Gå til innhold

Tilbakemelding på bilde, ment mot pelsdyroppdrett

elisabeta

Anbefalte innlegg

Jeg tok dette bildet med tanke på en slags "statement" mot pelsdyroppdrett. Hvordan syns dere dette bildet, med den rette teksten, får frem budskapet? Noe i retning av "think twice about what you wear".

PS! INGEN useriøse kommentarer!!

Test.png

Endret av elisabeta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes egentlig ikke budskapet kom særlig godt frem, men bildet er både flott og sensuellt. Regner med at de fleste er med meg på den. Regner med at den skyggen i ansiktet er tilsiktet, for ellers ville jeg unngått den. Fotografisk sett ville det vært spennende hvis bare øynene var inne i lyset, slik at den forføreriske delen av bildet ble forsterket. Litt naken Mata Hari, hvis du forstår hva jeg mener, eller arabiske netter uten slør. Likte bildet uansett, men jeg tror ikke det vil bli godkjent av Noahs for det.

Lenke til kommentar

Tipper det blir en del "Ta vekk katten" innlegg nå ja...

Skulle gjerne ha hatt en litt større versjon å sett på, men det ble ett veldig bra bilde, fin lysetting. Bra kontakt med både modell og katt.

Men jeg synes det ikke fungerer som ett demonstrasjonsbilde mot pelsdyroppdrett. De færreste symboliserer katt med pelsdyroppdrett og derfor fungerer nok dette dårlig. Hadde det vært en mink, rev e.l så hadde det nok funket litt mer.

Bildet passer best som ett portrettbilde av en jente med sin katt.

Topp bilde!

Lenke til kommentar

Katten min som ble aller nådigst lånt bort til modellen :)

Skjønner at jeg burde forklart det litt bedre nå.. Skal også skrive litt om bakgrunnen for bildet som en kommentar. Det er utrolig mange katter som blir brukt i pelsdyroppdrett, men det er få som vet om det. Dem er enkle å skaffe og selges som andre dyr. Og dem, på linje med alle andre dyr, lider enormt.

Håper ikke det blir fjernet for meningen er ikke å få fram sensualitet.. vil heller få frem at du bør tenke på hva det er du kler på deg. Tar du på deg pels f.eks., så tenkt over hva du faktisk gjør og støtter.

Lenke til kommentar

Beklager min uanstendige kommentar, men det er jo noe med uttrykket feline som er veldig feminint. Det er jo definitivt modellen også.

Jeg synes at skjønnheten i det fotografiske uttrykket tar fokus fra det du ønsker å si, selv om det er helt riktig at katter brukes i pelsdyr-næringen. Tror ikke det er så vanlig å finne katteskinnskrager hos norske bundtmakere, men jeg husker godt da katteskinn var en resept mot isjas og lumbago. Foretrekker levende katter selv, også.

Tror at hvis du ønsker at folk skal oppfatte budskapet riktig, så må du ikke skape en så kraftig distraksjon. Bildet er nemlig veldig forførende, og jeg klarer ikke tenke stort dypere enn det når jeg ser på det. Flott håndtverk er det i alle fall.

Lenke til kommentar

Sa du noe uanstendig så fikk ikke jeg det med meg :)

I Kina og andre deler av Asia er det normalt for oppdretterene å selge katte- og hundepels under annet navn. Svært få som ser forskjell etter at den er behandlet ordentlig. :(

Kanskje det kan bli "nærmere" likevel når man vet at det kan være en katt (eller ca 24 katter) man sprader rundt med..?

Selve nakenheten mener jeg enda er nødvendig for å få frem poenget. Hadde det vært en fullt påkledd jente med en katt på fanget hadde det jo hvertfall vært et vanlig "jente med katten sin" bilde. Vet det gikk en kampanje under mottoet "I'd rather be naked then wear fur", men med bare et nakenbilde blir ihvertfall poenget borte pga det du nevnte om distraksjoner. Ser ikke selv på dette som et nakenbilde egentlig pga at katten er der.

Og forresten, takk for kommentarene om at dere liker selve bildet uansett.. første forsøk med modell :)

Lenke til kommentar

Nakenheten er nødvendig ja. Å sitte i dongeri og klage på pels funker dårlig.

Kanskje "problemet" er at vi i norge ikke ser på katten som noe dyr som blir slaktet å flådd, og dermed blir bildet bildet misforstått. Minkoppdrett og slikt har vi i "nabolaget" og dermed blir det nært.

Alternativ bildetekst: "Fur is best alive" Ett motto fra meg :D

Lenke til kommentar

Kanskje "problemet" er at vi i norge ikke ser på katten som noe dyr som blir slaktet å flådd, og dermed blir bildet bildet misforstått. Minkoppdrett og slikt har vi i "nabolaget" og dermed blir det nært.

5627605[/snapback]

Me likes! Bruker den jeg om du ikke har noe imot det? :thumbup:

Har tenkt og tenkt og tenkt uten å komme på den rette teksten, og vips så er den rett forran meg :yes:

Lenke til kommentar
Kanskje litt lite bilde til å bedømme det nøyaktig, men det virker som om hodet til katta ikke er helt i fokus, eller at det er litt for lang lukker og katta rørte på seg?

5627678[/snapback]

Katten rører seg nok litt ja.. prøvde igjen og igjen, men den tar ikke kommandoer veldig bra :hm:

Lenke til kommentar

5627605[/snapback]

Me likes! Bruker den jeg om du ikke har noe imot det? :thumbup:

Har tenkt og tenkt og tenkt uten å komme på den rette teksten, og vips så er den rett forran meg :yes:

5627669[/snapback]

Helt greit, men blir du millionær grunnet den så kommer jeg å krever prosenter :p

Lenke til kommentar

Stoners: Seff! :cool:

Opus: Prøvde med litt forskjellige innstillinger. På dette endte jeg opp med:

Brennvidde: 6 mm

F-nummer: F/2,8

Eksponeringstid: 10/13

ISO: 400

Har et Sony P73 (ikke det beste kameraet akkurat) og veldig hjemmemekka lyssetting. Måtte derfor ned i lukkertid for å få det lyst nok.

Er ikke veldig dreven i Photoshop heller :blush:

Men men.. You gotta work with what you've got, som dem sier ;)

Lenke til kommentar

Utstyret tatt i betraktning, så er det tekniske resultatet upåklagelig. Dessuten liker jeg av og til litt myke fremkallinger. Jeg sitter desverre ikke på rett monitor til å bedømme det skikkelig, men det har en fin, myk karakter på den monitoren jeg låner her. Det er fort gjort å overdrive dramatikken i s/h, med å lage spennende kontraster der man egentlig trenger å fokusere på hudtonene.

Når det er sagt, så kan det jo hende at hardere kontraster hadde formidlet det moralske budskapet bedre. Den romantiske fremstillingen formidler et annet budskap.

Lenke til kommentar

Opus: Stemmer det, kameraet mitt gir litt merkelige tall på lukkertid. Det skal nok regnes om til 1/1,3?

Er ikke jeg som har tatt det bildet nei.. jeg har bare lagt det til i mine favoritter på den siden :)

PM: Tusen takk :)

Tenkte på å ikke overdrive med konstrasten da jeg redigerte det, men det du sier om å formidle budskapet kan faktisk stemme. Jeg redigerte det som om det skulle være et vanlig portrett, men har testet litt nå og hardere kontraster passer godt til akkurat dette bildet. Takk igjen.. meninger og innspill tas imot med glede. Noen forkastes og noen følges, men det er alltid godt å høre andres mening.

Lenke til kommentar

En bra tanke på et meget bra portrett. Likte både lyset og kontakten med begge modellene her. Da ser man at ikke utstyret er avgjørende bestandig. Ødelegges imidlertid litt med uskarpheten til katten som før nevnt, men der har du fått gode råd, inkl litt med levels.

Synes kanskje kontrasten skal være som den er på et slikt portrett. Som et portrett funker det glimrende.

Så litt om budskapet. For meg blir det feil. Det er et sterkt budskap og kontroversielle bilder/virkemidler kan være helt greit. Sjokkere for å skape interesse. Dette er både søtt og sensuelt og får ikke budskapet frem nok synes jeg. Nakenhet er greit her, men det blir for "kattemykt". Sikkert dårlig forklart, men ærlig ment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...