Gå til innhold

Avloddingslisse eller tinnnsuger til avlodding?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt begge deler, min mening er at tinnsuger er best på små elektronikk, men det er en smaksak. Og det er STOR forskjell på tinnsugere.

Håper du ikke har tenkt å koble pot meter direkte på viften, det resulterer ofte i POFF hvis de trekker litt strøm. Er mange tråder på forumet om hvordan du bygger enkel viftestyring, men de inkluderer noen flere komponenter

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg har ikke så god erfaring med loddelisser, men det kan vel ha vært meg som har brukt dem litt "feil"?

5638019[/snapback]

jeg har hatt mest sukse med loddelisser, ved og legge loddelissa inntil punktet der du skal fjerne tinn, også loddebolt spissen inntil der igjen. da går det noen sek og den suger opp 99% av tinnet på det punktet.

(og jeg syns det gikk lettere og varme dette opp ved 450grader, enn ved rundt 300-350 som jeg vanligvis lodder med... ;) )

ganske effektiv egentlig! :thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Angående viftestyringa så nevnte jeg vel i første post at jeg skal ha en voltregulator også. Kikk på nordichardware sin guide. Uansett kan det hende at viftestyringa ikke blir noe av pga. hjemmelagd, viftefri radiator! :)

Angående avloddingslisse vs. tinnsuger så tror jeg at kjører litt lisse hos Biltema. Takk for all respons! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, Lykke til med prosjektet Glisevask

Jeg fikk en pakke med elektronikk fra futurlec.com i dag.

Jeg har loddebolt men trenger loddetinn og avloddings ting.

Har tenkt å kjøpe loddestativ fordi robotene jeg skal bygge

bruker ikke kretskort. Komponentene lodde bare sammen.

Er biltema loddestativ og tinnsuger av grei kvalitet?

PS: Hvis du har bestilt fra futurlec.com i en annes persons navn(feks hvis du er under 18 og ikke har visa.), det gjorde jeg :cry: Får du ikke hentet pakken. Futurlec sender pakka rekomandert. Så den som pakka er adressert til må hente pakka og ha legitimasjon med bilde. Men pakka går raskt tok :thumbup: 7 dager til meg fra Thailand.

Mvh

Pc Lynet

Lenke til kommentar

Takk Pc Lynet! :)

Jeg dro ut til Biltema (nesten en halv time med buss =S) idag og kjøpte loddelisse. Har testa den ut litt og jeg er så absolutt fornøyd!

Skal bestille fra futurlec.com selv, så det var fint at du sa ifra om at de sender rekomandert! ;) Men da sender jeg den bare til faren min.

Men hvor mye kosta det å få pakka hit, måtte du betale toll (om det var over 200kr naturligvis)? Ellers erfaringer? Må bestille blandt annet en motstand, noen potmetere, LEDer og bryter i lange baner, et relè til pumpa osv...

Sender de fra Thailand? =S

Lenke til kommentar

Hei

Jeg bestilte i 2 omganger for å slippe toll, det lønner seg. På min første ordre på totalt $21, ca 147kr. Var porto 5$ ikke mye ca 35kr Totalt: ca 182kr :thumbup:

Fra jeg bestilte brukte de 1 dag på å få sendt meg pakken

så tok det 7 dager med posten. De sender fra Thailand men

det er ikke no problem. Anbefales

Da blir det nok avloddingslisse på meg i morgen :D

Lykke til med bestillinga :)

Edit:

Mener at det er 5$ i porto hvis du bestiller for under 29$.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...