Deleted__- Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hei! Jeg har en oppgave i (hovedsaklig) Elektriske Bygginstallasjoner, og jeg trenger deres hjelp. Nei, jeg spør ikke om dere kan gjøre hele jævla oppgaven som mange gjør, for det vet jeg dere ikke gidder. Den går litt på tvers av alle praksisfag på grunnkurs, så den inneholder litt Auto og muligens litt KSA også (har ikke fått hele oppgaven enda). Dette er et individuelt prosjekt for meg siden jeg ikke fikk lov til å komme på gruppe med de som kunne noe, og jeg følte at de bare ville være i veien og trekke ned en karakter. Jeg kan begynne med å gå litt dypere i oppgaven: Sikringsskap: Sikringsskapet skal inneholde: - Overbelastningsvern (Hovedsikring, right?) - KwH-måler - Jordfeilbryter - 4 automatsikringer pålydende 10 A, 10 A, 16 A og 20 A Sikringene: 10 A Automatsikring: - Stikkontakt 1fase 10 A Automatsikring: - Lys / impulsrelé 16 A Automatsikring: - 3fase stikkontakt til motor styrt over kontaktor med start / stopp 20 A Automatsikring: - Komfyrstikkontakt. De første spørsmålene kan jeg ta (logisk nok...) først: - Hvordan ser en 3-fase stikkontakt ut? - Hvordan ser en komfyrstikkontakt ut? - Hvordan kobles et impulsrelé? Hvordan funker det? Jeg har en viss anelse om hva de to førstnevnte er, men jeg vil høre det med dere. 3-fase stikkontakt tror jeg er en rund svær diger jævel, mens komfyrstikkontakt er mer firkantet... Jeg vil også vite litt mer grunnleggende fra noen som har peiling hva jeg bør gjøre, slik at jeg ikke stiller unødvendig dumme spørsmål til læreren. Dette er en som er forferdelig streng med karakterene. (Som hvilken dimensjon på kabelene jeg bør bruke, alt fra inntak -> ov -> kwh -> sikring samt hvilke kabler (hva kabelen heter)). Jeg har samtidig tenkt litt, og jeg vil legge til et par ting for å imponere læreren litt, hvis jeg får tid. Da har jeg tenkt å koble til et lite system på Kurs 1 sammen med et lys (slik at vi slipper å ta spenningstester i stikkontakten for å sjekke at det funker), for eksempel et endevendersystem, eller sette på en reguleringsbryter. Det er bare så forbaska trangt der jeg skal koble. Har dere noen tips til noe smått jeg kan legge til, som kanskje imponerer litt? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) 3-fase kontakt kan jo både være rund og rektangel vel ? Kan jo sikkert en komfyrstikkontakt også.. Men har bare sett sånne "firkanter" som du sier.. Endret 19. februar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Litt teit om du har en komponent 3-fase med rund greie, så har du bare firkantet i veggen. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) du må kanskje ha noe som passer i veggen da vettu.. håper du skjønnte det ? Endret 19. februar 2006 av espennyh Lenke til kommentar
ludvig Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 - Hvordan ser en 3-fase stikkontakt ut? Denne er for 230V IT nett, og de finnes også med rødt lokk de er for 400V TN nett. - Hvordan ser en komfyrstikkontakt ut? Dette er en 25A komfyrstikkontak(Flatstiftkontakt), 2pol + Jord Og dette er motparten, det som er festet i komfyren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå