Gå til innhold

forsøks-pc som skal angripes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst å se hva som skjer med en pc koblet mot nett uten beskyttelse.

i teorien ville en maskin koblet mot nettet uten beskyttelse være en såkalt Zombie PC iløpet av 24 timer.

maskinen skal ikke gjøre noe annet en å være på uten annet enn en ren Xp installert, i et par dager (2-3 dager alt etter traffikk).

Det jeg vill oppnå med forsøket:

jeg kunne tenke meg å overvåke trafikken til den maskinen og muligens se hva som lagres\hentes på maskinen om det er mulig. så jeg trenger programmer til å dette.

problemet er:

jeg vet at andre maskiner i nettverket blir sårbare også, så jeg lurte på om det finnes en måte å beskytte dem fra forsøks maskinen? :hmm:

Enten med programmer eller fysisk på en eller annen måte.

Forslag\Tips til forsøket? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo fullt mulig å sette opp en brannmur mellom "zombien" din og resten av nettverket. Eneste du trenger er ett operativsystem med brannmur og en ekstra PC. Skjerm og slikt trenger du bare når du installerer, så kan du fjernstyre det derifra.

Så, visst sikkerhet er viktig, er det vel brannmuren det kommer an på?

Lenke til kommentar

Jada, fullt gjennomførbart.

Bare heng litt på IRC, (freenode elns), si at du bruker Windows XP med SP1 og ikke skjønner vitsen med brannmur.

Ikke nøl med å oppgi IP`en din for dem som ikke finner den selv :D

Endret av enuR.
Lenke til kommentar
Jada, fullt gjennomførbart.

Bare heng litt på IRC, (freenode elns), si at du bruker Windows XP med SP1 og ikke skjønner vitsen med brannmur.

Ikke nøl med å oppgi IP`en din :D

5628267[/snapback]

Hehe

er vell kanskje litt showoff. jeg vill at det hele skal skje uten at jeg hjelper dem med ip og annen tilgang

Lenke til kommentar

Den behøver ikke brukes for å få infeksjoner som starter det hele, men det vil få fart på sakene om du starter opp internet explorer (!)

Gjennomførbart er det så absolutt, men om du skal prøve på noe sånt så bør du bruke litt tid på å sikre resten av nettverket først :)

Lenke til kommentar
Den behøver ikke brukes for å få infeksjoner som starter det hele, men det vil få fart på sakene om du starter opp internet explorer (!)

Gjennomførbart er det så absolutt, men om du skal prøve på noe sånt så bør du bruke litt tid på å sikre resten av nettverket først :)

5628272[/snapback]

Så absolutt enig med Zethyr.

Etter ett par dager med upatcha XP kommer det mye dritt.

Visst du har klar en software brannmur og setter den først i nettverket etter 4 dager blir nok ikke loggen kort :)

Lenke til kommentar

Håper du holder oss oppdatert, for dette hørtes spennende ut!

Og kanskje du kunne tatt forsøke igjen, med kun Opera eller FF som nettlesere. Deretter sammenlignet resultatene, og sett om der kom mer dritt på pc'n ved bruk av IE. Men vi vet alle ha svaret vil bli ;)

Endret av abze
Lenke til kommentar
Håper du holder oss oppdatert, for dette hørtes spennende ut!

Og kanskje du kunne tatt forsøke igjen, med kun Opera eller FF som nettlesere. Deretter sammenlignet resultatene, og sett om der kom mer dritt på pc'n ved bruk av IE. Men vi vet alle ha svaret vil bli

5628293[/snapback]

Det skal jeg :)

God ide med ulike nettlesere!

men jeg får se hva jeg gjør etter forsøket.

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

Setter du opp en helt clean system hvor du kun installerer en software brannmur (kunne vært artig om den kun logget, ikke stoppet), antivirus og kanskje en pakkesniffer, så vil man kunne se mye artig i loggene etter noen dager :) Kanskje du vil legge ut artige deler av loggene?

Senere kunne jo vi få IP og se hva som kan bli stoppet (eller ikke), av et helt clean system... Dersom noen er flinke, så kanskje de klarer å legge igjen en beskjed til deg?

Lenke til kommentar
Funnet ut hvordan du skal sikre resten av nettverket ditt enda?

5628323[/snapback]

jeg kan sette en maskin som brannmur til resten av nettverket.

og Zombie maskinen foran brannmur maskinen

er ikke sikker om jeg blir å bruke en OS Brannmur eller bare et software basert brannmur. noen forslag her?

Lenke til kommentar

Blir nå dette så spennende da? Jeg hadde en pc med Windows på nett, uten noen som helst form for sikkerhet, i 5 år uten problemer. Bare man er forsiktig går (gikk) det stort sett fint. Tror du må hjelpe faenskapen litt på vei for at det skal bli noe fart på sakene. :)

Lenke til kommentar
Funnet ut hvordan du skal sikre resten av nettverket ditt enda?

5628323[/snapback]

jeg kan sette en maskin som brannmur til resten av nettverket.

og Zombie maskinen foran brannmur maskinen

er ikke sikker om jeg blir å bruke en OS Brannmur eller bare et software basert brannmur. noen forslag her?

5628337[/snapback]

Er vel bare å stappe inni Windows Server CD`en, holde inne Enter og vips, så har du en som holder til det meste.

Visst ikke kan du kikke litt på Linux brannmur, men det tar så mye lengre tid å er vanskeligere å konfigurere. ;)

Lenke til kommentar
Om du skal velge en software-FW eller OS-FW eller rett og slett hardware-FW, spørs jo på hva du har lyst til, og hva du har tilgjengelig :) Ikke store forskjellen så lenge du konfigurerer dem riktig.

5628353[/snapback]

det er foskjellen på sikkerheten jeg er ute etter.

viss det ikke er stor forskjell mellom software og OS FW så ville jeg antagelig gå får software siden det er litt mer aktuelt. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...