wil Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hei. har nå endelig blitt ferdig med pc oppsettet mitt, og den blir bestilt i morra, blir iallefall bestilt innen Onsdag i neste uke. Ser dette bra ut: PC til rundt 8500 kr på pcutstyr og netshop 1. CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice"=1850 kr på netshop.no 2. Hovedkort: MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16=1301 kr på pcutstyr.no 3. Ram: Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs=988 kr på pcutstyr.no 4. Harddisk: Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM=481 kr på pcutstyr.no 5. Harddisk: Samsung SpinPoint T133 300GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM=1007 kr på pcutstyr.no 6. Skjermkort: XFX GeForce 7300GS 256MB DDRII, 550Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail=624 kr på pcutstyr.no 7. DVD Rom: Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x Intern PX-116A/T3BP bulk=149 kr på netshop.no 8. Kabinett: YESICO 8989 Sølv ATX Miditower u/PSU=575 kr på netshop.no 9. PSU: Antec TrueControl 550 PEC 550W 24PIN strømforsyning=575 kr på netshop.no 10. USB Kontroller: Adaptec USB2connect 5100 5 eksterne,1 intern port, PCI=495 kr på netshop.no Tok å bytta ut kabinettet, med et annet kabinett, fordi det jeg valgte sist nå var mer stil rent og pent. Ellers så er komponentene de samme. Ser dette greit ut? PS: Regner med at jeg bestiller noe mer til pc`en senere, men dette er det jeg begynner med. Har en Plextor DVD Brenner fra før av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hei. har nå endelig blitt ferdig med pc oppsettet mitt, og den blir bestilt i morra, blir iallefall bestilt innen Onsdag i neste uke. Ser dette bra ut: PC til rundt 8500 kr på pcutstyr og netshop 1. CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice"=1850 kr på netshop.no 2. Hovedkort: MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16=1301 kr på pcutstyr.no 3. Ram: Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs=988 kr på pcutstyr.no 4. Harddisk: Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM=481 kr på pcutstyr.no 5. Harddisk: Samsung SpinPoint T133 300GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM=1007 kr på pcutstyr.no 6. Skjermkort: XFX GeForce 7300GS 256MB DDRII, 550Mhz, PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail=624 kr på pcutstyr.no 7. DVD Rom: Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x Intern PX-116A/T3BP bulk=149 kr på netshop.no 8. Kabinett: YESICO 8989 Sølv ATX Miditower u/PSU=575 kr på netshop.no 9. PSU: Antec TrueControl 550 PEC 550W 24PIN strømforsyning=575 kr på netshop.no 10. USB Kontroller: Adaptec USB2connect 5100 5 eksterne,1 intern port, PCI=495 kr på netshop.no Tok å bytta ut kabinettet, med et annet kabinett, fordi det jeg valgte sist nå var mer stil rent og pent. Ellers så er komponentene de samme. Ser dette greit ut? PS: Regner med at jeg bestiller noe mer til pc`en senere, men dette er det jeg begynner med. Har en Plextor DVD Brenner fra før av. 5629070[/snapback] det kommer an på hva du skal bruke den til, hvis den skal brukes til gaming så er den et dårlig valg på grunn av skjermkortet, men hvis den er til andre ting som musikkproduksjon, filmredigering, eller helt vanlig desktop arbeid så er den veldig bra. og hvorfor dvd brenner og dvd spiller?? en brenner kan også spille... men kom med et bruksområde av pcen så kan vi hjelpe deg bedre... Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) det er et par ting du burde fikse. nr 1 kutt ut den 80gb disken din. tipper du vil ha den til os, men det er bortkasta penger. del heller den på 300 i to partisjoner og legg os på den ene. og kjøp S-ATA harddisk, ikke ide nr 2 kutt ut plextor dvd spilleren med mindre du har extremt mye bruk for to spillere på en gang. nr 3 personlig hadde jeg bytta ut antec psuen til en annen, hadde aldri i verden kjøpt en 550 watt psu til 575kr. har en kamerat som har en antec psu også, utrolig dårlig psu (merk, dette var en modulær en) du klarer deg med en 400 watter, foreslår hiper 480watt selv, kanskje noen andre har noen andre forslag. edit: må også si at til gaming så er skjermkortet heller råttent. Endret 19. februar 2006 av Spirre Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Hehe. Den skal ikke brukes til mye gaming. Tro meg, jeg gamer ikke. PC`en blir brukt til Musikk, Bilder, Surfing, KANSKJE noen gamle spill innimellom. IcyTower, Ski Jump 2.10, Wolfenstein 3D og sånne spill. Blir vel endel lasting på den tenker jeg, også blir det jo skriving av dokumenter, programmering, sette opp database og endel jobbing med Excel tenker jeg. Av prinsipp valgte jeg å ikke ta noe dyrt skjermkort. Mulig jeg kanskje går opp litt i pris på skjermkortet, men er ikke sikker enda. Har det bittelitt travelt da den skal mest sannsynlig bestilles i morgen. Som jeg skrev har jeg en drit bra DVD Brenner fra før. PX-716A har jeg stående i kassa jeg har nå. Den blir flytta over i den nye. Så vil jeg heller ha en Plextor DVD Rom i den nye pc`en sammen med Brenneren min. DVD Brenner blir så slitt om jeg bruker den til spilling av cd/dvd`er hele tia, derfor velger jeg å ha en DVD Rom samtidig. Som jeg sa i første post. Det her er den pc`en jeg begynner med. Har planlagt å bytte skjermkort. Kjøpe flere Disker og mere ram etterhvert, skjermkortet jeg bestiller er mest sannsynlig et midlertidig kort, til jeg får mere penger. Må ha ny pc NÅ, derfor må jeg bestille den nå. Personlig synes jeg ikke skjermkortet så, så aller værst ut jeg men. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 da blir det noe annet. ikke gaming behov = billigere skjermkort. og forklaringa på fordelen med en dvd spiller i tillegg til brenner er også god. men jeg ser fremdeles ikke poenget med en gammel treig 80gb disk til os når du kan kjøpe en raskere s-ata disk og heller dele den i to partisjoner. 20-30gb er mer enn nok til windows og en haug programmer. om du er usikker på partisjonering så bare spør btw, de nyeste hitachi diskene skal være veldig bra, kanksje verdt å velge en sånn sitede for midt på treet samsung? Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Tja. HELT sikker på at jeg kommer til å klare meg med 400 watt PSU? Det stod at jeg burde ha minimum 450 watt PSU på MSI sine sider. Hiper`n blir for dyr, også bråker den har jeg hørt. Skal se hva jeg får gjort nå. Skjermkortet blir som sagt ikke endra på. Blir bytta senere tenker jeg. Trenger i grunn ikke bedre. Skal ikke si hva jeg synes om spilling i denne posten, men jeg synes at spilling suger. 80 GB disken blir IKKE bytta ut nei. Skal kjøre Dualboot på den, så jeg trenger nok en 80 GB. 300 GB`en blir primært brukt til Lagring, og den skal aldri formateres. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Partisjoneringa har jeg klart. Kan å partisjonere ut og inn. Har gjort det i flere år. Noen synes kanskje jeg partisjonerer litt for mye noen ganger, men, men. Er fan av partisjoner. En annen grunn til at jeg faktisk valgte IDE 80 GB var at jeg hæler ikke å installere Windows på S-ATA disker. Men jeg skal se litt på komponenter nå, så vi får se hva jeg finner ut for noe. Hvis jeg ikke skal velge Antec PSU, må noen finne en PSU, som er noe i samme gata, som er omtrent like dyr, og kanskje litt bedre. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) å legge inn os på s-ata er like lett som ide på nf4 hk. du trenger nemlig ikke diskett med s-ata drivere lengre. dvs, i noen få tilfeller der hk har to forskjellige s-ata kontrollere så kan det hende at du trenger drivere til den ene, men default kontrolleren har ikke trengt s-ata drivere på diskett sia nf3 hk kom ut for flere år sia. jeg vet ikke om denne antec psuen du har valgt er stilegående, men hvis du sammenligner prisen med de andre high end psuene med like mye watt så ser du fort at du får 2 antecer for 1 av de andre (grovt regnet) det blir omtrent som å kjøpe en bmw M5 ny til halv pris. det må være noe som pengene er spart inn på til det oppsettet ditt så klarer du deg egentlig med en grei 300 watter. selv mitt oppsett (se profil/signatur) trekker ikke mer enn ca 250-300 watt. ser det er veldig mange som skryter av seasonic, og de har en 330 watter til salgs. denne burde være perfekt for deg. dog jeg vet ikke støynivået på den da. Endret 19. februar 2006 av Spirre Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Nå må jeg innrømme at jeg merker ikke så mye forskjell på S-ATA og IDE disker. Sitter for øyeblikket å ser på en 80 GB Samsung med 8 MB Cache minne, den har 7200 RPM som alle andre disker. Selv sitter jeg med 2x 120 GB Disker 7200 RPM og 2 MB Cache. Kan ikke si at de er så treige altså. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 ok da får du selv bestemme hva du vil ha. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Har bestemt meg for å bytte PSU. Skal ikke ha Antec allikevel. Har noen noen andre alternativer som ikke overstiger noe særlig mer enn 650 kr? Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Da aventer jeg å ser, så inntil videre blir det stående oppført en sånn PSU: Enermax Noisetaker 485W strømforsyning ActivePFC with adj. Fan speed Jeg vet hva disse er gode for. Den har også viftestyring. Har en annen Enermax PSU stående i mamma sin pc. Den er det hjemmelaga Viftestyring på. Det fungerer kjempe bra. Så inntil videre står Enermaxen oppført i oppsettet mitt. Brukbar strømstyrke er det på den også. Ble ting litt bedre nå? Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Ironisk nok har du en 580 watt PSU selv da Spirre . Hvorfor har ikke du bare 330 eller 400 watt da? Jeg tror det blir en Enermax istede. Den har 485 watt og jeg vet hva disse er gode for. Den koster litt mer, men greit nok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg vil også reklamere litt for SATA. PATA begynner så smått å fases ut på hovedkort nå (F.eks har den nye southbridgen til Intel, ICH8 ikke lengre PATA). Med tanke på fremtidige kjøp av PC og at du trolig vil ta med deg disken på 300GB til neste PC så ville jeg satset på SATA. Jeg ser du har satset på 300 + 80 GB og kommer ut med en pris på ca 1500kr. Hvis du bytter ut disse to med 250+250 GB så kommer du ut med omentrent samme pris men får 120 GB mer (=30% mer) plass på kjøpet. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Ja, vet det, men er ikke særlig fan av å bruke store disker til OS. Sorry folkens. Til og begynne med trenger jeg ikke mer enn 380 GB, men tror jeg skal hive ut 300 GB disken etterhvert å kjøpe 4x250 GB tilslutt, men dette er langt frem i tid. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Spirre: Er du helt sikker på at Antec TrueControl 550 PEC 550W 24PIN strømforsyning PSU`en er så dårlig som du sier? Er neimen ikke sikker på det jeg altså. Ja, den er billig, men den fikk god kritikk på Hardware.no sine tester. Den er på 550 watt, også har den TrueControl. Hvilken av Antec PSU`en hadde han kompisen din da? Antecen er også støysvak. Kjøpte for et år siden en bZerk PSU som var ganske billig. Den fungerte kjempe bra den. Ikke noe problem med den. Hvorfor mener du at Antec er så dårlig? Det MÅ jeg nesten vite jeg. Må prøve å spare så mye penger som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå