Gå til innhold

feil med PCI og integrert nettv.kort?

nisseman

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp tak i et Abit kv8 max 3 hovedkort (http://abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=150), og installerte det meste av drivere. Men Windows (xp, sp2) fant ikke det integrerte nettverkskortet i enhetsbehandling.

Kjøpte da et nytt nettverkskort, Et realtek 10/100mb (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113655). Prøvde dette i samtlige PCI slotter, men windows fant det ikke en eneste gang, ikke engang om jeg installerte drivere.

Prøvde også med et annet nettverkskort, men funket ikke. Jeg har også testet nettverkskortene på andre maskiner, og der virker de bra.

Kan ikke forstå hva som er feilen, har prøvd omtrent alt for å få maskinen på nett, men den klarer ikke å finne nettverkskortene

Noen gode forslag til hva som er feil?

Endret av nisseman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at under Enhetsbehandling finnes ingeting om nettverkskort ?ikke noe med stor ? on it?

Installere du VIA Chipset Driver rett etter winxp, før noe annet?

Når det gjelder driver til Lan du må nok vente til enhetsbehandling viser alle enheter som er funnet, med driver og uten driver, dvs. med ?.

Lenke til kommentar

På enhetsbehandlingen har jeg ikke sett snurten av nettverkskortet, det er ingen ikoner av nettverkskort der, det står heller ikke noe om noe nettverkskort. Ikke en gang med spørsmålstegn bak seg.

Den via chipset driveren du snakker om, installerte jeg etterhvert, litt etter at jeg ikke fikk nettverket til å funke.

Jeg har også forsøkt å legge inn drivere til onboard LAN kortet, men det blir bare ikke funnet av maskinen, windowsen min lever altså et stakkarslig liv i uvitenhet uten mulighet for kommunikasjon med verden rundt, bare på grunn av ett tåpelig hovedkort eller hva det nå måtte være.

Har prøvd å aktivere LAN kortet i bios, Har ihvertfall stilt det slik:

- onboard lan controller - enabled

- lan boot rom - enabled

Så da skulle vel egentlig det innebygde kortet være aktivert?

Lenke til kommentar
På enhetsbehandlingen har jeg ikke sett snurten av nettverkskortet, det er ingen ikoner av nettverkskort der, det står heller ikke noe om noe nettverkskort. Ikke en gang med spørsmålstegn bak seg.

Den via chipset driveren du snakker om, installerte jeg etterhvert, litt etter at jeg ikke fikk nettverket til å funke.

Jeg har også forsøkt å legge inn drivere til onboard LAN kortet, men det blir bare ikke funnet av maskinen, windowsen min lever altså et stakkarslig liv i uvitenhet uten mulighet for kommunikasjon med verden rundt, bare på grunn av ett tåpelig hovedkort eller hva det nå måtte være.

Har prøvd å aktivere LAN kortet i bios, Har ihvertfall stilt det slik:

- onboard lan controller  -  enabled

- lan boot rom  -  enabled

Så da skulle vel egentlig det innebygde kortet være aktivert?

5628065[/snapback]

Du får ikke i drift den onboard Lan controllen, du får ikke installert nettverkskort på PCI slot ,men du sier at du installere driveren til VIA chipset etter hvert.

(å installere chipset driver rett etter OS før noe annet er et must for min del)

Ja vel, har du lyd da? Hvordan klarte du å installere Audio Driveren?

Du prøve å innstallere driveren til onboard Lan controller, men det går ikke. Jeg tror ikke driveren vil bli installert før kortet ditt får signal at en slik controller er on bord.

Her kommer Via INF(driver) i bilde, tror jeg.

Og etter at Lan controlleren er funnet så kan du installere driveren som er en 3Com Lan driver, er ikke det?

Jeg har en Abit I875 P4 kort på en maskin og har vært nær på å kjøpe den du har, derfor er interesant å vite om alle de problemer og installasjons vanskeligheter. Håper at du finner løsningen, og gjerne at du forteller om den.

Hilsen

Lenke til kommentar

Jepp jepp......Kv8 max kortet fikk jeg i erstatning for et som ble ødelagt, og av en eller annen grunn så fikk jeg det uten kabler og drivere, (av pc eksperten.no, forøvrig ikke verdens beste på kundeservice etter det jeg har erfart) så derfor tok det litt tid før jeg fikk lagt inn chipset driverne.

Audio driveren var grei å installere. Jeg lastet ned alt av drivere fra en annen maskin, og installerte ganske enkelt audiodriverne uten problemer.

Det stemmer at jeg ikke får installert LAN driverne før hovedkortet klarer å detektere det innebygde 3Com kortet, så da blir det jo håpløst for #com kortet blir bare ikke funnet.

Skjønner ikke helt hva du mener med VIA inf driveren.......var det noe jeg skulle ha installert i forbindelse med 3com kortet??

Jeg føler forøvrig jeg nærmer meg løsningen, som vil bli å kjøpe et USB nettverkskort, enn hvor tåpelig det er.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Via chipset driveren (INF) må installeres rett etter at windows er installert og det fordi den har informasjon som skal fortelle windows om hvordan han skal behandle alle de komponentene VIA chipen holder kontroll over. Og en av dem er å vise deg i enhetsbehandlingen om alle de komponentene som finnes på kortet ditt.

Og hvis windows har noen drivere for dem, så blir de installert, hvis ikke så står de der som ?. Derfor mener jeg at hvis windows har ikke sett at en controller eksisterer i det heile tatt så blir det ågså håpløst å få installert drivere for de. Og de drivere som du da skal installere må være laget for winxp igjen.

Så driveren, INF, jeg refererer til kan ha agså info for PCI bus, for USB og egentlig veldig mye annet.

Så ja jeg mener at driveren til VIA chipen må installeres fordi windows har ikke all informasjon om det som finnes der, som gjerne vil vise fram i enhetsbehandling.

Og når du ser ethernet så kan du installere driveren eller oppgradere.Og hvis du ikke ser ethernet i enhetsbehandling så gjør ikke windows heller.

Slik jeg har forståt det.

Lenke til kommentar

jeg har sjekket det, og VIA.inf driveren er installert fra et program som heter VIA hyperion. Likevel er det ikke tegn til nettverkskort på enhetsbehandling, så det er mest sannsynlig dødt.

Men takk til dere som har tatt dere tid til å svare i denne tråden

Lenke til kommentar
Jepp jepp......Kv8 max kortet fikk jeg i erstatning for et som ble ødelagt, og av en eller annen grunn så fikk jeg det uten kabler og drivere, (av pc eksperten.no, forøvrig ikke verdens beste på kundeservice etter det jeg har erfart) så derfor tok det litt tid før jeg fikk lagt inn chipset driverne.

Audio driveren var grei å installere. Jeg lastet ned alt av drivere fra en annen maskin, og installerte ganske enkelt audiodriverne uten problemer.

Det stemmer at jeg ikke får installert LAN driverne før hovedkortet klarer å detektere det innebygde 3Com kortet, så da blir det jo håpløst for #com kortet blir bare ikke funnet.

Skjønner ikke helt hva du mener med VIA inf driveren.......var det noe jeg skulle ha installert i forbindelse med 3com kortet??

Jeg føler forøvrig jeg nærmer meg løsningen, som vil bli å kjøpe et USB nettverkskort, enn hvor tåpelig det er.

5632682[/snapback]

Vel ! Feilen kan være her, defekt kort... :hmm:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hmm...nå skjedde noe rart.....har ikke brukt datamaskinen siden mandag, og da jeg slo den på for litt siden, fant den plutselig for første gang Realtek 8139 nettverkskortet, og installerte automatisk programvaren, men det kom et spørsmålstegn ved kortet på enhetsbehandling, derfor startet jeg datamaskinen på nytt, da var det igjen ingen spor av nettverkskortet.

hva kan det skyldes? Den ene dagen prøvde jeg i timevis, så sto dataen av i et par døgn så klarte den plutselig å finne nettverkskortet i noen minutter før det gikk rett vest igjen. rare greier....

Endret av nisseman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...