Gå til innhold

Hvordan stille en skjerm perfekt til fotografi

Anbefalte innlegg

Vel, spurte om dette på hardware kategorien også, men fikk ikke noe svar, så da tenkte jeg at jeg like godt kan spørre her, siden det også har med bilderedigering og fotografering.

Saken er at min skjerm har klikket fullstending, og at jeg har måttet byttet den ut mot en 17 tommers CTR skjerm. Irriterende nok så er jo ikke denne helt stilt. Men hvordan skal jeg få stilt denne til å være riktig? Sånn at det ikke blir forskjell i farger og mørkhet i bildene etter de er redigert, hos meg og dere. Håper dere forstår hva jeg mener!

Edit: endret litt på emnetittel

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den billigste måten å gjøre dette på sånn nogen lunde er å bruke Adobe Gamma, som følger med i Photoshop. Jeg er ikke spesielt god på dette med kalibrering, og bruker en ikke-optimal skjerm (laptop, men en god laptopskjerm, sånn til mitt forsvar), men adobe Gamma gjør at jeg i det minste får de samme fargene på kamera, på skjerm og på skriver.

Den skikkelige måten å gjøre dette på er med hardware, f.eks. Pantone Spyder2. Disse koster litt, men er mye billigere enn hva slikt utstyr var for noen år siden.

Spyder2:

http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...2933&plid=12933

Lenke til kommentar

At få indstillet sin skærm korrekt kan være noget af en prøvelse. Som Olemm skriver, så findes der grundlæggende to metoder:

Den billige: at bruge et program som Adobe Gamma, som gør det muligt at lave en skærmprofil ud fra nogle testbilleder på skærmen. Hvis du ikke har Adobe Gamma findes der andre programmer, som gør nogenlunde det samme. Prøv at søge på nettet efter "color calibrating monitor" eller lignende...

Den bedste måde: at bruge et stykke hardware, som måler din skærm og laver en profil.

Jeg har indtil videre benyttet den første metode af økonomiske årsager. Men den er langt fra optimal. Heldigvis har Pantone nu sendt en farvekalibrerings-dims på markedet, rettet mod privatbrugere. Den hedder Huey, og koster ca. 700 kr. Sådan en har jeg tænkt mig at anskaffe, så snart jeg har fundet en dansk forhandler.

Når du - på den ene eller den anden måde - har fået lavet din profil, skal du gå ind under skærmindstilling/avanceret/farvestyring og sikre at din nye profil er markeret som standard.

Så kommer hele spørgsmålet om opsætning af dit grafikprogram og din printer til farvestyring - men det er en anden snak....

Lenke til kommentar

Hei.

Tenkte bare å nevne at det finnes alternativer til Adobe Gamma. Selv bruker jeg Wiziwyg XP. Det er litt mer detaljert i oppsettet enn Adobe Gamma og jeg synes også det var enklere å få det riktig med wiziwyg.

Etter hvert vil jeg kjøpe meg spyder, men det er så mye på ønskelisten som føles viktigere :)

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Jeg har indtil videre benyttet den første metode af økonomiske årsager. Men den er langt fra optimal. Heldigvis har Pantone nu sendt en farvekalibrerings-dims på markedet, rettet mod privatbrugere. Den hedder Huey, og koster ca. 700 kr. Sådan en har jeg tænkt mig at anskaffe, så snart jeg har fundet en dansk forhandler.

5629612[/snapback]

Problemet med Pantone utstyr er at det overprises i mange land. Pantone Huey får du for ca 550 kr i USA, ca 650 kr i Storbrittania og i Norge koster den 1036 kr eks mva (må bruke eks mva for rett sammenligning).

Kult. Dette er typisk noe man kan spleise på med fotovenner. Eller som en fotoklubb kan kjøpe inn.

5658064[/snapback]

Pantone Huey egner seg ikke som spleiseutstyr. Den nemlig beregnet for å lese fargeinformasjon på skjermen hele tiden, og justere fargene i forhold til endringer i lysforhold i rommet. Fancy løsning, skal etter de tester jeg har lest fungere svært bra.

Etter hvert vil jeg kjøpe meg spyder, men det er så mye på ønskelisten som føles viktigere :)

Mvh

Helge

5662168[/snapback]

Pantone sitt samarbeid med ColorVision ser ut til å være slutt, så det spørs på tilgjengeligheten framover. Spyder er også etter det jeg vet ute av produksjon, det er Spyder2 som er på markedet nå. Ellers er det det samme her, varene overprises i Norge (og resten av Europa). Pris USA $149 (1 000 NOK), Europa €169 (1 360 NOK), Norge kr 1 600 (eks mva). Kan spare ca 500 kr på å kjøpe i USA, inklusive frakt og mva. Bruker man Magnum.no (JetCarrier), går det svært enkelt.

Faktisk så synes jeg ikke en 1000 - 1500 kr er dyrt for å sikre optimal kvalitet på bilder dersom man tar svært mange av de.

Lenke til kommentar

5629612[/snapback]

Problemet med Pantone utstyr er at det overprises i mange land. Pantone Huey får du for ca 550 kr i USA, ca 650 kr i Storbrittania og i Norge koster den 1036 kr eks mva (må bruke eks mva for rett sammenligning).

5663891[/snapback]

Så har jeg bestilt mig en Huey i UK

Poster her, når jeg har fået noget erfaring med den

Lenke til kommentar

Er veldig spent på erfaringer med denne Hueyen, for for første gang er faktisk kalibreringsutstyr innenfor rammene av min økonomi. Det er synd at den bare kalibrerer skjerm, jeg skulle gjerne hatt en løsning som de dyrere Pantone/gretag-løsningene som kunne optimere utskrift for meg, slik at jeg kunne lage egne papirprofiler. Hvis man ikke har epson-skriver, er det ikke rart man finner av ferdiglagede papirprofiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...