snubbel Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Hei! Ser at det er mange tråder om GPU-vifter. Har søkt og lest gjennom veeldig mange tråder om dette, men finner ingen som svarer på mitt spørsmål. Har en PC som står på et kontor; det mest avanserte den gjør er å drive PowerPoint-presentasjoner. Den er utstyrt med et vanvittig overdimensjonert skjermkort, nemlig et Hercules 3D Prophet 9600 (ATI Radeon 9600) med 256 MB DDR-minne. Viften går hele tiden for full guffe og lager mye mer støy enn hele resten av maskinen. Kan jeg koble den fra? Hvor stor skade tar kortet av dette, når det aldri gjør noe særlig avansert uansett? Finnes det evt. noen programvare for å justere ned hastigheten på viften? -Har prøvet ATItool og RivaTool uten at jeg fant noen funksjon for å justere ned hastigheten... Håper noen kyndige kan svare :-) -snubbel Endret 18. februar 2006 av snubbel Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Du kan erstatte vifta med en passiv kjøler, men å koble fra uten å gjøre mer kan skade kortet.... Lenke til kommentar
persistent Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Som AndreM sier kan du selvfølgelig erstatte vifta med en passiv kjøler, men da må du først demontere originalen. Hadde det vært meg, hadde jeg heller satset på å finne et rimelig (2-300 kr) AGP skjermkort med bare kjøleribbe (null vifte ) på lagersalg hos f.eks. PSData, og så hadde jeg bytta hele kortet, mye enklere enn å montere passiv kjøling - og antakelig ikke så mye dyrere heller.... Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg ville tatt av originalkjølern og satt på en Zalman VF700cu eller en Zalman Passiv Heatpipe VGA-kjøler. Hvilken av disse to du velger er alt ettersom hvilke kriterier du har til støy. Heatpipe-løsningen vil være helt lydløs, mens Zalman VF700cu'en vil nesten være helt lydløs på 5v. Jeg tror at uansett hvordan du velger av disse vil du bli fornøyd. Har en VF700 selv, og den trives jeg meget godt med. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Takk for gode råd. Det sitter et ganske stort kjøleelement på kortet og viften er montert midt i. Jeg koblet fra viften for noen timer siden og elementet er ikke blitt varmt i det hele tatt. Det kan virke som om det er stort nok til å ta av for den varmen som produseres. Får la det gå til den evt blir ødelagt, så kjøper jeg et enkelt AGP-kort da :-) -snubbel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå