Gå til innhold

Avloddingslisse eller tinnnsuger til avlodding?

Anbefalte innlegg

Skal lodde av MOSFET'sene på PSUen min og lurer derfor på om jeg burde bruke avloddingslisse eller en tinnsuger?

Skal lage en viftestyring etter nordichardware sin guide og lurer på hvor mange ohm et potmeter til viftestyring burde være på? Skal bestille fra futurlec.com! Demper 1k vifta helt ned? Og hva med 5k, er det greit for å kunne "dimme" vifta helt ned?

Og kan jeg bruke samme teknikk som viftestyring (voltregulator, mostander, potmeter) til lyskontroll for kalde katoder?

Edit: Nå som jeg har blitt såpass interessert i elektronikk kan jeg vel drite i å kjøpe et svindyrt relè til pumpa mi. Hvordan lager jeg det enklest mulig selv, hva trenger jeg og kan jeg få det jeg trenger på futurlec?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes tinnpumpe er enklere å bruke, men loddelisse funker fint det og.. Du må nesten prøve deg frem, men begge metoder gjør jo det de skal, nemlig fjerne loddetinnet..

Hvis du kobler potmeteret mot jord har det ikke så mye å si hvor stort det er, 5k funker sikkert fint..

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg loddelisse for avlodding, har tinnsuger og men syntes ofte at denne ikke suger nok tinn til seg til at komponenten blir helt fri...

Minuset med loddelisse er at hvis man tar seg litt dårlig tid og f.eks. røkker til loddelissen etter at tinnet har stivnet så risikerer man å dra med seg deler av loddebanene...

Lenke til kommentar

Noe av det mest geniale er de derre loddeboltene som jeg ikke husker navnet på. Hul i spissen og koblet til en sugemotor som suger loddetinnet inn i et filter. Da suger man opp alt tinnet, selv gjennom hullene i flerlagskort.

Vi fikk alltid masse kjeft på solen for at ingen gadd å tømme filtrene. :ermm:

Lenke til kommentar
Skal lodde av MOSFET'sene på PSUen min og lurer derfor på om jeg burde bruke avloddingslisse eller en tinnsuger?

Skal lage en viftestyring etter nordichardware sin guide og lurer på hvor mange ohm et potmeter til viftestyring burde være på? Skal bestille fra futurlec.com! Demper 1k vifta helt ned? Og hva med 5k, er det greit for å kunne "dimme" vifta helt ned?

Og kan jeg bruke samme teknikk som viftestyring (voltregulator, mostander, potmeter) til lyskontroll for kalde katoder?

Edit: Nå som jeg har blitt såpass interessert i elektronikk kan jeg vel drite i å kjøpe et svindyrt relè til pumpa mi. Hvordan lager jeg det enklest mulig selv, hva trenger jeg og kan jeg få det jeg trenger på futurlec?

5629254[/snapback]

100 ohm holder lenge... Og jeg ville nok valgt tinnsuger, kjøpte en slik lisse, den sugde ikke til seg alt tinnet, men det kan hende at det var et litt vanskelig sted da men.... Jeg skal i hvert fall kjøpe en slik tinnsuger

Endret av spyro
Lenke til kommentar

spyro: På mine pabst vifter, vil ikke 100 Ohm senke spenningen ned til mer enn 7V. Men uansett skal det vel gå an å få tak i potmetere som har en bryter funksjon mot slutten? Dette vil vel være den beste løsningen.

Glisevask: Tror egentlig ikke du kan styre lyset i kaldkatode rørene, nå er jeg ikke helt sikker, men jeg trodde disse rørene var fyllt med gass, som trenger en spesifik spenning for å antenne.

Lenke til kommentar
spyro: På mine pabst vifter, vil ikke 100 Ohm senke spenningen ned til mer enn 7V. Men uansett skal det vel gå an å få tak i potmetere som har en bryter funksjon mot slutten? Dette vil vel være den beste løsningen.

Glisevask: Tror egentlig ikke du kan styre lyset i kaldkatode rørene, nå er jeg ikke helt sikker, men jeg trodde disse rørene var fyllt med gass, som trenger en spesifik spenning for å antenne.

5631112[/snapback]

Mine vifter går på ca 4v med 100ohms motstand.

Og "mekk" er hvafforno? :p

5630894[/snapback]

Mekk er en butikk. Og den tinnsugeren på den loddebolteme var kanskje full? eller tettt?

5630996[/snapback]

Nope, eneste som evt va galt med den. Var at den var gammel :p

5631026[/snapback]

Pumpen kan ha vært ødelagt da...

Lenke til kommentar

satt litt på jobb og leste forum... da jeg jobber med lodding og slikt, med elektronikk testet jeg forskjellen. jeg synes uten tvil at loddelisse er det beste valget. dette med bakgrunn av at det blir mindre søl, lettere og holde orden osv.

med pumpen ble det igjen masse søl, og måtte tilslutt demontere pumpen for rens.

lodddelisse er det beste valget. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...