andm Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg ønsker å anskaffe meg en FM-sender, som enkelt og greit skal kunne kobles til en lydkilde via minijackkabel og sende lyd i stereo til FM-båndet. Jeg må kunne stille inn frekvensen selv, den må være kraftig nok til å overstige puslete 10 meter (altså levere litt lengre rekkevidde, slik at signalene faktisk når gjennom veggene i huset), og kunne drives på batterier (9 V?). Jeg søkte etter ligende tråder, men fikk altfor mange treff. Jeg spør i dette forumet fordi jeg er åpen for byggesett og lignende, og trenger ingen ferdige enheter fra velkjente produsenter. Hvor får jeg tak i en FM-sender som oppfyller mine krav, til en overkommelig pris? Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Du vet at det er ulovlig å bruke en FM-sender her i landet uten lisens?? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Er det ulovlig og bruke slike ting man får kjøpt i butikken og da? f.eks trådløse hodetelefoner osv. bruker vel FM signaler? kanskje det er andre typer signaler? Endret 19. februar 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Nei altså, headsett som sender FM signaler er ikke ulovlig. Viste dog ikke at de sendte via FM signal, men du har ikke lov å sende FM signaler. Som f.eks kringkasting (eller hva det heter) av lyd. Læreren våres sa også at det ikke var lov å lage. Men vi gjorde det på skolen uansett. Men vi bare si deg at hvis du begynner å sende ut musikk og slikt som andre får høre kan du risikere å miste alt av elektroniske apparater du eier... Hørt flere historier om dette. Men hva har du tenkt til å bruke den til? Lage egen "radio kanal"? Edit: Vet ikke hva slags signaler trådløst headsett bruker. Tror ikke det er FM, men kan godt hende... Endret 19. februar 2006 av Drunken_Master Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 hodetelefonene bruker FM modulering ja.. men på et annet frekvensbånd og med lav rekkevidde... og de er lisensiert og godkjendt av post og tele dritten Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg ønsker å anskaffe meg en FM-sender, som enkelt og greit skal kunne kobles til en lydkilde via minijackkabel og sende lyd i stereo til FM-båndet. Jeg må kunne stille inn frekvensen selv, den må være kraftig nok til å overstige puslete 10 meter (altså levere litt lengre rekkevidde, slik at signalene faktisk når gjennom veggene i huset), og kunne drives på batterier (9 V?). Jeg søkte etter ligende tråder, men fikk altfor mange treff. Jeg spør i dette forumet fordi jeg er åpen for byggesett og lignende, og trenger ingen ferdige enheter fra velkjente produsenter. Hvor får jeg tak i en FM-sender som oppfyller mine krav, til en overkommelig pris? f.eks denne, kunne vel være brukbar for deg? http://www.logitech.com/index.cfm/products...CONTENTID=10855 Endret 19. februar 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ok, trodde nesten di brukte andre signaler jeg. Da vet jeg det og, men man har ikke lov til å kringkaste med FM signaler uten lisens? Da mener jeg uansett frekvens... Headsette bruker jo helt annen frekvens så ikke andre apparater som Radio skal ta imot signalene. Om jeg ikke tar helt feil da. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Så lenge det ikke brukes til kringkasting av noe og du bruker annen frekvens en FM radio bruker så er det nok ikke så farlig selv om det er ulovlig. Skal vel litt til før andre apparater tar inn signalene og du skal få noe pes ut av det... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) en skal være forsiktig med bare å ta seg til rette i frekvens spekteret, mye av spekteret er satt av til bestemte formål (flytrafikk og mye annet), så om du begynner å blande deg inn i det kan du skape store problemer for andre (og deg selv, siden det ikke er lovlig) men nå skal det sies at det finnes deler av spekteret som en kan bruke lovlig under gitte forhold (bestemt senderstyrke ved gitte frekvenser osv). til dette formålet finnes det flere ICer og sendere på markedet som kan brukes. ellers så er det / eller kommer til å bli tillatt å bruke vanlige radio frekvenser (radio i da som radio vi hører på) ved veldig lav effekt, da snakk om signaler som når noen meter. http://www.itavisen.no/php/art.php?id=283529 maksimalt utstrålt effekt (e.r.p) på 50 nW i FM-båndet (87,5 - 108 MHz) i en kanalbåndbredde på inntil 200 kHz vet ikke om dette er det som er vedtatt da, gadd ikke lese alt som stod der... Endret 19. februar 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Sprøs vel om det er noen som kommer å smekker deg på fingrene om du skulle finne på å sende med mer enn 50nW i frekvensbåndet 87,5-108MHz(?). Skal vel ikke være noe direkte problem om man bare ikke jammer ute andre kanaler. For dem som har kjørt under flymuseet i Bodø dagstid så er det en hvis sannsylighet at radiosignalene til NRK har vært jammet her.. Utstyret vi bruker her er vel kanskje ikke aktuelt for å overføre lyd i et hus, og dyrt er det også (HF-generator og ymse andre utstyr). Uansett, skulle ikke tro at det vil være så veldig stort problem å lage til noe med litt sendeeffekt som ligger utenfor frekvensene til andre kanaler. Blir vel selvfølgelig et lite problem om at resten av bygden blir sittende å høre på det samme som deg, blir tatt for piratradio. Edit: Tror FM-båndet stopper et stykke før 108MHz, da 108MHz er første kanalen i navigasjonssystemet VOR til fly (blir brukt som testkanal, men tilehører fortsatt VOR). Endret 19. februar 2006 av Explorer Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg har forstått at slikt er ulovlig, i hvert fall tidligere, men jeg antar at Post- og teletilsynet har tillatt slike FM-sendere som har blitt så populære MP3-spillere nå. Jeg er langt ifra sikker, men tror jeg har lest det før. Det er jo mange som har slike sendere, og de er i så fall alle forbrytere. Hvilken grusom forbryter jeg blir ved å bruke en sender for å få musikk inn på bilradioen e.l., kan ikke jeg bedømme, men kan det tenkes at det ikke er et så alvorlig tilfelle? Lenke til kommentar
spyro Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Nei det er ikke tillat, men de kommer jo ikke hjem til deg heller da. Se her: http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/FM%20sender.htm Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 kan søke for å finne ut hva de forskjellige frekvensene er satt av til her http://www.npt.no/portal/page?_pageid=121,...&_schema=PORTAL Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) "Forskrift om radioamatørlisens." finner dere her. http://www.lovdata.no/ltavd1/lt2004/t2004-1-10-65.html Radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd, jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, skal være innrettet og brukes slik at utstrålt effekt utenfor frekvenser angitt i § 5 er mindre enn 2,5 mikrowatt over 30 MHz og mindre enn 50 milliwatt under 30 MHz Ifølge denne forskriften ser det ut som du har lov til å sende med inntil 2,5 mikrowatt på FM-bandet. En smule merkelig siden post og teletilsynet tross alt snakker om nanowatt i den nye forskriften... I praksis er det sånn at så lenge du ikke forstyrrer noen med lovlig lisens(eller begår andre ulovligheter) så kommer ingen til å bry seg Jeg har forøvrig denne senderen: http://www.mahadet.no/customer/product.php...2&cat=39&page=1 Søt liten sak, går på enten et AAA-batteri eller 12V. Endret 20. februar 2006 av Kahuna Lenke til kommentar
andm Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Takk, takk, Kahuna! Endelig en som har den kilden jeg hentydet til. Og produktforslaget ditt var ikke dumt heller. Det eneste problemet jeg ser, er prisen. Må jeg ut med så mye for en god(?) FM-sender? Den andre modellen som det blir referert til på siden er jo ganske så dyr, men frister mest av de to med spesifikasjonene. Er det noen billigere, men like gode, alternativer å få tak i f.eks. utenlandske nettbutikker? Sender de fleste sendere i stereo? Lenke til kommentar
Empty Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Har selv vært på utkikk etter en FM sender til mp3 spilleren min og har funnet ut at Ebay.com er greit sted å kikke. Søk etter fm transmitter så finner du nok mye knask... Edit: Kan legge til at jeg har nå kjøpt meg en slik fm sender, nærmere bestemt denne. Kom på 7.87£ som tilsvarer ca 94 Nok etter Toll.no sin kurs... Endret 20. februar 2006 av Empty Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg kjøpte min for ca et år siden og den har ikke falt noe særlig i pris siden den gang men jeg undersøkte prisen i utlandet og da kostet samme modellen litt under halvparten i USA. Det beste tipset er antagelig å spørre noen kjente som tilfeldigvis skal til USA eller et annet passende utland... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837 Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 endelig kan du kjøpe en fm-sender nå fra clasohlson de selger en som drives på 1xAAA batteri, men rekkevidden er maksimalt 5 meter her er linken: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146534613 eller den her som drives av inbygget batteri, men den er litt større, samme rekkevidde: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147455032 jeg tror maks 5 meters rekkevidde er lovlig Lenke til kommentar
sirius Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Det er en viktig grunn til at kun meget svake,enkle FM sendere er tillatt. Enkle sendere av denne typen sender også på frekvenser de ikke er ment for (harmoniske) Rekkeveidden kan bli overraskende lang om man bare øker effekten litt. De vil garantert forstyrre annen trafikk. Derfor settes det inn store ressurser på å peile og stoppe slikt. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Her har du eit greit utvalg Sjekk først og fremst ut dei som har innlagt brukaranmeldingar, så får du ein grei peikepinn om kvaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå