten å ha sinnsykt god oversikt over moduler..) 5667594[/snapback] Når kildekoden til Win2000 lakk ut, var det mange som reagerte på hvor utrolig uryddig og rotete kildekoden var. Det var utrolig lite modularisert, og siden ryddigere kode ikke fører til mer eye-candy eller annet som lokker forbrukere til å kjøpe Vista, vil jeg ikke tro at koden er spesielt mer ryddig nå enn den var da. Dessuten er det ytterst få som skal ha oversikt over mer enn bare sitt eget, og hver utvikler hos MS ser stort sett ikke mer kode enn han trenger å se for å gjøre jobben sin, fordi MS er livredd for kodelekkasje. Og særlig stort (i kodelinjer) er ikke Windows heller, egentlig. Anslag og diverse lekkasjer har antydet hvor stort det egentlig er, og sammenlignet med f.eks. Debian Linux (den største distroen i antall linjer kode) er MANGE ganger større (Vista skal ha 50 mill., Debian 3.1 skal ha 215 mill.). Og nei, det er ikke lett å skille ut IE fra Windows. IE er en fundamental bestanddel av blant annet hjelp-systemet i windows (alle hjelpefiler i windows er kompilerte html-filer som parses av IE). Sidebaren i utforsker har IE en finger med i spillet på, samt at en god del kjernefunksjonalitet i windows avhenger av IE. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg tror ikke de gjør seg selv noen bjørnetjeneste. Det er nok egentlig ganske enkelt å kompilere forskjellige utgaver. Kildekoden er nok ganske oversiktlig og modulbasert så det er bare å fjerne de delene man ikke vil ha med og kompilere i vei. Med tanke på saken med EU om windows mediaplayer, I.E. og andre deler så vil M$ helst at det skal virke svært vanskelig å skille modulene fra hverandre slik at det ser ut som en stor byrde for dem. Egentlig tror jeg det er svært enkelt men at M$ spiller for galleriet. (Tenk deg å programmere noe så stort som windows uten å ha sinnsykt god oversikt over moduler..) 5667594[/snapback] Det som irriterer meg mest er egentlig at bare de enkleste versjonene som selges uten mediaplayer og sånn, så om du trenger mer funskjonalitet, så er det nødt allikevel. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå