Gå til innhold

De fundamentale Linux-valg (?)

Anbefalte innlegg

Det er mange diskusjoner/kriger om hvilken distro man bør bruke.

Jeg er nå kommet til det punktet hvor jeg for alvor har tenkt å trenge inn i Linux-verdenen ved ikke bare å lese om det, men å legge inn en dual boot på min IBM ThinPad T30.

Som en første start vil jeg begynne nå å prøve meg frem med å bare boote maskinen min fra en Live Ubuntu CD jeg har.

(Før jeg gjør det et lite spørsmål: Jeg ville i utgangspunktet tro at selv om jeg kjører en "self-contained" installasjon på en CD uten å installere på harddisken, så vil systemet ha behov for å kunne lagre noen filer på disken underveis likevel. Imidlertid er harddisken min foreløpig bare en eneste stor partisjon (sett bort fra IBMs skjulte gjenopprettingspartisjon) formatert som NTFS, og etter hva jeg har skjønt kan Linux bare lese fra NTSF, men ikke skrive til NTFS. LIgger jeg an til noen problemer her?)

Jeg oppfatter at under distro-diskusjonen ligger det et knippe fundamentale "system-parametre" som jeg ikke så ofte ser diskutert som en helhet, men som likevel er ganske styrende for hvordan du senere kan leve med og utvikle/vedlikeholde oppsettet, nemlig de følgende:

- partisjons-/filstruktur (her er det vel stor valgfrihet i forhold til distroene, men noen valg må man gjøre før systemet er på plass...)

- filsystem for partisjonene (ext2/3, journaled osv)

- boot loader (lilo, grub osv)

- (pakke-)installasjonssystem (Yast,

- grafisk brukergrensesnitt (gnome, KDE mm)

(- hva slags maskin det settes opp for (server, bærbar, embedded osv)

I forlengelsen av disse har jeg også et par sentrale faktorer som ikke har direkte teknisk betydning for systemet, men som jeg synes er viktige i et valg av distro:

- oppdateringsfilosofi

- (robustheten til) organisasjonen bak som utvikler/støtter distroen

Endelig kommer et par mer generelle faktorer (utover det som allerede måtte følge av valgene ovenfor) med hensyn til

- brukervennlighet, - slik som

A. Ubuntus mål om å presentere brukeren for utvalgte, oversiktlige applikasjoner, fremfor noen av de andre som kanskje heller serverer brukeren hele menyen og lar brukeren selv foreta valget mellom flere alternative appllikasjoner mv

B: generelt hvor mye "bitfikler" man bør være for å gi seg i kast med rollen som "systemansvarlig" eller for å føle en tilstrekkelig grad av kontroll.

- noe i forlengelsen av det ovenfor er det et spørsmål om hvor (lite) ressurskrevende installasjonen skal være, jfr damn small linux (ellelr hva det åe heter for noe) som er lagt opp til å kunne kjøre uten at man må ha helt moderne maskiner.

Jeg tenker at det i stor grad er ut fra svarene på denne "matrisen" at valget av distro bør skje - og da er jeg selvfølgelig i villrede om hva jeg bør velge.

Er det noen som kjenner til et sted hvor jeg kan finne oversiktsinformasjon om distro-valg ut fra en slik tilnærming? - eller har andre synspunkter på å tenke på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Før jeg gjør det et lite spørsmål: Jeg ville i utgangspunktet tro at selv om jeg kjører en "self-contained" installasjon på en CD uten å installere på harddisken, så vil systemet ha behov for å kunne lagre noen filer på disken underveis likevel. Imidlertid er harddisken min foreløpig bare en eneste stor partisjon (sett bort fra IBMs skjulte gjenopprettingspartisjon) formatert som NTFS, og etter hva jeg har skjønt kan Linux bare lese fra NTSF, men ikke skrive til NTFS. Ligger jeg an til noen problemer her?)
Nei, dette går helt fint . En direkte-CD bruker bare minnet. Du får også automatisk lesetilgang til filene dine.
- partisjons-/filstruktur (her er det vel stor valgfrihet i forhold til distroene, men noen valg må man gjøre før systemet er på plass...)
Om jeg ikke tar helt feil, tenker du her på hvor mange partisjoner du trenger, hvor store de skal være og hvor de skal mountes?

Dette er et spørsmål som også kommer an på hvor store disker du har og antallet, samt spesielt hvilke rolle maskinen skal ha (server, desktop...). Skal du ha en server, bør du ha en egen partisjon for /var (der kommer logger pluss div.), en stor for /home (i tilfelle du skal hoste brukerprofiler), en egen for /var/www eller /home/http (avhengig av distro) i tilfelle du skal kjøre webtjenester, og avhenig av hvor stor/hvor mange forskjellige "web-hotell" du skal ha. Du bør ha en egen for swap (også kjent som sidevekslingsfil i norsk Windows) på 2x minne.

- filsystem for partisjonene (ext2/3, journaled osv)
Dette kommer an på hva som er viktigst av størrelser, hastigheter, størrelse på filer, men jeg ext3 og reiserfs er de som er verdt å vurdere.
- boot loader  (lilo, grub osv)
Har ikke veldig mye og si, og ofte kommer dette automatisk med distro
- (pakke-)installasjonssystem (Yast,
Kommer an på distro.
- grafisk brukergrensesnitt (gnome, KDE mm)
Begge kan installeres og du finner selv ut hva du liker best. Selv bruker jeg KDE, men brukte XFCE og Fluxbox før det.
(- hva slags maskin det settes opp for (server, bærbar, embedded osv)
Ja...

Skriver mer når jeg har tid. Har du noe formål for PC-en din, eller vil du bare høre de forskjellige aspektene?

Jeg anbefaler deg Ubuntu til desktop. (K)Ubuntu 6.04 Dapper Drake kommer ~20. april. Ubuntu kommer ut med ny versjon hvert halve år (april og oktober, hence navngivningen .04 og .10)

Debian til server! MÅ stikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...