Sortvind Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg er veldig opphengt i macro! Det åpner en helt ny verden av muligheter. Liker å ta bilder av dråper og små ting. Kritikk er bare kos:D legger ved 3 Bilder. Det er ikke manipulerte bilder. Jeg har styrket kontrast, men det du ser er mye forarbeid:D Endret 19. februar 2006 av Sortvind Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Personlig likte jeg fargene i bilde to, men synes det kunne vært mer luft over kula. Bilde nr tre er derimot bedre, men jeg ville gjerne hatt fargene til bilde to. Men det er min mening, smaken er jo som kjent forskjellig... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg liker denne leken med form og farge. Nr en er litt snodig, for kulen ser flat ut. Ellers tror jeg til og med jeg hadde plassert disse kulene til en av sidene i bildet, for her er ikke symetrien 100%, men det er en smaksak. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Det er ofte noe mystisk tiltrekkende med macrobilder. Til og med små kryp kan være spennene og ikke bare ekle å se på. Med mindre de er kraftig forstørret og har undertittel «Fant slike i senga».. Personlig likte jeg ”bare” to av de tre bildene dine. Det lilla (#2) falt litt gjennom to stoler når det ble presentert sammen med de andre. Uansett ville jeg nok foretrukket at kula ikke var så tett i øvre billedkant. Det får det til å virke så trangt. Det første bildet derimot var det mye mer interessant ved, alt fra vindusrefleksjonene til det rare ”perspektivet” på kula. Den ser faktisk mer ut som en linse. Det er så mye ”organisk flyt” i motivet, tenker da på lyset som vandrer bøyd gjennom, at om det var mitt bilde ville jeg nok ”fjernet” de rette linjene/vinklene i øvre og nedre del på høyre side. Slik at det så mer ut som om kula fløt i mørket. Det vil si at jeg mye sannsynlig også hadde forlenget den røde lysstrålen i øvre kan til å fortsette ut av bildet. Det siste bildet ble rett og slett ganske pent med det lyse og til tider ”blurre” fargespillet rundt og under kula. Det fikk meg til å lure litt på hva du har plasser den på. Det som trekker bildet i negativ retning, mer enn på det første, er refleksjonen av lyskilden din (blitz?!). Det er 3.5-4 ”lysflekker” på bildet jeg definitivt hadde fjernet om jeg var mesteren bak verket. Spesielt den største i midten er alt for iøynefallende og trekker øynene på noe som jeg godt kunne vært uten. Bare en idè - få tak i en (eller flere) laser(e) og diodelykter med smal stråle (en enkelt LED) og eksperimenter med å belyse dem bakfra, fra undersiden (gjennom pleksiglass) – ta den helt ut. Jeg er overbevist om at du klarer å vri en god del flere gode bilder ut av ”temaet”. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Det siste3 bildet var fantastisk. Om det ikke var for at jeg har en ensfarget skrivebordsbakgrunn.... Det eneste jeg ikke likte var den hvite prikken i midten. Ser ut som om det er blitsen din eller noe, bruk heller en reflekter blits eller mer lys utenom blitsen på de neste makroene dine. Lenke til kommentar
Sortvind Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Tror jeg må få med at det første bildet er en dråpe på en cdplate, og ikke en klinkekule:D. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 19. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2006 Hva slags lys har du brukt? Må si at lysrefleksen ødelegger en del for meg her. Hadde vært arti og sett en versjon av det siste bildet uten reflekser, og kanskje ikke så midtstilt? Lenke til kommentar
Sortvind Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg liker denne leken med form og farge. Nr en er litt snodig, for kulen ser flat ut. Ellers tror jeg til og med jeg hadde plassert disse kulene til en av sidene i bildet, for her er ikke symetrien 100%, men det er en smaksak. 5629205[/snapback] Det er en dråpe:) Lenke til kommentar
Sortvind Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2006 Hva slags lys har du brukt? Må si at lysrefleksen ødelegger en del for meg her.Hadde vært arti og sett en versjon av det siste bildet uten reflekser, og kanskje ikke så midtstilt? 5633594[/snapback] Skal huske på det. Takk for kommentaren:D Jeg har brukt lampe og/eller blitz Sorry at jeg postet samme 3 ganger isted. Opera hengte seg opp Lenke til kommentar
Sortvind Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2006 Det siste bildet ble rett og slett ganske pent med det lyse og til tider ”blurre” fargespillet rundt og under kula. Det fikk meg til å lure litt på hva du har plasser den på. 5629372[/snapback] Jeg har tatt i bruk farget glass, vann, speil:D. Takk for ditt innspill! Jeg brukte blitz ja. Prøvde både med og uten, og resultatet ble ikke like bra uten. Blitz setter negative spor, men er flinkere til å fange objektet, slik at det rundt ikke kommer så sterkt i fokus. Det er isåfall min erfaring når det kommer til macro. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2006 3 veldig gode bilder er det absolutt. Det siste gikk rett hjem her hos meg, blits-sporene plager meg ikke. Syns blits er fint til vann og slike ting som dette. Det kan også funke å heller bruke lang lukketid, men det blir jo et annet uttrykk. Jeg syns dette fungerer veldig godt. Morsomt at du nevner at det første er en dråpe på en CD. Hadde du ikke sagt det hadde jeg trodd det var en klinkekule i vann. Lenke til kommentar
Sortvind Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2006 3 veldig gode bilder er det absolutt. Det siste gikk rett hjem her hos meg, blits-sporene plager meg ikke. Syns blits er fint til vann og slike ting som dette. Det kan også funke å heller bruke lang lukketid, men det blir jo et annet uttrykk. Jeg syns dette fungerer veldig godt. Morsomt at du nevner at det første er en dråpe på en CD. Hadde du ikke sagt det hadde jeg trodd det var en klinkekule i vann. 5633920[/snapback] Takk skal du ha Sir Maximus:D. Det var pga dråpebildet at jeg fikk en ide om å bringe klinkekuler inn i bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå