Gå til innhold

Vedrørende Inspirion 9300 og prosessorhastighet


TomTom01

Anbefalte innlegg

God morgen godtfolk!

 

Sitter her med en Inspirion 9300 Pentium M760. Synes maskina de siste dagene har blitt så "treg". Er det noen Windows systeminnstillinger som kan ha forårsaket dette, evt noe i BIOS som kan gjøre at det går "tregt". Forøvrig ligger det ikke noen annet "tull" som snuller & går og stjeler ressurser.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en formatering du. Da skal det  nok årne seg.

5629726[/snapback]

 

Kan nok være en løsning. Men, hvis du ikke har prøvd det alt, kan det vær fornuftig og enklere å prøve følgende først: Sjekke for spyware med feks adAware og Spybot. Renske registeret med feks TweakNow RegCleaner. Og sist men ikke minst defragmentere harddisken.

 

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar
Ta en formatering du. Da skal det  nok årne seg.

5629726[/snapback]

 

Kan nok være en løsning. Men, hvis du ikke har prøvd det alt, kan det vær fornuftig og enklere å prøve følgende først: Sjekke for spyware med feks adAware og Spybot. Renske registeret med feks TweakNow RegCleaner. Og sist men ikke minst defragmentere harddisken.

 

Olav

5629820[/snapback]

 

Kjører Norton og MS Anti Spyware. Maskina har vært oppe & gå ca 2 måneder. Kan da ikke være nødvendig å legge inn hele greia på nytt. Forrige maskina hadde jeg oppe i 2!! år uten å formatere. Er ikke en sånn "kaosmaskin" hvor alt mulig rart blir lagt inn.

 

MEN... til dere som har DELL. Første DELL maskina jeg har denne her. Fulgte med en CD. Er det bare å kjøre alt fra den og så er maskina som ny, dvs. følger "alt" som var installert med på CD-en? Eller er det forskjellig jeg må finne på nettet osv.?

Lenke til kommentar

 

Kjører Norton og MS Anti Spyware. Maskina har vært oppe & gå ca 2 måneder. Kan da ikke være nødvendig å legge inn hele greia på nytt. Forrige maskina hadde jeg oppe i 2!! år uten å formatere. Er ikke en sånn "kaosmaskin" hvor alt mulig rart blir lagt inn.

 

MEN...  til dere som har DELL. Første DELL maskina jeg har denne her. Fulgte med en CD. Er det bare å kjøre alt fra den og så er maskina som ny, dvs. følger "alt" som var installert med på CD-en? Eller er det forskjellig jeg må finne på nettet osv.?

5632627[/snapback]

 

Ja pc'en blir slik den var når du startet den opp første gang, og alt du har lagt til av filer og programmer på C-partisjonen blir slettet. Men har du forsøkt det jeg nevnte? Langt i fra sikkert at det hjelper iom at du sier at det ikke er noen "kaosmaskin", men det er verdt et forsøk. Koster ingenting, bortsett fra noen tastetrykk, og litt venting på evt defragmentering.

 

Olav

Lenke til kommentar

Ja, det er jo dumt å formatere hvis det bare er en enkel ting. For eksempel at CPU går på halv hastighet pga instillingene i strømstyringen, eller noe (du bruker vel ikke "maks batteri"?)

Det er forøvrig enkelt å finne ut om det er noe i windows eller i prosessoren. Kjør det lille programmet superpi, du bør vel komme under 40 sekunder på 1 million decimaler av pi. (på halv prosessor-hastighet dobbelt så lang tid, needless to say). Men sjekk først i task manager at det ikke er noe annet som surrer og går.

Hvor god plass har du forøvrig på harddisken? SequoiaView er glimrende program som hjelper å holde oversikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...