Gå til innhold

hvor bra skjermkort må man ha for HD avspilling?


marcus

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor bra skjermkort jeg må ha for å få spilt av HD klipp/filmer

uten at bilde hakker?

 

Regner med at det er skjermkortet mitt som må byttes ut.

Har disse komponentene i pc'en min:

 

Intel pentium 4 2.4GHz

768 MB DDR SD RAM

Radeon 9000 128MB skjermkort

 

Har prøvd å spille av noen klipp i 720p nå, men sliter veldig

med hakking i bilde...

 

Vil det hjelpe meg å kjøpe f.eks et Geforce 6600GT kort,

eller er det antageligvis flere komponenter som må byttes ut?

 

Kunne tenkt meg å få spilt av 720p og 1280p klipp på pc'en?

Må jeg i tillegg koble det via DVI kabel, eller holder det med

vanlig VGA kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definisjonen på HD har jo med oppløsning å gjøre. Et skjermkort prosesserer jo ikke videdekodings oppgaver. Den bare viser det som blir sendt til den. Og skjermkort har siden slutten av 90 tallet søttet 1280x720 oppløsninger (som er HD oppløsning). Så det er nok ikke skjermkortet ditt som er synderen.

 

Det kan være en fragmentert harddisk så dataen ligger spredt.

Det kan være en dårlig video avspiller.

Eller noe annet.

 

Det er ment at skjermkort med så rask GPUer de har skal hjelpe mer og mer til å gjøre den jobben du spør om, men vi er vel ikke helt der enda. Jeg kan ihvertfall fint se HD materiale på et ganske crap skjermkort på min HTPC. All jobben gjøres av CPUen.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Definisjonen på HD har jo med oppløsning å gjøre. Et skjermkort prosesserer jo ikke videdekodings oppgaver. Den bare viser det som blir sendt til den. Og skjermkort har siden slutten av 90 tallet søttet 1280x720 oppløsninger (som er HD oppløsning). Så det er nok ikke skjermkortet ditt som er synderen.

 

Det kan være en fragmentert harddisk så dataen ligger spredt.

Det kan være en dårlig video avspiller.

Eller noe annet.

 

Det er ment at skjermkort med så rask GPUer de har skal hjelpe mer og mer til å gjøre den jobben du spør om, men vi er vel ikke helt der enda. Jeg kan ihvertfall fint se HD materiale på et ganske crap skjermkort på min HTPC. All jobben gjøres av CPUen.

 

AKIRA

5628094[/snapback]

 

ati X1XXX serien skal ha støtte for For et sånnt kodeks slik at skjermkortet kan hjelpe til med å produsere HD materiale, og 6serien til nvidia skal også snart få støtte for det. ;)

Lenke til kommentar

Tja, med Geforce 6800GT så er det ingen problemer med 1080 filmer i WMV9 format, men har ikke testa det på svakere maskiner eller dårligere skjermkort. Det funker greit nok med VGA kabel over til prosjektoren min i den oppløsningen, men bildet mitt ville nok vært bedre hvis jeg gadd å spandere på meg 500 kr ekstra for en DVI kabel.

Lenke til kommentar
Uansett krever HD-video en ok cpu, min bærbare med Sempron 3300+ sliter fælt med 1080p video.

5628419[/snapback]

Tror nok ikke sempron er noe særlig egnet til dette området. :)

Og de nye driverene er ikke sluppet enda, så gpu vil nok ikke avlaste cpu helt enda. Men om ikke så lenge skal den komme, og da var noe slik at cpu'er ble 50% elns mindre belastet. Kommer da sefølgelig ann på skjermkortet, hvor mye av støyten den kan ta. :thumbup:

 

Har selv et hdtv klipp fra et spill (hvordan spillet fungerer) som er i 1080P.

Der bruker jeg ca i snitt 70-80% av cpu'en og på et sted går den helt opp i 100% og det begynner å hakke litt. (NB som alle andre har jeg ikke den kodeken, for at gpu skal "hjelpe" cpu) :roll:

 

Jeg har en cpu som i skrivende stund kjører på 4250+ (2,7ghz). Så det krever en del ja.

 

BTW: En Dvi kable koster ca 150kr på www.shg.no :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...