Zethyr Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Gymnaslærer pedersen, så vidt jeg har skjønt en positiv film om AKP og marxisme, kommunisme og alt det der. 5629748[/snapback] En meget kort film, med andre ord Det er vel ingen hemmelighet at kunsten fra begge leirer kan ha visse likhetstrekk, slik også ideologiene har. Det er ikke uetn grunn at man har et ord som "biff". Lenke til kommentar
bleak Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) LIkheten er klar. Men jeg tror det har noe å gjøre med en felles estestikk, som de her har prøvd å etterligne. Jeg har også en følelse av at andre land og ideologier brukte plakater som disse i et visst tidsrom, bare at soviet var "litt" treig med å bli kvitt dem. Zethyr: nice signatur:) Endret 19. februar 2006 av bleak Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hvorfor føler du for å dele dine tanker omkring dette med oss? Ufattelig uinteressant. 5630227[/snapback] Hvis du ikke bryr deg, hvorfor bryr du deg? 5630282[/snapback] 2ord. TENK MINDRE! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 LIkheten er klar. Men jeg tror det har noe å gjøre med en felles estestikk, som de her har prøvd å etterligne. Jeg har også en følelse av at andre land og ideologier brukte plakater som disse i et visst tidsrom, bare at soviet var "litt" treig med å bli kvitt dem. 5632421[/snapback] Mulig russerne var litt treigere med å bli politisk korrekte? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hvorfor føler du for å dele dine tanker omkring dette med oss? Ufattelig uinteressant. 5630227[/snapback] Hvis du ikke bryr deg, hvorfor bryr du deg? 5630282[/snapback] 2ord. TENK MINDRE! 5633258[/snapback] Evt. del mindre? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Og å assosiere kommunisme med nazizme er det bare høyremennesker som klarer, JBlack. Tror debattene her på forumet hadde blitt mye mer givende, dersom folk kunne slutte å putte folk i bås på denne måten. Det går jo nesten sport i det Lenke til kommentar
Superior Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Kunststilene var vel litt like den tiden. Uansett så er det alltid feil å konkludere med en slik sammenheng bare fordi ting likner. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det var mer enn kunststilen som var lik for ekstremistene, men også statssystemet (med statsbærende partier og uniformerte ungdomsorganisasjoner), ideologier (en selv som bærer av den ene siviliserte sannhet, i kamp mot resten av verden), propaganda (vegg-til-vegg med lite rom for anderledestenkende) osv. Mitt inntrykk er at dette er mer knyttet til ekstremisme enn til tidsperioden, se bare på Nord-Korea i vår tid. Forøvrig: i reklame såvel som i propaganda er ikke noenting overlatt til tilfeldighetene, ikke et komma, ikke farvevalget, og heller ikke tegnsettet. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Nå tenkte jeg rent generelt. Selv om Hitler var vegetarianer er ikke alle vegetarianere som hitler, osv. Uansett så er likheten her at det er ekstremisme og fanatisme på begge sider. Det er dog viktig å peke på at det også er forskjeller rent ideolgisk sett mellom disse to. Endret 20. februar 2006 av Superior Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så vidt jeg forstod var hensikten med denne tråden å prøve å finne ut hvorfor ordet gymnaslærer er skrevet med Z. I og med at det russiske alfabetet ikke har noen bokstav som skrives Z (ref post tidligere i tråden) virker det som et underlig valg. Er det rett og slett et forsøk på å gjøre tittelen litt "freshere", eller ligger det andre årsaker bak? Mulig man rett og slett må ta kontakt med de som har laget plakaten, men det er jo også mulig at folk som har lest boken/sett filmen kan kaste litt lys over saken. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så vidt jeg forstod var hensikten med denne tråden å prøve å finne ut hvorfor ordet gymnaslærer er skrevet med Z. 5637211[/snapback] Den er da ikke skrevet med en Z.. Derimot en S med skarpe kanter. Det kyrillisk alfabet har for øvrig ikke noe S-tegn (C brukes), plakaten er utelukkende et forsøk på å kyrillisere bokstaven S slik at den skulle gli inn i det overhengende tema, i.e. kommunisme, marxisme, røde faner, Russland etc. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så vidt jeg forstod var hensikten med denne tråden å prøve å finne ut hvorfor ordet gymnaslærer er skrevet med Z. 5637211[/snapback] Den er da ikke skrevet med en Z.. Derimot en S med skarpe kanter. Det kyrillisk alfabet har for øvrig ikke noe S-tegn (C brukes), plakaten er utelukkende et forsøk på å kyrillisere bokstaven S slik at den skulle gli inn i det overhengende tema, i.e. kommunisme, marxisme, røde faner, Russland etc. 5637514[/snapback] Ok, en _omvendt_ Z da. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Og å assosiere kommunisme med nazizme er det bare høyremennesker som klarer, JBlack. Tror debattene her på forumet hadde blitt mye mer givende, dersom folk kunne slutte å putte folk i bås på denne måten. Det går jo nesten sport i det 5634864[/snapback] Folk klarer da helt fint å putte seg selv i bås? Videre har vi prøvd å debattere hvorvidt nazisme er høyre- eller venstreekstemisme tidligere, men noen enighet har vært vanskelig å oppdrive - derav mitt åpenbart korrekte utsagn. At det bare er SV-raddiser som klarer å assosiere nazisme med liberalisme/kapitalisme, er forøvrig ikke helt utenkelig, men det tilhører et annet emne. Det gjør forsåvidt alt dette. Dessuten er det vel ganske klart at den hippe og kule designeren som lagde plakaten ikke kan russisk. I det hele tatt. Jeg sier som Tatu: Я сошел с ума. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå