Onyx Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hei! Jeg er ganske ny på dette med bilder og foto. Har et Canon Ixus 700 her i hjemmet. Spørmålet er hvordan jeg får til makro bilder? Kan kamera mitt gjøre det, eller trenger jeg et program? (PhotoShop.) Spør jeg dumt nå? Dere kan se hva jeg mener: Se bildene. Den Xbox360 kontrollen er på en måte mere fokus på A knappen, og resten er uklart. Hvordan kan jeg få til dette? Og BMW'en er et vanlig bilde. Håper på svar. Ble fasinert av slike bilder. Kopierte fra en annen her på forumet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det siste kan nok kameraet ditt ta, med litt trekk for skarphet. Det første blir vanskelig, fordi optikken din kan ikke gi deg like selektiv fokus. Det kan ordnes i Photoshop siden, men jeg tipper det krever en del arbeid. bjornkn har fortalt om en plugin som gjør slikt, men jeg husker ikke hva den heter. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 hva i huleste er du mener? han har ikke tatt de bilda der... men han spør om kameraet hans klare å gjøre det samme... kan ikke svare på det sånn direkte. men se etter en knapp på kameraet som ser ut som en blomst for å kunne ta "nærbilde" (macro) og så kan du se om du finner et programm for punkt fokusering.. burde stå noe om det i manualen til kameraet ditt.. mange kompakt kameraer har det. " bruksanvisning altså Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 hva i huleste er du mener? han har ikke tatt de bilda der... men han spør om kameraet hans klare å gjøre det samme... kan ikke svare på det sånn direkte. men se etter en knapp på kameraet som ser ut som en blomst for å kunne ta "nærbilde" (macro) og så kan du se om du finner et programm for punkt fokusering.. burde stå noe om det i manualen til kameraet ditt.. mange kompakt kameraer har det. " bruksanvisning altså 5628715[/snapback] Ja takk! Nå ble ting litt klarere for meg. Kamerat har en blomster knapp, så nå er det bare å finne ut hvordan jeg fokuserer på punktet! Takk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Les innlegget mitt på norsk, fiatgutten. Det er jo nettopp det jeg svarer på. Det andre bildet kan tas med en kompakt, det første kan ikke tas med et slikt kamera. Desverre kan ikke et kamera med så liten sensor gi så lite fokusområde tilfredstillende. Endret 19. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 hva i huleste er du mener? han har ikke tatt de bilda der... men han spør om kameraet hans klare å gjøre det samme... 5628715[/snapback] Ehh, det var vel akkurat det PMnormal svarte på... Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Ja, det var det jeg tenkte meg. Det må til et speilrefleks kamera med macro, ikke sant? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ja, det var det jeg tenkte meg. Det må til et speilrefleks kamera med macro, ikke sant? 5628742[/snapback] Det vil også fungere med en billig 50mm, eller en normalzoom med god nærgrense (juksemakro). Det bildet er nemlig et nærbilde, og strengt tatt ikke skikkelig makro. Her er et annet eksempel på nærbilde, tatt med 50mm på f/1,8. Slike objektiver koster rundt høvdingen. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Det må til et speilrefleks kamera med macro, ikke sant? 5628742[/snapback] Ikke nødvendigvis, men det hjelper en god del med macro - spesielt hvis du vil ha ekstrem kontroll på dybdeskarphet og mulighet til å gå kliss innpå noe som i bildet nedenfor. Men prøv deg frem med Ixusen - jeg tror du blir overrasket over hva du kan få til med litt øvelse. Popcorn tatt med Sigma 105mm macro: Endret 19. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Trodde at mitt kamera var bra jeg, 7.1 mpix. Men høy mpix har ikke alt å si på et kamera så klart. Andre faktorer teller like mye, vanligvis mere. Men er det ingen mulighet for at jeg kan gjøre noe altså, med mitt kamera? Kan jo prøve det han Fiat-typen sa da... Endret 19. februar 2006 av onyX Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Les innlegget mitt på norsk, fiatgutten. Det er jo nettopp det jeg svarer på. Det andre bildet kan tas med en kompakt, det første kan ikke tas med et slikt kamera. Desverre kan ikke et kamera med så liten sensor gi så lite fokusområde tilfredstillende. 5628729[/snapback] I challenge YOU! skal prøve å ta et lignende med mitt PRIX 8Mpixel kamera Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Men er det ingen mulighet for at jeg kan gjøre noe altså, med mitt kamera?5628766[/snapback] Åjoda - macro-modusen på Ixus er slettes ikke verst - bildet nedenfor har jeg tatt med et Ixus 400 for et par år siden, og din Ixus er garantert minst like bra (sannsynligvis en del bedre). Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Ja, ikke værst det. Men hva med de ''uklare'' effektene på de stedene der det ikke er så mye fokus? Akkurat som du og jeg skulle sett på ting langt unna, så er de nære gjenstandene uklare og omvendt. Skal prøve med min Ixus 700, den må lades og snart er det legge tid. Bare fortsett med diskusjonen, blir klokere og klokere Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 her er et av min skitne gamle PS1 kontroll.. tatt med NED.It 8Mpixel fra PRIX til 1490,- litt komprimert med jpeg for å begrense nedlastnings tiden Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 her er et av min skitne gamle PS1 kontroll.. tatt med NED.It 8Mpixel fra PRIX til 1490,- 5628816[/snapback] Hvordan klarte du det? Var det sånn som du sa at jeg skulle gjøre? Sjekke etter nærmodus på kameraet og så fokusere på et punkt (jeg må så klart bevege kameraet også). Ikke værst egentlig. Prøver i morgen. Men en ting til. Kan sette opp slik at jeg får bilde i widescreen format? Ixus støtter helt opp til 3000*etterellerannet oppløsning. I mitt tilfelle er widescreen formatet 1680*1050. Kan jeg eventuelt gjøre bildet til widescreen format med PhotoShop senere da? Har ikke skaffet meg programmet enda. Ellers takk dere! Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 med mitt (NED.It) kan jeg ta bilder i 3:2 .. men det er jo da ikke widescreen da... men du kan bruke photoshop ja til å kutte bildet slik at det blir den oppløsningen du vil ha det. jeg har norsk ver. av photoshop 7... der er det bare å klikke på "bilde" i menyen og så velge arbeidsområde.. der kan du da velge hvordan du vil besskjærebildet og hvilken oppløsning det skal være Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det du kaller widescreen kalles panorama innen stillfoto. Det følgte et program sammen med Ixus'en, som syr sammen bilder til et panorama. Tror du har et valg i menyen for det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå