ponnihest Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Lønning i morgen, og da vil jeg bestille meg blitz! Det jeg har av utstyr er: - 350 D + kitobj. - Tamron 70-300 (ikke digital) Ser at linsedekningen er fra 28mm til 105mm. Det er vel ikke allverden, med tanke på at jeg har opptil 300? Kravet jeg ellers har er pris, og at den har hode (eller hva det heter ) som kan stilles opp og ned Noen andre som også har kjøpt blitz til 350D, og har erfaringer de vil dele? Sigma Blitz EF-500 DG ST EOS for Canon EOS Her er en link fra Komplett. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg kjøpte med Canon Speedlite 430EX i romjulen og superfornøyd! Den kostet 2490,- men jeg er veldig glad for at jeg kjøpte meg blitz i stedet for objektiver i denne omgang. Nå er jeg på leit etter objektiver men har god tid. Personlig ville jeg anbefalt Canonblitz og det var det de fleste butikker også anbefalte meg. Men jeg tror nok at en slik Sigma Blitz også gjør jobben og vel så det! Lykke til! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Metz skal visstnok lage gode blitzer også. Du kan jo ta en titt på denne tabellen og ta runde med sjekking av priser etterpå. De fleste merkene ligger under Canon i pris, selv om blitzen er like god og har støtte for e-ttl Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Kjøp den beste Canon-blitsen du har råd til. 1. Du er sikret full funksjonalitet med kameraet 2. Byggekvaliteten er svært god Har både 430EX og 580EX, og kan trygt anbefale begge. På 580EX kan hodet stilles 7 grader nedover, og 180 grader både til høyre og venstre. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Legger bare til litt info ang. 430EX. Kan ikke stille hodet nedover men kan vris 180 grader til ventre og 90 grader til høyre. Fullt funksjonibelt med kameraet og det er en drøm å ta bilder med! Edit: helt enig med nomorebs... Endret 19. februar 2006 av BMP Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Hei, og takk for tips Jeg har brukt en Canon-blitz et par ganger, er det en som heter 550? Uansett, hadde ikke noen negative erfaringer med den. Jeg kan kanskje kikke meg rundt etter en brukt 430? Komplett reklamerer med at de har den til 2.300, men de har den ikke på lager 430EX Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hei, katten. Jeg bruker selv 550EX, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe Sigma heller. De er gode blitzer i forskjellig prisklasse. For deg som jobber litt presse, så er kanskje en kraftig plugg som Sigmaen et like godt valg som den svakere 430EX. Prisforskjellen på disse to er ikke så stor, så valget blir mellom originalt ekstrautstyr, eller litt kraftigere piratutstyr. Tar du bilder av sport, eller i store lokaler, bør du velge Sigma. Hvis ikke behovet for styrke er så stort, bør du velge 430EX. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Har hørt at blitser fra uoriginale produsenter ikke yter like riktig som Canon (eller Nikon) sine originale blitser. De uoriginale kan gjerne yte MER, men det hjelper ikke om de ikke yter RIKTIG. De originale er rett og slett mer tilpasset produsentenes TTL systemer og flere rapporterer om mer riktig eksponering med originle blitser. Nå er det jo ingen krise med litt feileksponering da det gjerne, ihvertfall til en viss grad, kan rettes opp i Photoshop eller lignende etterbehandlingsprogram. Har ikke hatt mulighet til å teste originale vs. uoriginale, men fikk nemlig senest i dag nesten kjeft av en kunde for å hinte frempå om uoriginal blits Sjekk tester på nettet, og det kan være penger å spare om du finner en uoriginal som i følge flere tester yter riktig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Her er en grei sammenligningstest av Sigma EF500 vs. Canon EX550: http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&...1&c=1&tb=1&pb=1 Jeg har Sigmaen selv, og er meget godt fornøyd. Noen problemer med overeksponering (eller eksponering i det hele tatt) har jeg ikke. i-TTL (Nikon) fuingerer perfekt. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Heller nesten litt mot Sigma nå, men har nesten kjøpt en (lite) brukt 430 EX (2100 kr). Kanskje jeg heller bør gå for Sigma, virker ikke som om det er noe vondt i den, dessuten er den ny og billigere Takk for hjelp Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Heller nesten litt mot Sigma nå, men har nesten kjøpt en (lite) brukt 430 EX (2100 kr). Kanskje jeg heller bør gå for Sigma, virker ikke som om det er noe vondt i den, dessuten er den ny og billigere Takk for hjelp 5641063[/snapback] Kan skrive under på det. Har selv Sigmaen (brukes på et Canon 10D kamera) og er strålende fornøyd, både med funksjoner, eksponering og styrke. Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hei Kattekwinnen jeg tenker også på å kjøpe meg en slik Sigma blitz, men jeg vil nok brukt et par kroner ekstra på Super utgavene i stede for ST. Forskjellen er at Super har digitalt panel på baksiden, noe som gjør det mye lettere å instille den. Desuten har jeg hørt at du mister noen instilingsmuligheter på ST, hvis du ikke har muligheter til å innstille dem fra kameraet meny. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Hei Kattekwinnen jeg tenker også på å kjøpe meg en slik Sigma blitz, men jeg vil nok brukt et par kroner ekstra på Super utgavene i stede for ST. Forskjellen er at Super har digitalt panel på baksiden, noe som gjør det mye lettere å instille den. Desuten har jeg hørt at du mister noen instilingsmuligheter på ST, hvis du ikke har muligheter til å innstille dem fra kameraet meny. 5654459[/snapback] Ja, sorry, det er en slik Super-utgave jeg har, ikke den billigere ST-modellen! Den har, som modin nevner, noen instillingsmuligheter som ST ikke har. Bl.a. kan man bruke den som slaveblitz og trigge den med hovedblitzen, med de eksponeringsutfordringer det kan medføre da, men likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå