JBlack Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Gymnaslærer pedersen, så vidt jeg har skjønt en positiv film om AKP og marxisme, kommunisme og alt det der. Jeg ser det ligger en reklame ute for filmen (se vedlegg), og jeg fikk skikkelig naziassosiasjoner. Se på teksten, Gymnazlærer Pedersen. Den stolte ariske mannen med firkantet kjeve som bærer banneret sitt. Disse assosiasjonene må da være tiltenkt, når de er så fremtredende? Så har jeg helt missforstått hva filmen handler om, eller er det faktisk slik AKP'erne ser seg selv, og at de ikke ser assosiasjonen til nazi'ene? Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 z skrives motsatt vei av det som står på flagget... det er en s Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) z skrives motsatt vei av det som står på flagget... det er en s 5629774[/snapback] Du skjønner helt sikkert hva jeg mener om du tenker deg om... Edit: Bare i tilfelle og for å unngå en avsporing med en gang... Assosiasjonen gis av hvordan bokstaven skrives, ikke av om det faktisk er bokstaven s eller z. Endret 19. februar 2006 av JBlack Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det de prøver på er nok å gi assosiasjoner til sovjet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Det de prøver på er nok å gi assosiasjoner til sovjet. 5630006[/snapback] Sansynligvis med det røde flagget (fanen), men det er jo også med på å styrke nazi-assosiasjonene. Hammer og sigd i hjørnet, eller en swastika på midten, det røde flagget er felles. Men det jeg stusser over er den speilvendte z'en som erstatter en vanlig s. Det må jo være en grunn til at s'en er utformet slik. Noen må jo ha sett dette når de lagde plakaten. Det kan ikke være tilfeldig? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Den minner om Z fordi teksten skal minne om den til sovjet. Synes det er KLART åpenbart at det er sovjet de etterligner her, det er en gammel trend blant kommunister. Er enig i at sovjet-stilen(og politikken for den slags skyld) har litt likheter med nazismen, men her det liten tvil om at det ikke er nazi-stilen de prøver å etterligne. Skal jeg være helt ærlig så synes jeg du strengt tatt er litt usakelig med å prøve å asossiere AKP med nazistene. (Dessuten, er ikke sovjet i seg selv negativt nok? ) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Hvordan brukte russerne denne z'en? Jeg kan ikke si at jeg forbinder s utformet på denne måten med gamle USSR. At du synes jeg er usaklig synes jeg er usaklig. Jeg bare lurer på hvorfor de bruker en plakat som gir så klare assosiasjoner til nasismen. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Den "kantete" stilen S'n på den minner om skriftspråket til russerene. Hvis du har sett filmen "Enemy of the State" og "Bad Company" så ser du at det samme gjøres med typografien der og. (og sistnenvte har en handling som er i gamle sovjet) Endret 19. februar 2006 av TLZ Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Nå har jeg googlet og sett på plakatene til de to nevnte filmene. De bruker ikke den typen speilvendt z. Jeg har også bilde-googlet på nazism, communism, red banner, red flag, ussr, cccp og marxism. Og det som gir flest fanebærere er faktisk nazism. Som for eksempel denne med Bush som nazist: Det er godt mulig at kommunistene og nazistene har en del felles symbolbruk, men for meg gir denne plakaten helt klare nazi-assosiasjoner. Den s'en/z'en kan selvsagt bare være et valg som er gjort av estetiske årsaker, men jeg finner det vanskelilg å tro at ingen har sett hvilke assosiasjoner det kan gi. Endret 19. februar 2006 av JBlack Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Når jeg ser på plakaten så er det kun omvendt Z på tittelen(som er en person), mulig dette har noe med saken å gjøre? Uansett, hvis du tar rett: hva er formålet? Folk som går med flagg er forøvrig noe jeg forbinder mer med kommunisme enn nazisme, men det er kanskje bra meg. Endret 19. februar 2006 av TLZ Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hvorfor føler du for å dele dine tanker omkring dette med oss? Ufattelig uinteressant. