MrVilla Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Det har vært mye diskusjon omkring den nye SP1-pakken til XP i det siste. Grunnen til dette er at det er temmelig mange som har en versjon av XP som ikke er lovlig. Så når det viser seg at SP1 ikke godtar ulovlig genererte produktnøkler, så antar jeg at det var ganske mange som ble paffe:) Å piratkopiere software som bedrifter bruker en formue på å utvikle, er ikke bra og burde ikke ha forekommet. At det er brukt en del penger på å utvikle XP'en er jeg ikke i tvil om. Det samme gjelder tidligere versjoner. Bedrifter rundt om i hele verden bruker og eksperimenterer med kopibeskyttelser i øst og vest for å hindre at programvaren deres blir kopiert. Dem er antakelig ganske oppgitte over at folk ikke kan vise litt respekt for firmaet og den programvaren som dem utvikler, og dette med rette. Men! Da jeg først kjøpte win95, var jeg mektig imponert over den kule interfac'en og alle de muligheter man fikk. Desverre så var den gleden kortvarig, da flere og flere bugs gjorde seg gjeldene. Tror dere vet hva jeg snakker om her;) Så kom svaret på mine bønner.....win95b som skulle fikse opp i de bugsa som var, og ENDELIG gi meg det som jeg hadde BETALT for. Vel.....kan ikke akkurat si at jeg så lyset uansett hvilken vei jeg snudde meg. Uansett var det ikke snakk om å bytte til Linux eller noe annet. Jeg likte Windows (og det gjør jeg fortsatt) og regnet med at det nok bli fikset etterhvert. Litt tolmodighet må man utvise. Så ringte en kompis og skrøt seg ihel over Win98. Det endte meed at jeg kjøpte denne også, slik at jeg endelig skulle få det som jeg hadde betalt for. Men nei. Det krasjet mildt sagt i hytt og tyttevær i korte og lengre perioder, og man reinstallerte så ofte at win98 cd bare ble stående i cd-rom'en. Så kom Win98SE! "Pokker meg på tide" tenkte jeg og mildt sagt løp og kjøpte. Det gikk faktisk temmelig fint.......så lenge man ikke rørte den;) Gidder ikke engang å kommentere denne versjonen (se win98) Så kom XP!!! Den var ferdig installert på en bærbar jeg kjøpte og som var "designed for windows XP" Aner ikke hvor mange ganger den har låst seg og sparket meg av nettet. Nå var jo denne versjonen som nevnt i prisen, men jeg regner med at noen av kronen gikk til MS;)Og for å si det litt mildt......Jeg er veldig veldig VELDIG lei av å måtte kjøpe nye versjoner annenhvert år i min iver etter å få en windows versjon som fungerer! Hvorfor kan dem ikke bare fikse opp i det man har laget og vente med nye versjoner til dem fungerer?? Er det ikke noe som heter respekt for kunden? Jeg har betalt for en vare som fungerer......eller?! Og nå kommer dem med en "liten" oppdatering på "feilfrie og superstødige" xp på 130MB!!!! Tror nok Windows aldri blir ferdig jeg. Det er litt synd for som jeg sa i begynnelsen så synes jeg konseptet er glimrende.....HADDE DEN BARE VIRKET!!! Så at noen blir fristet til å installerer piratkopiert programvare (i dette tilfellet windows) kan jeg nesten forstå.... Ble litt lang denne posten.....:smile: (WinNT og Win2000 var aldri aktuelt for min del) Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 21:48, skrev MrVilla:... Så at noen blir fristet til å installerer piratkopiert programvare (i dette tilfellet windows) kan jeg nesten forstå ... Er de mere "ferdige" de da? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Ja, visste du ikke at pirat-versjonen av Win95 var helt BUG-fri!? Jeg kjøpte en Win95-lisens og la inn en piratversjon istedet... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Man får ihvertfall mer for pengene. :smile: Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 pointet var ikke at pirat versjonen er mindre buggete, men hvem gidder å kjøpe software som bugger bare duy ser på det. Hadde du kjøpt en bil som stopper å kjøre hver gang du har brukt blink-lyset en gang for mye. Og for å få start på bilen igjen så må du slå av tenningen, ut og dytte bilen 10m, så gå inn igjen og starte opp. Så tuter du på bilen forran deg, men da begynner bilen å rygge.... Jeg skulle ønske at man kunne ha reklamasjon på software, slik man har på hvitevarer... Tenk om du hadde kjøpt en vaskemaskin, den funker fint så lenge du ikke putter mer enn 1Kg med klær. legger du inn mer enn det, så blir det som windows, den takler kun et par programer, thats it... Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 21:48, skrev MrVilla:Da jeg først kjøpte win95, var jeg mektig imponert over den kule interfac'en og alle de muligheter man fikk. Da win95 kom spåde jeg domedagen til microsoft (faktisk tok jeg feil). Et elendig OS som kræsjet hele tiden og slukte alt minne og resuser det kom over. Det ble kun brukt til internett hos meg. Skulle ønske MS har sluppet en nyere versjon av dos. Det hadde vert saker det siden man kan jo ikke site med et urgamelt os heller da. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Skjønner du ikke at det er folk som deg Microsoft er ute etter. De har aldri - og kommer aldri - til å lage bugfri programvare, nettopp for å selge oppgraderinger. Det samme gjelder de fleste andre software-kompanier. Ta for eksempel Office. Hva var det som var nytt i Office 2002 i forhold til 2000? Interface og en ny welcome screen, mer var det ikke. For meg er både piratkopiering og spredning av mp3 et tegn på at folk synes software og - ikke minst - musikk er for dyrt! Hvor rik er egentlig Bill Gates? Han må jo ha tjent inn ganske formidabelt mye mer enn han har lagt ut. Jeg blir kvalm av å tenke på hva platebransjen tjener i året. Så lenge dette pågår har jeg ingenting imot piratkopiering av verken musikk eller software. [e]Skrivefeil[/e] [ Denne Melding var redigert av: aschj på 2002-09-18 23:51 ] Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Tror du har vært litt uheldig. Jeg skjønner godt at du blir frustrert! Hvis laptopen var "designed for windows XP", så må det ha vært noe galt med den. Jeg kjører windows XP på en PC som jeg har bygget selv - og det fungerer perfekt. Så bare for å ha det sagt liksom - winXP skal egentlig funke (i motsetning til win98 f.eks). Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 slett denne meldingen, takk [ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-09-19 00:01 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Enig med deg MrVilla. Dersom microsoft lager et feil-fritt produkt, går de konkurs, ingen nødvendige nye oppdateringer ( i et gitt tidsrom seff. jfr. kompatabilitet med andre dataspråk og grensesnitt) Hadde vært digg å sett hvis alle bedrifter i verden hadde vist rumpa til microsoft og kjørt alle maskinene sine på piratversjoner av windows. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Den 2002-09-18 23:50, skrev aschj: Skjønner du ikke at det er folk som deg Microsoft er ute etter. De har aldri - og kommer aldri - til å lage bugfri programvare, nettopp for å selge oppgraderinger.[/quote _ingen_ kommer noengang til noengang å lage bugfri programvare. Har du noengang programert selv? Windows 9x og Me har sine "issues", er enig i det. Men win2k og xp har jeg ikke noe spesielt å utsette på, _meget_ stabile OS Edit: Srkvefeil (Hadde dette vert kode hadde HW tryna :razz:) [ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-09-19 00:06 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-18 23:50, skrev aschj:Ta for eksempel Office. Hva var det som var nytt i Office 2002 i forhold til 2000? Microsofts største tabbe var å lage Office 97 så bra at det fortsatt kan brukes. Men konseptet med å bytte skikkelige versjonsnummer med årstall var nok en god idé. Alle forstår jo at de må oppgradere fra Windows 2000 til Windows XP. Hadde versjonene hett 5.0 og 5.1 kunne man jo tro at det var unødvendig... :smile: LeD Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 19. september 2002 Forfatter Del Skrevet 19. september 2002 Jeg postet denne meldingen kun for å få litt utløp for min egen frustrasjon over ett OS som jeg liker, men som aldri gir meg det jeg vil ha. Hele poenget mitt her er at jeg har betalt for en vare som jeg ikke har fått. Om MS hadde gått konkurs hvis man laget ett bugfri windows tviler jeg sterkt på. Andre firmaer lager bugfrie programmer og de har ikke gått konkurs. Hadde jeg kjøpt win98 selv om win95 var bugfri? Sannsynligvis, men da hadde det vært på helt andre premisser. Når det gjelder office så er det etter min mening noe annet. På jobben så har jeg office97 og hjemme har jeg office XP (den fulgte med den bærbare). Gjett hvilken jeg liker best………….jepp…..office97. Den er enkel og oversiktelig. Hva som er poenget med å gi ut en office versjon nesten årlig har jeg aldri forstått. Etter min mening så har den blitt mer komplisert istedenfor enklere, noe som etter min mening er å gå feil vei. Kameraten min har gjort det til en sport å alltid ha den nyeste versjonen av windows og office. Hver gang han har klart å få tak i en ny versjon så ringer han og skryter av at han har den siste versjonen. Det som er litt morsomt er at han bruker kun word og da kun skriver noen enkle innholdsfortegnelser + ett par brev, kort sagt det samme som wordpad hadde ordnet. Han ble nesten sur da han så at jeg hadde office xp! Fatter ikke hva som er vitsen i å hele tiden strebe etter den siste versjonen av programmer, og da spesielt office når man ikke trenger det? Dette tror jeg gjelder temmelig mange, da det er litt status i å ha det siste og det nyeste. Spora kanskje litt av her…..uansett…..jeg håper sp1 kan gjøre xp’en litt mer stabil og bugfri, hvis ikke så får jeg vel satse på den nye windowsen som kommer, den er sikkert bra...... Lenke til kommentar
XAntaresX Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Hvis det hadde vært slik at det var umulig å piratkopiere windows.. og alle måtte kjøpe det. Da er jeg ganske sikker på at Linux osv hadde vært en utrolig mye større konkurent en i dag. Bare tenk på det.. siden dem fleste bruker windows enten piratkopiert eller orginal, gjør det sitt til at Microsoft kan feste grepet på både soft og hardware markedet i langt større grad en salget tilsier. Å lage et bug fritt system som er 100% stabilt er nermest umulig. Man skal lage et system som tar hensyn til alle tenkelige pc oppsett og bruksområder. Det ligger også et relativt stort ansvar på dem som lager soft og hardware. Det eneste som iriterer meg er at dem skifter windows versjon like ofte som intel skifter socket, dette er jo et klart stunt for å tjene penger... for det er ikke no problem for dem å bygge videre på et eksisterende system.. som feks windows 2000, istedet for å lage XP for å tjene mere penger. Forskjellen er ikke så veldig mye større en at en update eller 3 kunne gjort jobben. Men de ønsker å tjene mest mulig penger som alle andre i sin posisjon. Lenke til kommentar
laffern Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 (endret) XP stabilt... hmmm ja, det var det en stund, inntil jeg fikk instalert litt programvare... Var likevel akseptabelt, inntil jeg instalerte servicepack1. Ja, jeg har orginalt XP (pro), men servicepack1 har drept maskinen min. Uten forvarsel spiser explorer-delen opp 80-100% av prosessorkraften, spesielt hvis mer enn 2-3 programmer ruller og går samtidig. Runtime-error bokser spretter opp i hytt og pine. Det eneste jeg er forundret over akkurat nå, er hvorfor jeg ikke har crashet den siste timen Vel vel det skjer vel sna (/&=)8 ......... Update: med sp2 kjører maskinen min sinnsvakt stabilt og har gjort det lenge, bare jeg holder spy/mal/addware unna. Faktisk er det sommeren 2005 ca 2 år siden siste reinstalasjon, og systemet har ikke fått noen merkbar nedsatt hastighet. Kun ved shutdown tar det noen sekunder fra jeg trykker shut down til jeg får opp boksen med valg for å avslutte. Endret 20. september 2005 av laffern Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Er strålende fornøyd med både XP og SP1 jeg.. har ikke sett en blåskjerm på uvinnelige tider... Tror de som går og venter på at det skal komme "ferdige" versjoner av OS og andre programmer har misforstått litt: Oppdateringer kommer ikke kun for å rette bugs, men også for å gi nye muligheter og funksjoner... Synes Windows har blitt langt bedre siden win95, selvom mange påstår at det er samme greia fortsatt.. Når det gjelder piratkopiering ser jeg ikke helt det store problemet.. klart noe galt er det i å kopiere opphavsbeskyttet materiale, men kan egentlig noen bevise at bedrifter faktisk har tapt penger på at populære programmer har blitt spredd? Gratis reklame kaller jeg det! Er ikke uten grunn heller at verdens største Software produsent Microsoft har verdens dårligste kopibeskyttelse! Microsoft hadde nok tapt, om ikke så mange, markedsandeler dersom ikke mye av programvaren hadde blitt spredt "gratis"... Jeg tror denne krigen mellom pirater(ihverfall i det små) og anti-pirater/produsenter må eksistere for å opprettholde en balanse.. begge parter tjener på dette etter min mening. Dersom produsentene ønsker å endre på dette er eneste løsning å presse prisene... Teorien "Du trenger ikke nyeste versjon" holder ikke så fort som utviklingen går.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå