Quintrix Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Har en harddisk på 40gb og har per i dag delt denne opp i tre partisjoner bestående av: C: Windows XP,10gb (ntfs) D: Progammer/Spill,20gb (ntfs) E: MP3 og annet rot, 10gb (ntfs) Har nå tenkt å gå tilbake til Win2000 igjen og lurer på om det er noen ulemper å ha bare en partisjon, altså samle hele suppa på en plass. Og har det noen betydning for ytelse i spill om filsystemet er fat32 eller ntfs? mvh. Quintrix Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Ulempen med å ha en partisjon er om du har et programm eller mp3 filer som du ikke ville miste, Må du formater c og du har bare en partisjon mister du alt. Om ytelsen i fat32 eller ntfs ville eg si nei, Tror ikke du merker noen forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Må si meg enig med kjetil laura. Det er en fordel med en partisjon til windows (og andre innstallerte ting du har råd til å miste) og en partisjon til bruks-filer (dokumenter, mp3 osv.) Ytelsen på NTFS vs. FAT32 er en evig diskusjon. Det er nok en forskjell men jeg vil tro at det ikke er merkbar. Det er også noe forsjell i tap av diskplass pga clusterstørrelsen, men det er neppe heller noe stort problem. Kjør på! C: Windows XP eller 2000 + programmer D: Mp3 og andre filer Lenke til kommentar
Ando Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 På en harddisk er det mulig med: -4 primære partisjoner -En Utvidet partisjon på hver primære -Så mange logiske stasjoer (Under en utvidet) du har ledige bokstaver til. Windows ME/98/95/DOS støtter ikke mer enn en primær partisjon. [ Denne Melding var redigert av: Ando på 2002-09-19 14:29 ] Lenke til kommentar
Quintrix Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Dokumenter, mp3 og nedlastede filer pleier jeg alltid å brenne ut på cd-plater med jevne mellomrom, så det er ikkeno problem. Takker alle som har tatt seg bryet med å svare på posten min! :smile: mvh. Quintrix Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Dette var et meget bra eksempel på hvordan ting skal utarte seg ved forumet :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 En fordel med å ha program/spill på en annen partisjon enn Windows er at mange program ikke trenger reinstall selv om du reinstallerer windows. Andre program vil bare kreve en rask repair install. Og om ikke det engang går så vil du vite hva slags programmer du hadde :smile: Hvis du vil ha program og windows på samme partisjon for å slippe å skifte banen hver gang du installerer så er det bare å endre en liten verdi i registeret så blir default banen en annen :smile: Når det gjelder NTFS vs FAT. Jeg har ingen dokumentasjon på dette her men mitt inntrykk er at Windows2000+NTFS som regel blir mer stabilt enn Windows+FAT. Vel det er nå min teori :wink: Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 ntfs er ganske mer stabilt ja :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Quote: ueland85 skrev (2002-09-19 21:24):ntfs er ganske mer stabilt ja Tror nok ikke det er noen stabilites forskjell mellom ntfs og fat32. D Lenke til kommentar
pegg Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 eneste forskjellen jeg har merket på fat32 og ntfs er at under ntfs slipper du sån scandisc mas under startupen hvis maskina har vært slått av galt. Lenke til kommentar
Quintrix Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Funksjonen som du kaller "scandisk mas" kan vel slås av i msconfig. (eller er dette bare i win9x?) Jeg mener å ha lest et sted at spesielt spill går tregere om man bruker ntfs som filsystem. Men dette kan godt være svada, jeg har ikke gjort noe reasearch på dette selv. Takker igjen for raske og hjelpsomme svar!! Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg for min del har kun en 20Gig 7200 og en 8Gig 5400. Den på 20 er delt opp i 2 3Gig til Windows og resten til spill og programmer. Den på 8Gig er en ren backupdisk som jeg har alt av dokumenter, mp3 og diverse. Synes denne løsningen er veldig grei, skulle bare ønske at jeg hadde litt større HD... Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 MrVilla: Ny harddisk er jo en ganske rimelig investering da. :smile: Får en bra 80Gb WD-disk til tusenlappen, og det ville jo vært et stort framskritt for deg. :smile: Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Ett tips med aa partisjonere hd'en er aa lage en liten partisjon til kun OS'et. Fordelen med det er at man med jevne mellomrom kan lage et image( med Norton Ghost, f.eks ) av OS'et, slik at naar Billgatesware fucker opp kan man bare ghoste partisjonen paa en halvtime. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 NTFS har vel feilkorringering i filsystemet (så og si null sjans for korrupsjon) derfor kjører det heller ikke scandisk i hytt og pine. Bruk NTFS - det har egentlig ingen bakdeler (med mindre du vil "oppgradere" til Win98 igjen...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå