nokia4life Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Hei, Jeg fant ut nylig at naboen min bruker trådløset nettverket mitt for å bruke internett. Derfor vil jeg sikre nettverket at ingen andre enn jeg og leieboeren min kan bruke trådløse nettverket til internett. Jeg har en Belkin Router, og den cden som følger med for å innstalere routeren, kommer ikke lenger enn der den sjekker innstillingene til routeren og skal koble den opp, kommer igjennom nettverksinnstillinger til pcen og sånt. Jeg får jo brukt trådløse nettverket, men får ikke sikret det. Derfor lurte jeg på om noen kunne hjelpe meg med dette? (Vil også gjerne ha tips til hva som er best til å sikre trådløse nettverket best mulig.) Endret 19. februar 2006 av nokia4life Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Kanskje du har en datakyndig leieboer som kan helpe deg? Mitt forslag blir å sette ett passord på nettverket som bare du bare gir til leileboeren din, samt at du innstalerer MAC filtrering. Akkurat hvordan du gjør den på den type router du har, må du nesten bare lese deg frem til.. Lykke til Lenke til kommentar
Gatekeeper Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Belkin sin router....hvilken modell har du av disse: ? http://catalog.belkin.com/IWCatSectionView...ction_Id=201576 Men tatt utgangspunkt i den vanligste, denne: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...E%2Etworking%2F Så støtter den både Mac-addresse lås og Wep eller WPA kryptering. Mac-addresse lås, krever at du har litt kjennskap til generell nettverkskunnskap fra før, for på belkin sine modeller er det ikke så oversiktlig og se hvilke mac addresser som er tilkoblet. Men om du går på pc`ene som skal ha tilgang og så i dos ledetekst, så skriver du: ipconfig /all , så får du frem noe sånt helt øverst: Mac address: 00-1a-b5-c2-aa-0g for eksempel, og så taster du inn desse addressene til de som skal ha tilgang på routeren. Husker ikke helt hvordan man fant frem til dette inne på routeren, men mener at det stod tydelig MAC ADSRESS SECURITY, til venstre i menyen, evt. under WIRELESS og så SECURITY. Det jeg vil tro er enklest, dersom alle pc`ene som skal ha tilgang har Windows XP, så bruker du WPA-PSK, eller WPA-Passphrase, som det heter. Finn frem til dette i menyen på belkin routeren din, let litt under WIRELESS og / eller Security, der står sikkert "NONE" fra før, VELG WPA-PSK eller WPA-PASSPHRASE, så kommer det opp 2 nye tomme felt lenger ned på siden. Finn på et passord som du husker, foreksempel Hardware1234, ( dette må du skrive inn likt, i begge de 2 tome feltene, trykk så på "APPLY" , en knapp ved siden av) men husk at om du skriver Hardware med stor "H" , så må du gjøre det på pc`en, når du får spørsmål om passord også, det må gjentas akkurat slik du skrev det inn. PS: Ikke rot deg borti WEP kryptering...det er noe som ble brukt før WPA kom...og er litt innvikla om man ikke forstår det.... Lykke til..... Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Belkin sin router....hvilken modell har du av disse: ? http://catalog.belkin.com/IWCatSectionView...ction_Id=201576 Men tatt utgangspunkt i den vanligste, denne: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...E%2Etworking%2F Så støtter den både Mac-addresse lås og Wep eller WPA kryptering. Mac-addresse lås, krever at du har litt kjennskap til generell nettverkskunnskap fra før, for på belkin sine modeller er det ikke så oversiktlig og se hvilke mac addresser som er tilkoblet. Men om du går på pc`ene som skal ha tilgang og så i dos ledetekst, så skriver du: ipconfig /all , så får du frem noe sånt helt øverst: Mac address: 00-1a-b5-c2-aa-0g for eksempel, og så taster du inn desse addressene til de som skal ha tilgang på routeren. Husker ikke helt hvordan man fant frem til dette inne på routeren, men mener at det stod tydelig MAC ADSRESS SECURITY, til venstre i menyen, evt. under WIRELESS og så SECURITY. Det jeg vil tro er enklest, dersom alle pc`ene som skal ha tilgang har Windows XP, så bruker du WPA-PSK, eller WPA-Passphrase, som det heter. Finn frem til dette i menyen på belkin routeren din, let litt under WIRELESS og / eller Security, der står sikkert "NONE" fra før, VELG WPA-PSK eller WPA-PASSPHRASE, så kommer det opp 2 nye tomme felt lenger ned på siden. Finn på et passord som du husker, foreksempel Hardware1234, ( dette må du skrive inn likt, i begge de 2 tome feltene, trykk så på "APPLY" , en knapp ved siden av) men husk at om du skriver Hardware med stor "H" , så må du gjøre det på pc`en, når du får spørsmål om passord også, det må gjentas akkurat slik du skrev det inn. PS: Ikke rot deg borti WEP kryptering...det er noe som ble brukt før WPA kom...og er litt innvikla om man ikke forstår det.... Lykke til..... 5629991[/snapback] Veldig bra forklart Men har fortsatt et ptoblem, og det er at jeg får ikke instalert programmet til routeren fra cden, kommer ikke lenger enn der den begynner å sjekke routeren, kommer opp " Problem comunicating with router ", gjør akkurat som det jeg blir bedt om gjennom hele veiledningen..... :S Kan noen hjelpe meg med det? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Du trenger ingen CD, bare skriv inn rett ip så kommer du inn på routeren sin webkonfig. Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Du trenger ingen CD, bare skriv inn rett ip så kommer du inn på routeren sin webkonfig. 5630527[/snapback] Og hvordan finner jeg rett ip? ( Sorry for at jeg plager dere så mye, men er ikke så veldig flink, bare litt ) Lenke til kommentar
radivx Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) http://www.angryziber.com/ipscan/ Angry IP Scanner... Klikk start -> kjør -> cmd -> Ipconfig for å finne ut hvilken IP maskinen har så setter du scanneren til å søke etter liv i +/- 50 iper rundt det området. NGT vil du finne det meste av utstyr i området 10.0.0.0 -> 10.0.0.50 (10.0.0.1 vil være ruteren fra NGT) edit: IP Scanner vil forresten også finne andre "snyltere" dersom de ikke har firewall på maskinen sin (WinXP SP2 har dette default). Endret 19. februar 2006 av vidiware Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I stedet for å gjøre som vidiware skriver, kjør heller bare ipconfig og se hva som står på "gateway", legg denne adressen inn i en nettleser (f.eks http://192.168.0.1). Lenke til kommentar
radivx Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ikke dumt tenkt. Tenkte ikke på at ruteren funker som et mellomledd mellom ADSL modemet og at den ville bli definert som PCens gateway IP scanneren er fortsatt min store favoritt, siden jeg bruker accesspunkt uavhenging av ruter. Lenke til kommentar
Gatekeeper Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Belkin routeren kan være litt trøblete å få kontakt med trådløst, om den ikke er satt opp riktig med IP adresser. Du har eget modem, og da er ip-addressen på det sikkert 192.168.1.1 og DHCP er ON på modemet. SLÅ AV Belkin routeren din, bruk kabel direkte til modemet ditt, og tast 192.168.1.1 for og se om du kommer frem til innlogging på modemet ditt. Har du bredbånd fra Telenor, er ikke dette tilfellet, og du må se bort fra det jeg har skrevet under her, for det vil ikke virke. Belkin har vel også 192.168.1.1 som standard, men om den er tilkoblet i WAN Ethernet porten, er det mulig den har hoppet over til et høyere subnet, prøv derfor 192.168.2.1 i nettleseren og se om du får tilgang. Et tips er å ALLTID bruke kabel til den, om den ikke er riktig oppsatt, og du ikke får tilgang trådløst. Alternativ 3, er å bruke kabel til den,sett kabel i en ledig port, nr 2,3,eller 4,slå av modemet ditt, så ikke de krangeler med IP addressene, og kjør den veiviseren du har på cd`en. Om du kommer inn på den, så kan du godt slå av DHCP funksjonen, siden modemet ditt mest sannsynelig har DHCP server, og da vil den i belkin routeren din bare lage bråk. Du velger vel Set as AP i menyen. Legg så inn ip-addresse 192.168.1.2 til belkin routeren. Trykk Apply, og den vil reboote. Du vil nå måtte flytte kabelen som går FRA MODEMET ditt og inn i WAN PORTEN på belkin routeren, til PORT 1 på BELKIN Routeren. Du kan nå koble til belkin routeren, ved å taste 192.168.1.2 i nettleseren din. Lykke til! Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Belkin routeren kan være litt trøblete å få kontakt med trådløst, om den ikke er satt opp riktig med IP adresser. Du har eget modem, og da er ip-addressen på det sikkert 192.168.1.1 og DHCP er ON på modemet. SLÅ AV Belkin routeren din, bruk kabel direkte til modemet ditt, og tast 192.168.1.1 for og se om du kommer frem til innlogging på modemet ditt. Har du bredbånd fra Telenor, er ikke dette tilfellet, og du må se bort fra det jeg har skrevet under her, for det vil ikke virke. Belkin har vel også 192.168.1.1 som standard, men om den er tilkoblet i WAN Ethernet porten, er det mulig den har hoppet over til et høyere subnet, prøv derfor 192.168.2.1 i nettleseren og se om du får tilgang. Et tips er å ALLTID bruke kabel til den, om den ikke er riktig oppsatt, og du ikke får tilgang trådløst. Alternativ 3, er å bruke kabel til den,sett kabel i en ledig port, nr 2,3,eller 4,slå av modemet ditt, så ikke de krangeler med IP addressene, og kjør den veiviseren du har på cd`en. Om du kommer inn på den, så kan du godt slå av DHCP funksjonen, siden modemet ditt mest sannsynelig har DHCP server, og da vil den i belkin routeren din bare lage bråk. Du velger vel Set as AP i menyen. Legg så inn ip-addresse 192.168.1.2 til belkin routeren. Trykk Apply, og den vil reboote. Du vil nå måtte flytte kabelen som går FRA MODEMET ditt og inn i WAN PORTEN på belkin routeren, til PORT 1 på BELKIN Routeren. Du kan nå koble til belkin routeren, ved å taste 192.168.1.2 i nettleseren din. Lykke til! 5633792[/snapback] Hei, Har prøvd litt av hvert nå, og får det ikke helt til. Fordi selvom jeg taster inn ip til gateway som er 10.0.0.138, så kommer jeg bare inn i oppsettet til modemet :S Har bredbånd fra Telenor. Lenke til kommentar
sjarken Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Koble fra modemet fra Telenor, ha kun routeren tilkoblet med tp-kabel. Endret 20. februar 2006 av sjarken Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Koble fra modemet fra Telenor, ha kun routeren tilkoblet med tp-kabel. 5638090[/snapback] Har prøvd det også......men det går ikke ann fortsatt.....!? Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hei! Telenor kjører ofte med 10.0.0.138 som modem/gateway adresse. Det er mest sansynlig at denne boksen også kjører dhcp-tjenesten hos deg. Jeg ville testet http://10.0.0.1 og alle adresser opp til 10.0.0.10 i IE. Da skal du etter retten få kontakt med wlan-boksen din. *Tronaldo* Lenke til kommentar
Tjombo Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Mener å huske at Belkin-routere har 192.168.2.1 som standard ip. Tror ikke det er noe passord uten at du selv har lagt det inn heller. Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Hei! Telenor kjører ofte med 10.0.0.138 som modem/gateway adresse. Det er mest sansynlig at denne boksen også kjører dhcp-tjenesten hos deg. Jeg ville testet http://10.0.0.1 og alle adresser opp til 10.0.0.10 i IE. Da skal du etter retten få kontakt med wlan-boksen din. *Tronaldo* 5638290[/snapback] Prøvd dette......kommer ikke inn.... Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Mener å huske at Belkin-routere har 192.168.2.1 som standard ip. Tror ikke det er noe passord uten at du selv har lagt det inn heller. 5638420[/snapback] Kommer ikke inn ved å taste denne ip-en heller.... Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Så ingen har noe å bidra med? Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 http://192.168.1.254 5645631[/snapback] Funker ikke....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå