Gå til innhold

Støysvak PSU, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny og STØYSVAK PSU. Jeg har kvittet meg med alle støykilder, bortsett fra PSU som er av typen bZerk 500W som Microplex solgte for ett års tid tilbake. For mange var den nok stillegående nok, men for meg blir den et uro moment sett i forhold til resten av komponentene. Både CPU, SB og GPU kjøles passivt. Deretter har jeg to meget støysvake kabinettvifter som skaper litt luftsirkulasjon.

Jeg har fått øynene opp for fem strømforsyninger jeg tror kan være aktuelle.

1. Tagan EasyCon TG480-U15 - 480W - 759 kr

2. MIST 500BHE12CF - 500W - 895 kr (kabler ikke inkludert)

3. NorthQ 4775 - 500W - 720 kr

4. Seasonic S12-430 - 430W - 748 kr

5. Seasonic S12-500 - 500W - 1020 kr

Den sterkeste av strømforsyningene (på papiret) ser ut til å være MIST etterfulgt av Tagan, Seasonic og deretter NorthQ.

Når det gjelder støynivå ser det ut til at NorthQ trekker det lengste strået. Men jeg har mine tvil om hvorvidt det oppgitte støynivået på 12-17 dB(A) er reelt. Silent PC Review anbefaler Seasonic, men jeg kan ikke finne noen sammenligning mot Tagan eller MIST sine strømforsyninger jeg har listet opp.

Tagan ser ut til å trekke det lengste strået når det kommer til pris og funksjoner.

Seasonic på sin side, har verken kabelstrømper eller avtakbare kabler.

Er det noen som har erfaringer med Tagan EasyCon TG480-U15 og støynivå?

For øvrig, er det noen andre strømforsyninger jeg burde ta en nærmere titt på?

Husk; Strømforsyningen MÅ være STØYSVAK.

--

Vedlagt finnes to bilder av den gamle strømforsyningen, for de som er usikre på hvilken jeg mener.

post-29807-1140285544_thumb.jpg

post-29807-1140285708_thumb.jpg

Endret av azone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at MIST strømforsyningen har et oppgitt maksimum støynivå på 26 dB(A). Tagan på sin side har oppgitt følgende desibel verdier:

Ved 20% last: 21 dB(A)

Ved 40% last: 21 dB(A)

Ved 60% last: 24 dB(A)

Ved 80% last: 28 dB(A)

Spørsmålet er hvordan disse verdiene er målt, og hvor reele de er i forhold til MIST og Seasonic.

Lenke til kommentar
Kanskje de kjører på redusert turtall? (selv på max)

5627726[/snapback]

Tja, det kan være mulig. I følge GlobeFan sine egne spesifikasjoner har viften et støynivå på 34 dB(A) ved 2000 RPM. Ved 28 dB(A) - 80% last, har Tagan oppgitt 1827 RPM.

Slik tyder det, kan det bety at strømforsyningen er brukbart støysvak ved last opp mot rundt 50-60%, deretter vil viften lage en del støy ved høyere belastning.

Lenke til kommentar

Jeg har jo en annen tråd gående om en Tagan TG480-U22 2Force PSU.

Kjøpte den nettopp, men den har nok en feil på viftestyringen, for jeg merker ikke at den justerer farten noe. Men, bråker som et jetfly gjør den. Den er oppgitt til 27db ved 100% last,(1950 rpm) og da støyer den vesentlig mer enn 7800GT kortet gjør ved idle.

Mitt gamle Chieftec PSU er veldig stille i forhold. 350w.

Desverre har ikke Tagan noe ledning for å koble til HK som gjør at jeg kan lese av hastigheten..

Men, så sparsomt utsyrt som pc'n min er for øyeblikket, skal en 480w PSU gå meget lett...

Bortsett fra dette, er inntrykket av Tagan bra. Ryddig og solid kabelopplegg.

Endret av 6502
Lenke til kommentar

Akkurat.

Det hadde jo vært flott dersom noen andre som faktisk har EasyCon TG480-U15 kunne gitt en tilbakemelding på støynivået. I og med at viftestyringen til 6502 ser ut til å være ødelagt, blir det ikke grunnlag nok for å vurdere støynivå.

Jeg må likevel innrømme at på papiret ser det ut til at MIST har en lavere støynivå. Spørsmålet er bare om det ekstra mellomlegget er verdt forskjellen.

Lenke til kommentar

Hva med denne fra Thermaltake.

500W, 17db, viftestyring, ekstra vifte og "TWV"...

Ellers ville jeg antakeligvis gått for MIST. Eneste minuset ved den er at den nye versjonen ikke støtter SLI :hmm:

EDIT: PSU'en har også modulariserte kabler! (kabler inkludert)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Vel, for det første tviler jeg sterkt på det oppgitte støynivået til Thermaltake. For det andre tror jeg NorthQ sin 500W er mer støysvak, og til en billigere pris.

Det er bare synd at Seasonic ikke har avtakbare kabler med kabelstrømper. Da ville valget vært enklere. Jeg står vel egentlig mellom MIST og Tagan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skal love deg at du kommer til å bli fornøyd med den, eneste som du kan høre er en liten klikkelyd, men det er bare når datan er av og du legger øre inn til datan.

er veldig fornøyd med min :)

edit:skrivefeil

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler er Hiper type-r 580W. Fikk min i dag og den er veldig stille.

5700265[/snapback]

Tja, hvorvidt en komponent er støysvak eller ei, blir vel litt subjektivt egentlig.

Ved flere anledninger har jeg også hørt andre mene det motsatte, at de nye Hiper strømforsyningene ikke er så støysvake som flertallet skal ha det til.

Blir spennende å teste MIST PSU-en som forhåpentligvis kommer i løpet av slutten av neste uke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var MIST PSU-en montert og testet. Jeg hører en merkbar forskjell på støynivået i forhold til min gamle bZerk. Men det virker som at MIST'n har litt lave spenningsverdier på 12V. Den svinger mellom 11.65 - .85 V. Til sammenligning holdt min gamle bZerk stabilt 12.05 V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...