Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

GK Elektro | Elektriske Bygginstallasjoner oppgave

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en oppgave i (hovedsaklig) Elektriske Bygginstallasjoner, og jeg trenger deres hjelp. Nei, jeg spør ikke om dere kan gjøre hele jævla oppgaven som mange gjør, for det vet jeg dere ikke gidder. Den går litt på tvers av alle praksisfag på grunnkurs, så den inneholder litt Auto og muligens litt KSA også (har ikke fått hele oppgaven enda). Dette er et individuelt prosjekt for meg siden jeg ikke fikk lov til å komme på gruppe med de som kunne noe, og jeg følte at de bare ville være i veien og trekke ned en karakter. Jeg kan begynne med å gå litt dypere i oppgaven:

Sikringsskap:

Sikringsskapet skal inneholde:

- Overbelastningsvern (Hovedsikring, right?)

- KwH-måler

- Jordfeilbryter

- 4 automatsikringer pålydende 10 A, 10 A, 16 A og 20 A

Sikringene:

10 A Automatsikring:

- Stikkontakt 1fase

10 A Automatsikring:

- Lys / impulsrelé

16 A Automatsikring:

- 3fase stikkontakt til motor styrt over kontaktor med start / stopp

20 A Automatsikring:

- Komfyrstikkontakt.

De første spørsmålene kan jeg ta (logisk nok...) først:

- Hvordan ser en 3-fase stikkontakt ut?

- Hvordan ser en komfyrstikkontakt ut?

- Hvordan kobles et impulsrelé? Hvordan funker det?

Jeg har en viss anelse om hva de to førstnevnte er, men jeg vil høre det med dere. 3-fase stikkontakt tror jeg er en rund svær diger jævel, mens komfyrstikkontakt er mer firkantet...

Jeg vil også vite litt mer grunnleggende fra noen som har peiling hva jeg bør gjøre, slik at jeg ikke stiller unødvendig dumme spørsmål til læreren. Dette er en som er forferdelig streng med karakterene. (Som hvilken dimensjon på kabelene jeg bør bruke, alt fra inntak -> ov -> kwh -> sikring samt hvilke kabler (hva kabelen heter)).

Jeg har samtidig tenkt litt, og jeg vil legge til et par ting for å imponere læreren litt, hvis jeg får tid. Da har jeg tenkt å koble til et lite system på Kurs 1 sammen med et lys (slik at vi slipper å ta spenningstester i stikkontakten for å sjekke at det funker), for eksempel et endevendersystem, eller sette på en reguleringsbryter. Det er bare så forbaska trangt der jeg skal koble.

Har dere noen tips til noe smått jeg kan legge til, som kanskje imponerer litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvordan ser en 3-fase stikkontakt ut?

Denne er for 230V IT nett, og de finnes også med rødt lokk de er for 400V TN nett.

x1012200418479.jpg

- Hvordan ser en komfyrstikkontakt ut?

Dette er en 25A komfyrstikkontak(Flatstiftkontakt), 2pol + Jord

e1939310.jpg

Og dette er motparten, det som er festet i komfyren...

e1939320.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...