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Uansett, hvis du tar rett: hva er formålet? 5630223[/snapback] Formålet mitt burde komme frem i første innlegg. Jeg lurer på hva som er tanken bak en slik plakat, om det er tilfeldig eller tiltenkt. Eller om jeg har missforstått noe, for eksempel intensjonen bak filmen. Folk som går med flagg er forøvrig noe jeg forbinder mer med kommunisme enn nazisme, men det er kanskje bra meg. 5630223[/snapback] Som sagt, mulig symbolbruken bare er lik. Men jeg reagerte på den plakaten siden den ga meg klare assosiasjoner til nazismen. Pga. bruken av denne s'en/z'en og den typiske stolte blonde arieren med firkantet hake, som passer perfekt inn i nazistenes egen propaganda. Endret 19. februar 2006 av JBlack Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Hvorfor føler du for å dele dine tanker omkring dette med oss? Ufattelig uinteressant. 5630227[/snapback] Hvis du ikke bryr deg, hvorfor bryr du deg? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg tenkte også øyeblikkelig på nazisme når jeg leste gymNAZlærer på flagget. Har ikke lest boken, så jeg aner ikke hva den eller filmen handler om. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Fint det er flere enn meg som ser at denne utformingen gir slike assosisajoner da. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Egentlig ganske interesant. Sovjetisk plakatkunst var ganske lik tysk(nazistisk) plakatkunst. Denne plakatkunsten har gått opp i diverse marxistiske bevegelsers plakatkunst. Men det gjelder ikke bare plakatkunst, også skulpturkunsten var lik. Faktisk så er også sosialdemokratisk skulpturkunst meget lik nazistisk og kommunistisk skulpturkunst. Forsåvidt så er ikke Gymnaslærer Pedersen en "positiv" film om AKP(m-l). Den beskriver AKP(m-l) på 70-tallet på en ganske god måte fra gymnaslærer Pedersens synspunkt som revolusjonær kommunist i Larvik. Men den er ingen hyllest til AKP(m-l). Filmen er basert på Dag Solstads Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som hjemsøkte vårt land, men avviker både fra boka og virkeligheten på mange områder. Boka er forsåvidt meget bra Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Identifiserte ikke AKPerne seg med Kina og Albania og distanserte seg fra Sovjet? Man har vel heller ikke Z'en i det russiske alfabetet og heller ingen tegn som ligner Lenke til kommentar
trøls Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 N-ene var fine og russiske, selv om de speilvendte N-ene betyr I på russisk. M-ene og A-ene var også greie, men resten var bomskudd. А A Б B В V Г G Д D Е E Ж Zch З E/Æ И I Й J К K Л L М M Н N О O П P Р R С S Т T У O/U Ф F Х H Ц Ts Ч Ch Ш Sj Щ Sjstsj Ъ Ы Ь Э Ю Я Lenke til kommentar
trøls Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) N-ene var fine og russiske, selv om de speilvendte N-ene betyr I. M-ene og A-ene var også greie, men resten var ikke særlig russisk. Det er forøvrig bare teit å prøve å etterligne russisk typografi, da lignende bokstaver sjelden betyr det samme på de to språkene: Russisk/norsk: А A Б B В V Г G Д D Е E Ж Zch З Z И I Й J К K Л L М M Н N О O/Å П P Р R С S Т T У O/U Ф F Х H Ц Ts Ч Ch Ш Sj Щ Sjstsj Ъ [Hardt tegn] Ы I/J-aktig lyd Ь [bløtt tegn] Э E/Æ Ю Jo Я Ja Så hva kommer vi frem til? Jo, den reklamen er bare en uskyldig designers verk. Dessuten er ikke nødvendigvis det kyrillliske alfabetet så veldig mye hardere i kantene. Og å assosiere kommunisme med nazizme er det bare høyremennesker som klarer, JBlack. Endret 19. februar 2006 av trøls Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Og å assosiere kommunisme med nazizme er det bare høyremennesker som klarer, JBlack. 5631297[/snapback] Hvis det bare er høyremennesker som klarer å se likhetstrekk i slike plakater, så er det noe alvorlig galt med folk på venstresiden. Men seriøst, det med bokstavene var interresant, men slike kommentarer som går på person og motiver er bare usaklig og dumt. Denne plakaten synes jeg er ganske uheldig utforma, og det er ikke bare jeg som ser det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå