Gå til innhold

Installert Linux - starter ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en stund forsøkt å installere Linux på maskinen min, og har litt problemer.

Lastet først ned Mandriva 2006 og satte igang. Alt så bra, ferdigi installert og restarter maskinen. Da stopper den akkurat når GUI'n starter, jeg kan flytte muspekeren men ingenting skjer. Under installasjonen er det valg for oppsett av oppløsning/skjermkort/skjerm. Jeg prøver reinstallasjon og tester instillingene der, selv under test av instillingene der så fryser den. (Da med grått bilde, mens muspekeren fungerer...)

Prøver så å laste ned Ubuntu 5.10, installerer denne og alt ser bra ut der også helt til jeg får login skjermen. Logger meg på og bildet blir blankt (brunt?) og ingenting mer skjer.. Kan flytte muspekeren der også.

Maskinoppsett:

Intel P4

1.5gb ram

200gb SATA disk

GeForce 6800LE

Disken er partisjonert til en 100gb som jeg kjører Win XP på, resten var planlagt til linux.

Noen gode tips?

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å fyre opp maskinen med en Live-CD?

5629627[/snapback]

Jeg lastet ned Ubuntu Live og prøvde den nå, men får akkurat samme problemet der. Den starter GUI'n (GNOME?) og det kommer "oppstarts lyd", men så står den bare der med brunt bilde uten at noe skjer bortsett fra muspekeren virker :cry:

Burde jeg prøve noen andre distro'er? Evnt. hvilke?

Takker for alle gode tips :)

Lenke til kommentar
Du har ikke fått installert NVIDIA driveren. Hadde akkurat det samme problemet når jeg la inn Kubuntu med mitt 6800LE kort.

5630581[/snapback]

Siden du faktisk kommer deg inn kan du jo se her

eller bare:

sudo apt-get install nvidia-settings nvidia-glx linux-restricted-modules-386

sudo nvidia-glx-config enable

Endret av Lassie
Lenke til kommentar

Det skal visst ikke være så lett å få inn disse driverne.

Jeg lastet ned siste Linux drivere fra Nvidia og forsøkte å installere disse. Fikk da feilmelding om at kernel-source ikke var tilgjengelig. Ok, lastet så inn kernel source 2.6.12-17 samt kernel 2.6.12-17-i686-4gb. Etter restart hadde jeg da 2 nye valg i LILO bootloaderen. Prøver igjen å starte nvidia driver installasjonen men får nå feilmelding om at source'n ikke stemmer overens med kernelen som er installert :hmm: Har forsøkt å boote på alle tre valgene linux valgene i lilo bootloaderen, men får samme melding.

Finner også noen pakker med nvidia drivere på mandrive sine sider, men hvordan laster jeg dem ned? Finner dem ikke i rpmdrake (Eller hva den heter..)

Jeg som hadde fått det for meg at Linux skulle være så enkelt nå om dagen :no:

Noen som kan komme med noen førstehjelpstips her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...