Gå til innhold

Named Pipes Provider, error: 40

Anbefalte innlegg

Sitter her og tumler med en sak som jeg ikke skjønner dritten av.

Etter at siden har kjørt og kost seg et par mnd uten problemer før jeg plutselig nå feilmeldingen

"An error has occurred while establishing a connection to the server. When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)"

Connection stringen min er som følger: "data source=servernavn.no;Initial catalog=xxxx;User Id=xxxx;Password=xxxx;" (da så klart ikke med xxxx overalt. Og heller ikke servernavn.no som server).

Dette skjedde etter at serveren ble restartet fordi jeg hele tiden fikk "an open connection was forcibly closed" i det jeg prøvde å åpne min første connection, og klagde på dette.

Serveren lytter både på TCP og Named Pipes, så dette kan ikke være problemet (har selv sett loggene på dette).

Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke en remote connection. Databasen og webservrern er en og samme maskin. Men vi fant feilen, for det var noe annet som klikket også.

DNS-innstillingene ble feil etter reboot (den hadde faktisk ikke noen DNS-server angitt i det hele tatt, og skjønte jo derfor såklart ikke noe da jeg prøvde å koble til den med servernavn.no).

Løste det midlertidig med "data source=localhost".

Men etter å ha dengt systemadministrator litt, og fått restartet med dns funket alt merkelig nok som normalt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...